Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna skalljakke


Elin Marie

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger en vann- og vindtett skalljakke til veldig mange korte og noen ganske få lange turer i all slags vær unntatt snøvær. Har veldig dårlig erfaring med Bergans i regnvær, så da blir Norrøna mest aktuelt siden det er eneste merke bortsett fra Bergans på den lokale sportsbutikken (må jo prøve jakka før jeg kjøper).

Ser ut til at Trollveggen dri3 og Falketind goretex paclite er mest aktuell siden de har ganske hyggelig pris sammenlignet med Goretex proshell-versjonene. Men mannen i sportsbutikken sa at dri3 var akkurat som dermizax, så da kan jeg vel egentlig regne med at den lekker som en sil. Er dere enige med han? Er det noen som har erfaring med Falketind paclite? blir den fort slitt, f.eks. hvis jeg går mye med sekk? Hvor lang levetid kan jeg regne med på en slik jakke, sammenlignet med f.eks. Falketind GT proshell? Er det verdt å legge inn 1500 kr ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig god erfaring med Falketind paclite. Har brukt den under to ukers ekstremvær i Nord-England - flom og masse regn - da jeg fra irskesjøen til Nordsjøen, på fjelltur i Italia og opp på Mt. Toubkal i Atlasfjellene. Pluss på en drøss med kortere turer her hjemme. Og den skal få være med til Himalaya i år. Jeg har aldri blitt mer våt enn litt kondens i den, bortsett fra ufrivillige dukkerter i elver.

Jakka ser ikke særlig slitt ut bortsett fra at fallen nederst på ermene er løsnet. Går sikkert greit å lime. Tror jeg har hatt den i 6 år, men har siste året byttet litt på med Norrøna Nansen paclite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg trenger en vann- og vindtett skalljakke til veldig mange korte og noen ganske få lange turer i all slags vær unntatt snøvær. Har veldig dårlig erfaring med Bergans i regnvær, så da blir Norrøna mest aktuelt siden det er eneste merke bortsett fra Bergans på den lokale sportsbutikken (må jo prøve jakka før jeg kjøper).

Ser ut til at Trollveggen dri3 og Falketind goretex paclite er mest aktuell siden de har ganske hyggelig pris sammenlignet med Goretex proshell-versjonene. Men mannen i sportsbutikken sa at dri3 var akkurat som dermizax, så da kan jeg vel egentlig regne med at den lekker som en sil. Er dere enige med han? Er det noen som har erfaring med Falketind paclite? blir den fort slitt, f.eks. hvis jeg går mye med sekk? Hvor lang levetid kan jeg regne med på en slik jakke, sammenlignet med f.eks. Falketind GT proshell? Er det verdt å legge inn 1500 kr ekstra?

jeg har hatt to bergans-jakker. en dynamic som sikkert er 7-8 år nå, og en oppdal som er 3 år. aldri blitt våt i noen av dem, og de er brukt i all slags vær i alle årstider. hvor mange sjanser har du gitt bergans? kanskje du har vært uheldig.

har også en norrøna nansen packlite, men denne bruker jeg kun når jeg ikke er i aktivitet (står og fisker osv.). den er vanntett, ja. men kondens innenifra merkes godt da den ikke har noen flossete innside som trekker fukt. jakken blir derfor følendes veldig fuktig syns jeg, da kondensen legger seg som dråper på innsiden.

du vil sikkert får mange motstridene svar her. noen har sikkert helt andre erfaringer enn meg.

hva angår forskjell på packlite og proshell har jeg ingen erfaring, men det er vel rimelig å anta at proshell er mer slitesterkt da det er et mye kraftigere stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med noen av de jakkene du nevner, men har erfaring med både dermizax og goretex. Min erfaring er at de har så like egenskaper at det er pris og andre faktorer som komfort ol. som bør være avgjørende.

Norrøna Falketind er sikkert en flott jakke og i linken under så "vinner" den en test hos forbrukerportalen.no:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1128420210.21

Hvis man derimot studerer testen og sammenligner med jakka Bergans Breheimen i dermizax så scorer de omtrent helt likt. De er like i vanntetthet, mens Norrøna Falketind scorer ett halvpoeng mer på pusteevne. På totale tekniske egenskaper som er vantett, pusting og vindtett scorer Falketind 14.5 poeng, mens dermizax-jakka scorer 14.

På bakgrunn av dette pluss egen erfaring så konkluderer jeg med:

Er man passiv holder man seg tørr lenge i begge. Svetter man blir man våt i begge. Kjøp derfor jakke etter hva som passer kroppen og pengeboka. Om den er av goretex eller dermizax er av mindre betydning da egenskapene er veldig like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hva du krever av jakken.

Jeg kjøpte netopp denne i sort til minn sønn på 16 som har fødselsdag, ja faktisk i dag. (Klokka er jo langt over midnatt.)

http://komplettfritid.no/product/bergans-sekken-jacket-whitered

Jeg har bare prøvd den på meg selv en gang, men den virket veldig bra. Den er av dermisax og uten for. Den har også en slags knepping rundt hoftene som du visst nok skal kunne feste noen typer bukser til. Den har fast hette. Noen liker det,mens andre vil ha den løs. Det er en smakssak.

Men hvis du ikke liker Bergans så er den vel ikke så interessant.

Men uansett så bør du sjekke prisene på www.komplettfritid.no Min erfaring er at de er litt billigere enn butikkene og så har de ikke tillegg for frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg trenger en vann- og vindtett skalljakke til veldig mange korte og noen ganske få lange turer i all slags vær unntatt snøvær. Har veldig dårlig erfaring med Bergans i regnvær, så da blir Norrøna mest aktuelt siden det er eneste merke bortsett fra Bergans på den lokale sportsbutikken (må jo prøve jakka før jeg kjøper).

Ser ut til at Trollveggen dri3 og Falketind goretex paclite er mest aktuell siden de har ganske hyggelig pris sammenlignet med Goretex proshell-versjonene. Men mannen i sportsbutikken sa at dri3 var akkurat som dermizax, så da kan jeg vel egentlig regne med at den lekker som en sil. Er dere enige med han? Er det noen som har erfaring med Falketind paclite? blir den fort slitt, f.eks. hvis jeg går mye med sekk? Hvor lang levetid kan jeg regne med på en slik jakke, sammenlignet med f.eks. Falketind GT proshell? Er det verdt å legge inn 1500 kr ekstra?

Jeg har hatt Trollveggen dri3 siden august, og jeg er veldig fornøyd. Hensiktsmessig form - brei om livet med masse plass til trøye ++ under. ikkeno' arcteryxpassform her nei! Jakka framstår som ei jakke ment for turbruk, ikke nedoverskibruk.

Mannen i butikken sa at dri3 var litt mindre vanntett enn gt, men pustet bedre. Foreløpig synes jeg den er vanntett som bare det.

Hadde jeg vært rik hadde jeg nok kjøpt trollveggen gt, men jeg blir mer og mer usikker på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med noen av de jakkene du nevner, men har erfaring med både dermizax og goretex. Min erfaring er at de har så like egenskaper at det er pris og andre faktorer som komfort ol. som bør være avgjørende.

Har en litt annen erfaring enn deg. Jeg har en GoreTex skalljakke uten innerfor og en Dermizax-dress med tynn netting som innerfor (begge fra samme produsent). For min del skal det ikke spesielt mye regn til før jeg blir våt i Dermizax-dressen, mens skalljakka i GoreTex er mye mer vanntett for regn. På den andre siden liker jeg Dermizax-dressen bedre på tur så fremst det ikke silregner hele tida. Ved middels tung aktivitet (vandring med oppakning eller relativt mye stigning) blir jeg temmelig våt og klam på innsida av GoreTex-jakka, mens Dermizax-dressen transporterer mye mer fukt ut, og tørker på kropp om den blir våt fra en regnskur.

Dermizax transporterer altså mye mer fuktighet (begge veier), mens GoreTex gjør det motsatte. Det er i alle fall min erfaring. Nå svetter jeg ganske mye, og mange har sikkert mer positive erfaringer med GoreTex enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er netopp kommet tilbake fra en ca. tre timers tur i lett regnvær iført min Bergans Brehaeimen II jakke. Jakke av to lags Dermizax. Temperatur ca. +3 grader.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=27200&prodid=206

For tiden går jeg med to krykker så jeg går ikke så fort og kommer ikke så langt, men jeg gikk meg en tur i skogen, fyrte et lite bål og laget en skvett kaffe. Jeg gikk meg varm, men ikke spesielt svett. Under jakken hadde jeg en tykk ullgenser og innenfor den en tynn ulltrøye.

Tilbake ved bilen tok jeg jakken av og spørsmålet var da om den var tørr eller våt på innsiden.

- Denn var kliss våt. Nettingfóret og det tette fóret nederst på jakken var kliss vått.

Nå er denne jakken noen år gammel og har blitt vasket noen ganger, men bærer ikke preg av å være slitt.

Min erfaring med denne jakken etter å ha brukt den både sommer og vinter i noen år er at det er en funksjonell og grei jakke. Lun og varm under de fleste forhold, men helt siden den var ny har fóret blitt vått enten når det regner eller når jeg svetter mye. Hva som er årsaken til dette er ikke godt å si, men enten slipper den ikke fuktigheten ut eller så slipper den fuktighet inn.

Er det kaldt så er det helt naturlig at svette og damp kondenserer på innsiden av jakken, og hvis det regner så ville jeg forventet at den holdt vannet ute, men at noe svette kondenserte mot den tynne dermizax membranen. Regnet vil jo kjøle jakken ned noe på utsiden, men jeg har ikke noen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.