Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS festet på hånden, mobilbatteri mm.


Sviks

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går en del i fjellet sommer som vinter.. Har noen spørsmål kanskje noen kan hjelpe meg med:

GPSen kunne eg tenkt meg å hatt festet på hånden. Kjenner noen til om det finnes vantett pose/holder med borrelås som egner seg til dette formålet?

Videre kjenner noen til hvorfor mobilbatterier tapper seg ut på vinterturen? Er dette bare kulden eller leter mobilen etter dekkning når den også står av. Har godt Haukelig-Finse tur retur og det samme med Haukeliseter-Hovden tur retur.. Og dere vet disse mammene skal absolutt ha en test melding hver gang det er mulig. Men hva hjelper det når batteriene altid blir flate. (vurdere slik solcelle lader da .) )

Kjenner noen til om det finnes egnede mobiltelefon for kulde/vinter og tåler fuktighet?

Sku hatt Litium batterier i mobilene :D da hadde vel batteriene vart o..

Ha god tur hvor enn turen går i vinter.

Mvh

Svein Vikse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så en usb-lader som bruker vanlige 1.5-volt AA-batterier på matbutikken i går. Noe sånt er sikkert et greit alternativ til solcelle her til lands, spesielt på vinteren. Hvis du vil være helt sikker på at telefonen ikke drar strøm kan du vel bare ta ut batteriet.

Ellers er det diskusjon om mobil i tråden Robust mobiltelefon.

Det finnes også noen generelle tips om dingser i kulda her: http://nrkbeta.no/2010/01/13/ikke-la-kulda-knekke-dingsen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv GPS i et hylster foran på sekken. Den kan og brukes i beltet. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte den, var på nett et sted.

Den er ikke vanntett men det er jo GPS'n.

Telefon bruker ikke strøm når den er av i noe grad. Men har hvertfall sett på min tlf at det er mye jeg kan skru av for å spare strøm. F.eks skru av dual mode og kun kjøre den på GSM nett. 3G bruker mer strøm. Skru av type aktive desktops med animasjoner etc.

Kjølpte selv en lite sol-lader fra DealExtreme. Kostet vel litt over kr 100.

Selv om de ikke er verdens beste på å lade seg fra sola så funker det. Er verre om vinteren så klart. Men de fleste av de har innebygget batteri så du lader den opp med USB før du drar på tur. Så har du 1-2 ladinger der. Kan du pynte på med litt sol etterhvert.

Du lader det interne batteriet i sola, så kobler du den til mobil etterpå.

De er såpass små og lette disse laderne så jeg har 2 stk av de. Da har jeg strøm en god stund.

Størrelsesmesseig er de omtrent som en litt stor mobil men de veier leangt mindre.

Og sett slik lader her hjemme til kr 300 eller så. Mener det var på LEfdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes gpsuttsyr som gpsklokker og annet (www.belanor.no/dllvis6.asp?id=1900) men hvis det skal være kart for å finne fram må man ha litt størrelse som feks. garmin dakota eller garmin oregon.

Hvis du også skal bruke den på sjøen med båtkart er det greit å ha garmin orego størrrelse.

Når det gjelder mobiler er det vel så enkelt at batteriene mister kapasitet i kulde. Hjelper litt å ha mobilen i skjortelomma isteden for ytterlommen på anorakken. Mobilbatteriet er problem selv på (kalde) dagsturer hvis man ikke stiller med 100 % nyladet.

Har selv erfart at knipsing av fine vintermotiv med mobilen sluker strøm.....men man kan jo slenge med en ekstra mobil i sekken i tilfelle batteritrøbbel.

Hvis mobilen svikter pga fukt eller annen teknnsk trøbbel er jo også en ekstra mobil kjekt og ha hvis man er langt unna folk.

Ellers har jeg alltid 2 reserve AA batterier med til min garmin 70 GPS som sluker strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du får varmet opp mobilen og batteriet så skal du se at du får litt mere liv i den selv om den tilsynelatende er død. om den er død pga kulde, ta ut batteriet og varm det opp, feks inntil magen, det samme med mobilen. om du er skeptisk, test det ut ved å legge den i kjøleskapet eller fryseren hjemme først, med oppladet batteri. demonter og varm opp. selv om det har tapt noe strøm så får du ting til å funke. alternativet er jo å legge den i en liten brødpose for å hindre fukt og deretter putt den i trusa i 10 minutter.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulde tapper batteri som bare rakker'n. GPS'n min er vanntett i seg selv sier reklamen;), men mtp batterilevetid liker jeg ikke ha den eksponert for kulden. Greit å ha med ekstra batterier da. Når det gjelder stressa mammaer er det lurt å begynne treninga tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.