Gå til innhold
  • Bli medlem

Koier på Hardangervidda


NN

Anbefalte innlegg

Annonse

De begynner nok å bli rehabilitert og avlåst etter hvert. Men ved Vesle Selstjørn (ikke langt fra Heinseter) står i allefall en enda som jeg har overnattet i mange ganger. Der er ett bord, brisker , to køyer,en vedovn og masse muselort på en golvflate på rundt 10m2. Du bare lager deg en sopelime av vieren som vokser ved vannkanten og koster ut den verste muselorten. Så er det bare å installere seg.Jeg foretrekker å sette madrassene utenfor og bruke bare liggeunderlaget oppe i køyene. Madrassene er ikke akkurat delikate. Er du heldig er der litt ved. Ellers må du rundt og lete.

Enjoy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei artig lita bu i skråningen på nordsiden av Brattfonnvannet, øst for Hardangerjøkulen. Det ligger en madrass der inne, men den ville ikke jeg ligget på... Taket var sånn nogenlunde tett siste gang jeg var der (for et par år siden). To brisker, og lite annet. Men FOR en utsikt.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei NN !

På ruta mellom Tuva og Rauhelleren ligger det like ved stien en liten bu som jeg overnattet i for noen år siden. Meget spartansk, men grei nok når regnet høljer ned.

Jeg merket den ikke av på kartet. En fjelloppsynsmann overnattet der også sammen med sin lille hund.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NN !

På ruta mellom Tuva og Rauhelleren ligger det like ved stien en liten bu som jeg overnattet i for noen år siden. Meget spartansk, men grei nok når regnet høljer ned.

Jeg merket den ikke av på kartet. En fjelloppsynsmann overnattet der også sammen med sin lille hund.

God tur !

Lurer på om du mener Vesle Selstjørn legeret. Den jeg sikter til lenger oppe. En halvtime fra Heinseter, mot Raudhelleren. Har mange gode minner fra den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson !

Ja, det kan godt være den koia du sikter til. Det jeg husker med sikkerhet i dag er at jeg startet turen fra Tuva litt sent på dagen og at jeg ikke hadde gått så veldig lenge før det begynte å regne og jeg satte opp mitt lille enmannstelt like ved koia. Om natta begynte det å regne kraftig. Jeg gikk inn i koia hvor altså mannen og bikkja allerede hadde tatt plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson og NN !

Jeg har nå sett litt på et av mine gamle kart og er kommet til at den bua som jeg overnattet i må være den som ligger så å si midt i stien mellom Tuva og Hein med UTM kartreferanse 429943. Kartsymbolet er en liten svart firkant merket "Jh" som betyr jakthytte. Hytta ligger ved "Grasnut 1345". Avstanden til Hein er ca. 3 km.

Kartet er et såkalt NATO-kart "Ustaoset Blad 1515 IV ... Copied in 1952 from Norway 1:50.000"

Kartet inneholder forøvrig flere slike små firkanter som ikke er med på de nyere kartene. Grunnen er vel at buene er borte eller så dårlige at det ikke er ansett hensiktsmessig å ta dem med på de nyere kartene ved a-jourføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp !!

Dette virker lovende ;-)

Blir nok noen "koiebesøk" til sommeren.

Brage: Kunne du lagt ut koordiantene til de andre "hyttene" også ? Hadde hvert morro å sjekket om disse fortsatt eksisterer (helt eller delvist).

Mvh

NN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson og NN !

Jeg har nå sett litt på et av mine gamle kart og er kommet til at den bua som jeg overnattet i må være den som ligger så å si midt i stien mellom Tuva og Hein med UTM kartreferanse 429943. Kartsymbolet er en liten svart firkant merket "Jh" som betyr jakthytte. Hytta ligger ved "Grasnut 1345". Avstanden til Hein er ca. 3 km.

Kartet er et såkalt NATO-kart "Ustaoset Blad 1515 IV ... Copied in 1952 from Norway 1:50.000"

Kartet inneholder forøvrig flere slike små firkanter som ikke er med på de nyere kartene. Grunnen er vel at buene er borte eller så dårlige at det ikke er ansett hensiktsmessig å ta dem med på de nyere kartene ved a-jourføringen.

Legeret du forteller om er ikke "mitt" leger. Da har jeg fått ett tips om ett nytt. Takk for det. Selstjørn legeret ligger knapt 2 km. sørvest for Heinseter ,langs stien mot Raudhelleren. På noen kart heter vannet der legeret er Vesle Selstjørn , mens på Inatur sin kartside heter vannet Butjønn. Før gikk stien rett forbi legeret , men etter at det ble laget bro over Selstjørn bekken, går nå stien rundt hundre meter lenger nede, og man kan ikke se legeret før man er over elva. Hvis man vil besøke legeret følger man bare elva på nordsiden til man kommer til utoset. Det er bare rundt 100 meter. Så ligger bua der, halveis gravd inn i en haug. Romantisk og forlokkende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson !

Du har helt rett. På mitt gamle kart, nevnt ovenfor, ligger det en "Fb" (fiskebu) med UTM kartref. 405901 på nordbredden av "Sælstjørnan" ca. 2 km vest for stien mot Rauhelleren.

Jeg lager nå en liste over noen av de buene som jeg tror kan være av interesse for flere. Den kommer litt senere. Det er ganske mange, men noen er vel i dag bare en ruin vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NN og Robinson !

Jeg har sett litt på om jeg kan finne igjen på det nye Heinkartet de buene som er inntegnet på det gamle Ustaoskartet.

Det jeg kan si er at jakthytten "Jh" nord for vann 1185 med kartreferanse 442967 på det gamle kartet er med på det nye kartet, men bare som en knøtt liten firkant som er symbol for "koie" på det nye kartet. Intet navn på hytte eller sted er angitt. Dette er på ruten Tuva - Hein.

På ruten Lægreid - Hein finner jeg bl.a. at jakthytte "Jh" på cote 1186 , kartref: 372963 er angitt med en liten firkant på cote 1188 på Heinkartet.

Nordlægret (med symbolet "felæger") kartref :360982 og Krækkjahalliseter 381973 er på det nye kartet bare angitt med stedsnavn, så der er vel buene borte vil jeg tro.

Lærdommen av dette må bli at små firkanter, mindre enn en fluelort, på de nye kartene kan være tegn på at her ligger det en bu som fortsatt kan sees i terrenget. Om den fortsatt er egnet for overnatting kan vel i de fleste tilfeller være noe tvilsomt vil jeg tro

Lykke til med jakten på gamle koier og buer !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei afe !

Innlegget ditt viser at vi ikke kan stole helt på de nye kartene m.h.t. beliggenheten og tilstanden til gamle buer og koier. Du har lagt inn et bilde av en koie på Nordlægret som synes å være i god stand. Den er inntegnet på det gamle Ustaosetkartet jeg har, men altså ikke på det nyere Heinkartet som jeg også har.

Det kan da bli litt av en gjettelek å finne disse koiene som det er ganske mange av på de gamle kartene - i alle fall på ett de kartene jeg har. Det er et kart i målestokk

1: 100 000 "Hardangervidda" utgitt i 1951.

Jeg vil tro at det må finnes opplysninger om disse koiene i litteraturen f.eks. i bygdebøker og reisebeskrivelser.

Jeg tror ikke det kan ha noe for seg at jeg legger ut alle kartreferansene her på FF. Men dersom noen er interessert i spesielle områder/ruter så vil jeg bidra om det er ønskelig.

Jeg kan imidlertid her nevne at det i Kosadalen på ruten mellom Rauhelleren og Mårbu midt i rute 4874 ligger, eller kanskje rettere sakt har ligget, en "Kosadalen Sr."

Jeg nevner også at det på et 1:50 000 kart fra 1952 "Bjoreia" på ruten mellom Halne og Bjoreidalshytta ligger/har ligget/ en "Jh" (Jakthytte).

Lykke til i jakten på buer og koier !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.