Gå til innhold
  • Bli medlem

30 eller 50 cm sneplugger?


treg_å_gå

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er mer eller mindre sjeldent vi har pudder i Tromsø så det blir vel en 20-30cm med løst som kanskje kan tråkkes hardt.

Kan det kanskje være en ide å bruke 20-30cm med barduner fra bunnen av forteltet for å kunne ha en kuldegrop i forteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30cm holder jo til det meste om man har tid til å la snøen sette seg. Kjøp gjerne plugger med hull på midten slik at du kan legge pluggen og grave den ned. (bruke den som snøanker) Dette holder mye bedre. men sørg for å ha en løsning for hvordan man fester barduner/pluggfester til disse hullene. Alternativ til plugger om man har trær i nærheten er å knekke av noen passe store greiner. Knyt fast bardunene til disse og grav ned. Sitter like godt som noen plugg og du slipper å bære de med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har begge deler selv. Når det er mest løssnø så synes jeg 30cm blir litt lite. 30cm fungere hvis det er snø som har hardere lag.

Tråkker du godt til å venter før du rigger telt så snøen får satt seg litt så hjelper det.

Har bare ett sett av hver så ofte blir det 30cm rundt telt og 50cm på barduner. Hender jeg bruker 50 på hjørner i telt hvis snøen er løs.

Før jeg kjøpte 50cm spikket jeg som regel pinner i tillegg til de 30 cm jeg hadde. Er vel 8 stk i pakka så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri benyttet mer enn maks 30 cm plugger, i mitt "litt" over gjennomsnittlige vinterfjell-liv.

I lavlandet (under tregrensen) finner man alternativer, i høyfjellet er det som regel hardt eller forblåst..., evt grave seg ned til fast snø, alternativt "snøanker" som nevnt ovenfor.

2 ski og 2 staver, er man 2 på tur > det dobbelte, funker fint til bardunering!

Spaden såvel som evt skredstenger funker også fint som bardunfester.

Mi pers erfaring er at 50 cm plugger er unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 50 cm - sånn for sikkerhets skyld. Tanken er at det er greit å bruke 50 cm når det kun er behov for 30 cm men at motsatt løsning går dårlig. For øvrig bruker jeg ikke skiene som plugger lengre etter at jeg kuttet en bardun på en stålkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri benyttet mer enn maks 30 cm plugger, i mitt "litt" over gjennomsnittlige vinterfjell-liv.

I lavlandet (under tregrensen) finner man alternativer, i høyfjellet er det som regel hardt eller forblåst..., evt grave seg ned til fast snø, alternativt "snøanker" som nevnt ovenfor.

2 ski og 2 staver, er man 2 på tur > det dobbelte, funker fint til bardunering!

Spaden såvel som evt skredstenger funker også fint som bardunfester.

Mi pers erfaring er at 50 cm plugger er unødvendig!

Da har "normale plugger" vokst veldig siden dine 300 siste vinterdøgnr (til 30 cm). Jf. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20341&start=25. :twisted:

Jeg klarer meg også med ski/staver og 30m plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 50 cm - sånn for sikkerhets skyld. Tanken er at det er greit å bruke 50 cm når det kun er behov for 30 cm men at motsatt løsning går dårlig. For øvrig bruker jeg ikke skiene som plugger lengre etter at jeg kuttet en bardun på en stålkant.

Jupp, barduner har jeg også en svært sjelden gang fått kuttet pga stålkanten > har opplevd det på 2 av i overkant av 800 vinterdøgn!

For min del opplevde jeg det kun i ei forykende stormnatt vinterstid på Grønland, da revnet resten av teltet samtidig.

Sjelden en vanlig fjellski har samme kantslip som tele- el alpinski....

Jeg forstår desverre ikke at erfarne fjellvandrere ikke forstår betydningen av vekt/volum i sekken:(

Såfremt de er erfarne da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har "normale plugger" vokst veldig siden dine 300 siste vinterdøgnr (til 30 cm). Jf. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20341&start=25. :cry:

Jeg klarer meg også med ski/staver og 30m plugger.

Hehe, håper for din del vi snakker cm nå :twisted:

Ja, benyttet lengre plugger ved noe forsøk tidligere, innrømmer det. Av læring erfarer man.

Tror vi er ganske enige, og det er det nok en grunn til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, barduner har jeg også en svært sjelden gang fått kuttet pga stålkanten > har opplevd det på 2 av i overkant av 800 vinterdøgn!

For min del opplevde jeg det kun i ei forykende stormnatt vinterstid på Grønland, da revnet resten av teltet samtidig.

Sjelden en vanlig fjellski har samme kantslip som tele- el alpinski....

Jeg forstår desverre ikke at erfarne fjellvandrere ikke forstår betydningen av vekt/volum i sekken:(

Såfremt de er erfarne da.....

Skjønte ikke helt hva du mente her.... Da jeg kuttet bardunen skjedde det med en randoski - ikke vanlig fjellski. Det er sikkert vanskeligere med fjellski. Når det gjelder vekt/volum så er forskjellen mellom 50 og 30 cm relativt liten dersom man bruker pulk slik jeg gjør. Jeg brukte for øvrig 50 cm plugger da jeg krysset Grønland fra Sør til Nord i 2009, men akkurat der er overflaten så forblåst at 30 cm funker glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å ta meg en telttur til helga, men har ikkje kjøpt vinterplugger.

Dette var trådstarters spørsmål, da er jeg overbevisst om ryggsekktur og implisitt lettest mulig sekk...

Ja, da syns jeg erfaringsmessig alle skal vurdere vekt mot kompfort og endog såkalt sikkerhet.

Etter mitt syn kàn unødvendige tunge sekker være en vel så stor risiko som den såkalte "sikkerheten" inni sekken!

Hvor og når på året gikk dere syd/nord da, morsomt å fått høre mere om den turen.

Friskt, send gjerne en pm =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i skogen å har tilgang på nok grener kan det vere greit å ta med 2-4 50cm plugger, så spikker du resten. Da sparer du både vekt og penger, så får du godt feste på endene av teltet, eventuelt der det trengs mest. Om snøen er for har til trepluggen, så kan snøpluggene brukes til å lage hull der du må ha ned trepluggene. En god miks av plugger er ofte veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.