Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøretips for april


ebba

Anbefalte innlegg

Hei, først:

Beundrer den respekten vi typiske "nye" fjellrever blir behandlet på av dere drevne når vi stiller spørsmål! Ingen latterliggjøring,- bra!

Jeg er da en av de hytte-til hyttevandrerne over Hardangervidda i Palmehelga.Elsker/hater det. En av de mindre hyggelige tinga er ryggsekken som forderver skuldrene mine, men det aller verste er vel når det ikke er feste for skia (på toppen av vonde skuldre).

Har dere noen gode smøretips? De må IKKE inkludere bruk av strykjern/fluor,men gode, gamle,enkle råd!

Se for dere følgende som jeg opplevde i fjor: Fint og kaldt om morgenen, la på blått (tror jeg) og hadde noe mykere oppå.( Eller omvendt.) Det gav godt feste og jeg var såre fornøyd. Men så begynte sola og skinne og det ble isete løyper uten feste i det hele tatt. Heller ikke tilfredsstillende å gå på sida av sporene.Store krav til psyken, ble veldig barnslig og ville bare bli kjørt på pulk til nærmeste kollektivtransport. Tok på klister, da lugget det veldig og det var like plagsomt før det laget også ble slitt av. Universalklister tror jeg det var....

Er det noe å gjøre i slike situasjoner, eller må man bare levemed det? : :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter mortimeir 100%.

Du må kjøpe nye Åsnes ski da, med kortfellspor. Det er en ny verden å slippe å smøre om fra klister til noe annet i felt.

Du trenger normalt ikke de brede fellene, og det er viktig at de er tilpasset din vekt. (Altså klippet til i lengden) Da får du greit med gli også. De holder lenge, mine første har jeg gått ca, 80 -100 mil med, og mest på H.vidda med pulk. Har du råd, kan det være en ide å ha to par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med kortfeller, men begynner å få en del erfaring med smøring både til tur- og treningsbruk. En enkell oversikt:

For finkornet/ny snø:

Bruk tørrvoks. Grovt sett kan man bruke blå (eventuelt blå ekstra) ved minusgrader, fiolett rundt null til et par minus og rød til plussgrader. Voksen korkes inn. Legg heller flere lag enn et tykt hvis du gidder.

Legg gjerne på et tynt lag kald og hard voks først (f.eks grønn). Dette gjør at smøringen sitter bedre.

Vær obs på at plussgrader og finkornet snø ofte betyr kladding, selv om rød voks i teorien skal fungere.

Er du i tvil om hvilken voks du skal bruke, legg på den hardeste/kaldeste først og legg en mykere voks oppå ved behov.

For gammel/omdannet snø (mao fuktig eller isete snø):

Dette er klisterføre. Bruk blått isklister når det er skareføre. Når snøen er våt fungerer ofte universalklister. I grensetilfeller mellom gammel og ny snø har jeg gode erfaringer med et sølvuniversalklister fra swix som tåler litt mer finkornet snø enn vanlig klister.

Det finnes klister på spray, men jeg synes ikke det er noe stort problem å legge på tubeklister, selv uten strykejern. Da holder det seg også mye lenger.

Ved bruk av klister er det en meget stor fordel å legge et lag grunnklister først. Skal du bruke grunnklister på tube må du nesten ha strykejern for å få det tynt nok. Men det finnes et genialt grønt grunnklister fra swix på sprayboks som funker som bare juling: Spray på, la det stivne et par minutter og legg på dagsaktuell klister. Da sitter klisteret hele dagen.

Glidesonen:

Det kan være lurt å legge på en eller annen form for glidevoks i glidesonen. I tillegg til å gi bedre gli beskytter det skisålen mot uttørking og til en viss grad skraper.

Dette er mitt (forenklede) syn på saken. Det er mange meninger om smøring. Peter Wessel Zapfe skrev en gang at

"Smøringssnakket hadde avløst Et Dukkehjem som selskapslivets aller værste mare; indbydelseskortene blev påtrykt: ”Gjestene anmodes om ikke å drøfte skismøring.” "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor god glid du får med kortfeller er ganske avhengig av skienes spenn og smørelomme.

Det er VIKTIG at du sjekker dette når du kjøper ski, tenk også på hvor tung sekk du vanligvis bærer.

Fellene kan jo tilpasses i bakkant, personlig kunne jeg nok ønske at festet også satt noen cm lengre bak.

Åsnes har ikke utsyr for fellelåsmontering i Norge (sier de selv) og det er defor vanskelig å få gjort spesialtilpassninger.

Nå har jo Mashus lansert 3/4 feller med glidsone foran, desverre ganske smale og med et for fjellski litt pinglete framfeste.

Disse kan absolutt være vert å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ganske uenig med disse som sverger til feller. Hardangervidda er slake bakker og store vidder. Poenget med ski er å gli. Det gjør man ikke på feller. Det blir labbing.

Til dette med smøring: Påska er sein i år. Mest sannsynlig klister.. Jeg pleier å legge skareklister (blå) i smøresonen. Dette må gjøres om kvelden. Smøringen "setter seg"/fryser fast i skien i løpet av natta. Det gir god grunning for neste dags smøring. Ikke noe problem å legge voks oppå skareklisteret. Med blått klister i bunnen sitter all annen smøring mye lenger på. Men husk å gjøre dette kvelden før. Ellers blir det bare kliss når klister blander seg med voks.

Det kan ellers være veldig smart å ha med seg klisterfjerner. Det kan være klister om formiddagen og nysnø om ettermiddagen. Det gjør da ingen ting å ta en 10 min stopp og smøre om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel omdannet snø på den tiden. Kan komme et snøfall om natta men den blir som regel omdanneten del allerede samme dag når sola står på og det er plussgrader.

Er det nysnø og kaldt om morgenen fungerer blå voks som regel fint. utover dagen vil det ofte bli plussgrader og våt snø. Da må du rett og slett stoppe og smøre på noe mykere voks, f.eks rød. Går fint å legge voks på hverandre i den rekkefølge. Dog må du fjerne alt å begynne på nytt dagen etter hvis du starter i kulde grader. Med nysnø går det ikke smøre både for kaldt og vått fra morgenen. Da vil det kladde.

På klisterfør er det litt enklere. Når man skal gå på myke klister er det viktig å legge et hardere klister først. Swix grønn klister på spray er enkel og fin. Skal du gjøre det ideelt så legger du et tynt lag med et annet klister opp før dagens smøring. Da f.eks Swix KR35/40 eller Rode Violett Special. Er det ganske isete så legg et blått klister der i stedet. På topp legger du annehver stripe med Et universalklister og et rødklister. En kombinasjon jeg bruker mye er Rode Multigrade og Rode Rossa Special(Roda Rossa hvis fare for noen partier med litt finere og tørr snø). I Swix blir alternativet VM universal og Rød KR60.

Det beste er å smelte dette med smørejern for å få det jevnt. Litt mer jobb men men en god grunnprepp sitter og klister lenger så du trenger ikke smøre på nytt så ofte.

Glider på vått føre er ofte vanskelig, krever som regel litt dyrere gliderprodukter. Dog er det viktigste at det er nok spenn i skiene så du ikke subber for mye med klisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysset vidda i april for to år siden på Åsnes Amundsen med fellelås. Fikk vekslende vær, med sol, regn, sludd og nysnø. Har god peil på smøring av ski, men sleit likevel. Er enig med Lompa at man ikke skal overvurdere feller. Du glir aldri spesielt godt med dem. Jeg har 210cm ski med god spenn, og har to parr feller i ulike lengder. I løpet av kysningen gikk jeg med feller, klister, tørrvoks av ulike slag og blanke ski (rengjort).

Er forholdene vanskelige finnes ingen optimal smøring. Høydeforskjeller, hvor sola tar, nysnø mm. gir helt forskjellige smøreforhold. Under varierende forhold har jeg med meg følgende.

- Swix VR smørining (VR75 til VR45)

- Blå ekstra, grønn

- Universal klister og blått isklister

- Skrape, smøringsfjerner og fille

- Termometer

- Feller

- Radio (værmelding)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysset vidda i april for to år siden på Åsnes Amundsen med fellelås. Fikk vekslende vær, med sol, regn, sludd og nysnø. Har god peil på smøring av ski, men sleit likevel. Er enig med Lompa at man ikke skal overvurdere feller. Du glir aldri spesielt godt med dem. Jeg har 210cm ski med god spenn, og har to parr feller i ulike lengder. I løpet av kysningen gikk jeg med feller, klister, tørrvoks av ulike slag og blanke ski (rengjort).

Er forholdene vanskelige finnes ingen optimal smøring. Høydeforskjeller, hvor sola tar, nysnø mm. gir helt forskjellige smøreforhold. Under varierende forhold har jeg med meg følgende.

- Swix VR smørining (VR75 til VR45)

- Blå ekstra, grønn

- Universal klister og blått isklister

- Skrape, smøringsfjerner og fille

- Termometer

- Feller

- Radio (værmelding)

Har du forsøkt smørefrie under slike vekslende forhold Fimax?

Jeg har aldri brukt det på fjellski, kun på rene langrennski med helt annet spenn.

På den andre siden, man vet jo tidvis ikke når det blir slike forhold da..., selv om april og mai kan gi slike forhold på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Har ikke prøvd smørefrie selv. Far min snakker pent om sine smørefrie under slike forhold, han har mange ski å velge mellom. Jeg er litt skeptisk. Drar ofte med større grupper med barn på skileik. Smørefrie ski kommer sjeldent godt ut - enten for dårlig feste eller dårlig glid. For meg ser det ut til at de kun fungerer på påskeføre (grovkornet, gammel omdannet snø).

Sikkert noen her på forumet med erfaring med gode voksne ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rubbet smøresonen? (sandpapir) Smøringa holder visst bedre da.

Tren i forkant med å gå m tilsvarende sekk så blir det mindre vondt, evt. dra med deg et akebrett som pulk/leketøy 8)

Dilemmaet du beskriver er grunnen til at Åsnes er tingen. Men 35mm feller kan jo være tingen for deg. Bruker du ikke pulk kan du jo kappe den av rett bak hælen, men selv foretrekker jeg å sy på en lang pakkremm som festes oppå bakpå skia. Lettere å få festet fellen selv om limet er slitent.

Misunnelig. Skulle gjerne labbet i årets helters fotspor(Nansen/Amundsen), for ikke snakke om tungtvannsaksjonen :D

post-1899-133474739914_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd smøretape?

http://www.oslosportslager.no/produkt/start-grip-tape-7359.aspx

Har ikke prøvd det selv , men har hørt mange som har gitt gode tilbakemeldinger på det. Ellers er det endel smørefrie ski som etterhvert er veldig god glid på. Spesielt fisher sine smørefrie ski er veldig gode. Tror ikke jeg ville basert meg på feller oppe på Hardangervidda med mindre jeg gikk med pulk eller skulle opp på noen topper . Godt å kunne gli skikkelig i de slakke nedoverbakkene som det er mange av.

En hytte til hytte sekk er jo vanligvis såpass lett at det meste av vekten bør kunne taes opp med magebelte/brystbelte hvis man har riktig sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax skrev:

Smørefrie ski kommer sjeldent godt ut - enten for dårlig feste eller dårlig glid. For meg ser det ut til at de kun fungerer på påskeføre (grovkornet, gammel omdannet snø).

Ikke direkte uenig i den siste delen av utsagnet, men har forholdsvis gode erfaringer med smørefri fjellski(Fischer Crown E89). Har brukt dem i vinter så lenge det ikke var blå-/grønnswixføre og gått en god del utenfor løype. De blir akkurat litt for brede i nyoppkjørte spor, men går ellers stort sett greit.

Forrige uke ble det en lengre tur i Bymarka mellom Storheia og Bergskaret med litt rim oppå skaren. Det var kjempeforhold for disse skiene, kunne ploge og skrense på skaren med stålkantene og festet var fint og gliden var det ikke noe å si på - den holdt i alle fall for meg. Hadde jeg brukt smøreskiene hadde det nok blitt noen smørepauser underveis og rimet kunne fort iset i smurningen.

Men på hjemturen ble det imidlertid verre da jeg kom til oppkjørte løyper samtidig som det ble litt kaldere og dermed skarpere føre. Smørefriskiene fikk ikke skikkelig feste på isen som dannet seg i sporene, og oppover bakkene ble det mye fiskebein fordi det ruglete underlaget ikke ga like god feste som vanlig. Skjelbreidalen opp fra Gønnlia ble uvant lang og med mange pustepauser :(

Det første året jeg møtte opp på påsketur med smørefri ski lo de fleste av meg - men det var bare frem til andre smørepause for de andre - jeg hadde perfekt feste og gli hele tredagersturen og bare sto og gliste mens de andre smurte ski. En meget vellykket debut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.