Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode råd ønskes


Anbefalte innlegg

Vi er en familie fra Vestlandet som planlegger en Kano tur til sommeren med telt og fiske. Vi ha to barn på 5 og 8 år som skal være med. Me lurer på Møsvann ved Rukjan? Er det noen som kan anbefale ett eller annet? Bør være muligheter for telt og spaserturer og brukande fiskemuligheter. Vi er vant med fjell, fiske og telt, men ikke så mye med Kano.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Møsvann er stort og du er eksponert for vind / bølger. Det er du også på Kalhovd / Grytefjorden, men kanskje ikke i like stor grad. Vi hadde en flott tur der for et par år siden. Padla inn til Stordalsbu første dagen og videre til Vråsjåen etterpå. Noe bæring forbi Hola, men med Ally gikk det greit.

Du kommer inn i et flottt område som egner seg både til padling og fotturer i kombinasjon.

God tur!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorda på Hadeland er ett "padleparadis" veldig egnet for familier og nybegynnere. Ikke noe muligheter for fotturer i fjellet, men sikkert mange fine muligheter for skogsturer.

http://maps.google.no/?ie=UTF8&ll=60.447059,10.275307&spn=0.094151,0.338173&z=12

Det meste av småvann du ser på dette utsnittet henger i sammen (samme nivå). Største ulempen her er at man kan regne med en del folk i de travleste helgene. Fjorda er også populært som skoleturer

Fisk er det en del av også. og man er aldri veldig langt fra land om man skulle velte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Skjønner det at Møsvatn ikkje er så aktuelt. Har og hørt at det er regulert? Og i så fall forsvinner noe av poenget med turen.

Ideelt sett kunne vi tenkt et vann som hadde noe mer eller mindre stille rennende elver, som en kunne padle seg oppover i, uten å måtte bære kanoen for langt.

Det er også viktig for meg at eg kan ta meg noen fisketurer til fots (uten barn). Og då må en kunne gå et stykke uten å komme i kontakt med veier og hus. ( her snakker jeg om å kunne gå til fine fiskevann. Om det er i skog eller på fjell er mindre viktig)

Det var egentlig derfor vi tenkte Møsvatn siden den ligger i foten av Hardangervidda.

Men gode forslag på plasser mottas med glede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn ville jeg ikke dratt på fjellet. Vind og kano er farlige greier. Hold dere under skoggrensen. Øystein Køhns "Hundre padlepærler" beskriver de fleste fine padleområder i Norge. Anbefales! Laila og Pål Krogvolds "Kanoboka" er meget god på padleteknikk og utrusning, og inneholder også noen turanbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:)

Nå er boka bestilt....

Og for andre som vil ha den, kan dere bestille her: Frakfritt levert.....

http://www.capris.no/searchresult.aspx?additem=8202277426&page=searchresult.aspx&typeid=2&value=0&sort=4114&search=advanced&author="?ystein K?hn"&fromproduct=true#8202277426

Må søke i "Filtrer" etter "Padleperler" så dukker den opp.....:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.