Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur til Rensfjellet


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen på forumet har noen tips for skitur til toppen av Rensfjellet. (Melhus)

Vi er to kompiser som tenker å gå dit på søndag om været er sånn nogenlunde. Vi har smale fjellski med 3\4 stålkant og er ikke superdrevne på skigåinga.

Lurer på om hvilken rute man berger med tur\retur om man skal komme seg velberga tilbake før mørket, som kommer vel halv fem kanskje. Vi bor i Trondheim og starten på turen blir fra sørvest siden av Selbusjøen, ev. fra Samsjøen, men vet ikke om det er brøytet vei til Samsjøen nå? Turen fra Samsjøen er vel på 4,5 kilometer hver vei har jeg sett noe om, men fra Selbusjøen blir det fort bortimot to mil en vei. Så den kan bli drøy.

Noen anbefalinger? Lurer også på om noen har gått opp dit på en av disse rutene nylig og hvordan føret er nå.

Bratt? Kurant med kortfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Samsjø-siden tror jeg muligens det er brøytet opp til Trondheim Energiverks anlegg ved Håen. Herfra skulle det være en brukbar dagstur opp til Rensfjellet. Men obs, vegen opp Lundadalen er styggelig bratt, kronglete og smal. Har ikke villet kjøre den vegen vinters tid uten piggdekk i alle fall. Du kan kanskje forhøre deg om vegforholdene hos TEV, de burde være de rette til å svare på det.

Fra Selbusjøen-siden så er det parkering ved Brøttem. Etter å ha passert bommen/brua over Selbusjøen så er den vanligste/raskeste ruta å ta til venstre og så følge veien (ikke brøytet, men ofte skuterspor) i 10-12km strake vegen nesten til vegs ende ved Tangvollelva. Ca 500m før du kommer til Tangvollelva tar du av fra vegen og går innover flyene til Dragstvollen. Dragstvollen er åpen for besøkende så her kan det kanskje passe med en rast. Fra Dragstvollen krysser du Tangvollelva, går østover opp en bratt bakke og videre innover til Tangvollsjøen. Fra sørøstre ende av Tangvollsjøen på skrå opp lia mot Kvintusen og så følge kommunegrensa til Rensfjelltoppen.

Tidsforbruk: Fra Brøttem så er det en ganske lang tur å gå helt opp til Rensfjelltoppen. På godt ettervinterføre pleier jeg å bruke ca.4t til toppen, returen kan gå unna på ca.2t (men da må det være godt skareføre) + ca.1-2t hvile/pauser. De første 10-12km inn til Dragstvollen bør gå unna på under 1.5t.

Har prøvd meg flere ganger på Rensfjelltoppen, men det er ikke hver gang jeg kommer opp. Ofte ender turen på Dragstvollen, men det er en fin dagstur det også.

Bratt? Kurant med kortfeller?

De bratteste partiene er opp fra Selbusjøen og strekningen Tangvollsjøen - Rensfjelltoppen. Feller kan kanskje være nyttige ned fra toppen (for å bremse farten), ellers tror jeg smurte ski er det beste.

Føret nå: sannsynligvis skare, men du kan jo sjekke selv i Bymarka (sikkert ikke så ulikt forholdene i Brungmarka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.