Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Recon, noen erfaringer??


Steven

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe Norrøna Recon dressen :D

men den koster jo flesk om ikke mer.. :D

finnes det noe bedre alternativ :) :)

jeg trenger noe som er vanntett men som også har gode luftemuligheter. alt av tøy blir jo vått enten av svette eller regn så det må også kunne tørke fort.

kvaliteten er selvfølgelig viktig også. pusteegenskapen i tøye ser jeg ikke så mye på, ser heller på luftemuligheter.

praktiske lommer er jeg også gla i :)

håper på svar :D og takker på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Selv har jeg hatt Recon dressen i tre år, og i sommer var den i bruk hver dag i nesten seks måneder, i alt slags vær. La det være ingen tvil; recon er slitesterk!

Men den er tung. 100 prosent tørr vil du aldri være, avhenging av akivtetsnivå (m.t.p. svette). Allikevell er det gode luftemuligheter under armene og langs buksa. Med gylfen åpen får du en fin gjennomtrekk :D

Dette er en dress som kan brukes, altå er jeg ikke lengre redd for å sitte nærme bålet og slikt. Anbefaler dressen, for den er verdt hver eneste krone, synts nå jeg.

( Et lite tips er forresten å bruke flappen foran på jakka, som jeg har forstått er til å henge meritter på, altså i militæret, til heller å feste kompasset. Heng kompasset rundt halsen som vanlig, men tre den siste biten innpå flappen og stram til. Slik slipper du å ha det dinglende rundt halsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Recon-dressen, som desverre ikke er brukt for mye. Den er litt for "hardcore" for mitt bruk egentlig, jeg bruker heller lettere turtøy siden jeg ikke gjør de mest spektakulære turene :D

Hadde jeg valgt igjen, hadde jeg sett mer på Dovre-dressen til Norrøna, du kan lese litt mer i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12806

Dovre-dressen er på Norrøna sine sider oppgitt til å veie minimalt mindre, men på XXL er Dovre Jakt-dressen både litt billigere og en del lettere http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakt-turdresser

Om dette er en dress spesielt laget for XXL vet jeg ikke, men jeg ser at dette er versjonen med ProShell, som såvidt jeg vet er nyere enn Performance-shell som Recon kommer i.

Uansett hvilke dresser du velger av disse to, får du en dress du blir fornøyd med! Jeg har selv gitt Recon litt kritikk for et par ting (rare lommer nede på jakka med mashnetting og manglende stramming nederst på buksebeina), men det er ingen tvil om at begge dressene gjør jobben for de absolutt fleste. Man kan formelig føle at Recon er kvalitet når man har den på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Recon-dressen, som desverre ikke er brukt for mye. Den er litt for "hardcore" for mitt bruk egentlig, jeg bruker heller lettere turtøy siden jeg ikke gjør de mest spektakulære turene :D

Hadde jeg valgt igjen, hadde jeg sett mer på Dovre-dressen til Norrøna, du kan lese litt mer i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12806

Dovre-dressen er på Norrøna sine sider oppgitt til å veie minimalt mindre, men på XXL er Dovre Jakt-dressen både litt billigere og en del lettere http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakt-turdresser

Om dette er en dress spesielt laget for XXL vet jeg ikke, men jeg ser at dette er versjonen med ProShell, som såvidt jeg vet er nyere enn Performance-shell som Recon kommer i.

Uansett hvilke dresser du velger av disse to, får du en dress du blir fornøyd med! Jeg har selv gitt Recon litt kritikk for et par ting (rare lommer nede på jakka med mashnetting og manglende stramming nederst på buksebeina), men det er ingen tvil om at begge dressene gjør jobben for de absolutt fleste. Man kan formelig føle at Recon er kvalitet når man har den på seg!

Jeg er helt enig. Dovre er en bedre allround-dress enn Recon. Recon er veldig tung, og tåler alt. Jeg bruker min som "bål-dress" i marka, men ved vandringi høyfjellet så bruker jeg Dovre.

Man trenger ikke være redd for å ødelegge en Recon-dress.

Den er stor og baggy, og har brukbare luftemuligheter. Jeg liker ikke løsningen nederst på leggene med strikk, Dovre har en mye bedre løsning. Hetta er meget bra, med mulighet for å sette på pelskrage.

Prøv nye Dovre proshell, skulle jeg hatt kun en dress så hadde jeg gått for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den sivile Recon buksen fra Norrøna, og hele uniformen i forsvaret.

Buksen fra Norrøna har jeg benyttet på tur, og til røft friluftsbruk siste 4 årene. Buksen var vanntett de første 40-50 bruksdagene. Etter det har den ikke vært vanntett, men benyttes på våte dager det ikke passer med oljehyre. Selv om en blir våt, suger den ikke vann, og tørker dermed raskt. På lengre turer foretrekker jeg imidlertid bomullsbukser, med tynn regnbukse å trekke over.

Buksen er slitesterk, men har blitt tynn og fått små hull på steder som ikke er forsterket. Dette gjelder spesielt på oversiden av lårene. Som alle andre plastbukser (-Tex) tåler den ikke bålglør, og det er også små hull etter dette.

Jakken mener jeg er uegnet for vanlig friluftsbruk. Den er tung, dyr, klammere og har flere svake punkter en mange andre jakker. Anbefaler heller en uforet jakke med lommer som er bedre beskyttet mot regn.

Min konklusjon er at den ikke er verdt prisen. På turer der GTX er det beste valget finnes det bedre og billigere valg. På røffe dagsturer med bål o.l. er klær som ikke er laget av plast å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Recon buksa. Brukt i 5-6 år, anslagsvis omkring 100 døgn i felt. Meget fornøyd med den. Ville ha den og ikke Dovre buksa fordi recon har to lårlommer som jeg synes er kjekt. I tillegg er det fint med luftemuligheter opp til knærne via glidelåsene på beina (dog ikke noe fordel ved vading fordi det da raskt kommer vann inn gjennom glidelåsene. Rart de ikke har brukt "vanntette" glidelåser her.). Supersolid og godt snitt på Recon buksa synes jeg. Brukt mye ved bålfyring og tåler gnister godt (til å være et membranplagg). Tåler ganske mye gnist uten at det blir hull. Har også Dovre jakke XCR modellen. Ville ikke ha Recon jakka fordi jeg synes den ble litt vel voluminøs. Føler at jeg fikk det beste fra begge dressene når jeg kjøpte Recon bukse og Dovre jakke.

Skulle jeg kjøpt nå, tror jeg nok likevel at jeg hadde endt opp med både Dovre jakke og bukse fordi jeg synes det virker som at Dovre- dressen i det nye stoffet er en god forbedring fra den gamle som jeg har. Lettere stoff enn Recon- dressen, men fortsatt solide saker. Hadde Nørrøna klart å få sydd på to lårlommer på Dovre buksa også, så hadde det ihvertfall ikke vært noe å lure på for min del :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle svar:)

har sett litt på linken der dovre og recon diskuteres. selv har jeg et "must" for lommer på lår og brystlommer i tillegg til vanlige standard lommer.

selv bruker jeg kun høye sko (har Alfa Hjerkin for øyeblikket og er strålendes fornøyd så langt:) ), så om glidelåsen tar inn litt vann er ikke min største bekymring, heller ikke vekten. det jeg er mest ute etter er en dress som tåler røff bruk uten å rivne i alle sømmer og få store slitasjer som ikke kan midlertidig ordnes menst mann er på tur. og ikke minst at den tørker fort over natten eller henges til tørk på kvelden.

jeg drømmer stadig om lengre og lengre turer, føler en helt syk trang for å komme meg langt bort til folketomme områder der naturen er alt. og helst være der så lenge det lar seg gjøre.

vil ha en dress der jeg slipper å bekymre meg for at når jeg kommer hjem må jeg kjøpe ny dress for denne gjekk i stykker, eller er utslitt. at jeg slipper at jeg må reparere et hull i dressen etter tur nr 2 eller 3 liksom.

jeg føler jeg haller veldig mot recon, men når jeg tenker meg om, så føler jeg meg også litt "blindt forelska" i den dressen, derfor spør jeg dere om hjelp til å veilede meg litt her :P er jeg på rett sti ? :P hehe

og prikken over i'en så bor jeg ytterst ute på kysten på sunnmøre, her er d regn og stiv kuling 9 måneder i året og sluddstorm resten av året, i ny og ne gjir også vergudene et lite innslag av vindkast i orkanstyrke. så dun til vinterbekledning er utelukket (på turer i området her ute) og har hørt at recon dressen er utmerket alround dress om en bare bruker ekstra ull på vinter turen.

helt fantastisk å nyte synet utover havet, høre vinden ule, regnet piske på hetten og se bølgene bryte mott fjellet og kjenne lukten av frisk sjø. men F... det er surt å kalt når man ikke har god bekledning ;)

det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle svar:)

det jeg er mest ute etter er en dress som tåler røff bruk uten å rivne i alle sømmer og få store slitasjer som ikke kan midlertidig ordnes menst mann er på tur. og ikke minst at den tørker fort over natten eller henges til tørk på kvelden.

Sømmer på Norrøna sine klær har jeg hatt blandede opplevelser med. På den sivile Recon buksen fikk jeg ved en anledning todelt bukse... Hele buksa spjæret mellom beina, så bare linningen holdt den sammen. Kan nevne at dette var ved testing av en hinderløype som ble bygd på naturlekeplassen til en skole, men likevel... Heldigvis hadde jeg lang ullunderbukse og ekstra bukse i sekken, så det endte ikke med skandaleoppslag i VG... ;)

Har også opplevd det samme på andre modeller fra Norrøna fra perioden 00-07. Om dette er bedre på dagens modeller har jeg ikke erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steven: Med ditt bruksområde og dine preferanser er det bare å kjøpe seg Recon dressen. Jeg elsker lårlommene på buksa. Jakka har også et vell av lommer. Synes lommene på armene er kjekke. Tror ikke du får noen annen Gore-Tex dress som oppleves mer solid enn den.

- men har du mulighet, så prøv den nye DOVRE dressen og Recon dressen før du bestemmer deg, og så følger du magefølelsen.

- Og skulle noe mot formodning ryke er Norrøna greie på reklamasjoner og reparasjoner. Tror ikke forelskelsen din til Recon dressen slukner med det første hvis du velger den... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for et imponerende godt svar Bålmann :D

også til dere andre. ska se om noen butikker i området kan ta inn begge så jeg får sett nermere på begge samtidig :-) igjenn, tusen takk for alle svar :) utrolig flott med slike sider hvor en får tips, triks og høre andres erfaringer og ikke minst besvart sine undrende spørmål i all hast :)

har så lyst på langtur jeg sliter med søvnen for tiden.... er ikke ofte jeg sier d, men nå gleder jeg meg til isen forsvinner, sludd og hagl blir til regn, å fisken begynner å bite uten isbor må drages med :) ahh... kano tur, mygg, ligge i lyngen å vente på duppen skal forsvinne under vannflata....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for et imponerende godt svar Bålmann :D

også til dere andre. ska se om noen butikker i området kan ta inn begge så jeg får sett nermere på begge samtidig :P igjenn, tusen takk for alle svar :D utrolig flott med slike sider hvor en får tips, triks og høre andres erfaringer og ikke minst besvart sine undrende spørmål i all hast :D

har så lyst på langtur jeg sliter med søvnen for tiden.... er ikke ofte jeg sier d, men nå gleder jeg meg til isen forsvinner, sludd og hagl blir til regn, å fisken begynner å bite uten isbor må drages med :D ahh... kano tur, mygg, ligge i lyngen å vente på duppen skal forsvinne under vannflata....

......og du griper tak i stanga og starter innsveivingen, du kjenner stangen bøyer seg ned mot vannet og det rykker og napper, åååå herregud det e en kilos fesk.....kribler i magen bare på tanken at det er ikke lenge igjen nå Steven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ikke si sånt til meg! kjenner jeg blir klam i henda, pipler i panna å koker resten av kroppen, hjerte hamrer høylytt.... å du gode gud! sier slikt til meg for da? har jeg det ikke vanskelig nokk ? :P *ler å steik jeg gleder meg til å sette meg i kanoen å hive ut fiske snøre :) kjenne kanoen drive menst jeg fisker i min egen lille verden :) ah..

madammen min sa at hun hadde prøvd å forberedt seg litt på det første snøfnugg som kom og min reaskjon, i etter tid sa hun at jeg overdøvde en hel barnehage en tidli morgen d første snøfnugg kom.

jeg er enda mere entusiastisk nå, med tanke på kano, fiske, lage fiskegryte i bålgryta mi på fjelle ah du syke jeg kjenner det krible...

kjøpe meg et akvarium med store fisker å fiske i d enn som lenge :) noen som har smakt gullfiskgryte? er det godt kansje..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er en annen tråd angående denne dressen her på forumet der jeg har delt mine erfaringer med denne buksa ihvertfall.

Til den prisen jeg måtte gi for buksen må jeg bare si at jeg ikke er fornøyd.

Normal bruk, noen ukesturer, fjelltur på sommeren og jakt på høsten. Brukt i finnmark.

Knapper løsnet, begge nede på føttene, ergo så glir glidelåsen lettere opp.

Vanntett? Ikke det jeg har opplevd.

Å ikke minst tåler den som de fleste andre bukser i slikt stoff ikke mye glør før du har ett flott stort hull.

Har også fått flere rifter i buksen, å da er det ikke misbruk, men vandring i kratt, noe som kan være vanselig å unngå til enhver tid.

Neste tur blir med ei billiger stoffbukse som er mye behageligere å gå med (recon buksa er stiv!) å ei packlite regnbukse på noen gram i sekken.

Uansett valg så lykke til med jakten på den optimale buksen:) For min del ble det ikke recon buksen ihvertfall!

Hilsen Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.