Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil gjerne vise dere "Sukkertoppen" - en kortfilm om å gå på fjelltur


haldorsen

Anbefalte innlegg

Først og fremst: beklager at jeg bruker første post på å "reklamere" for noe. Håper det ikke oppfattes som spam.

Jeg er en filmstudent ved UiB, og hadde i høst foto på en kort studentfilm som i grove trekk handlet om å gå turer i fjellet. Derfor tenkte jeg det ville være relevant å nevne den her. Håper den faller i smak!

Filmen: http://vimeo.com/18130817

Litt info: http://www.haldorsen.me/2011/sukkertoppen/

For de som er lokalkjente rundt Bergensområdet, så har vi stort sett filmet på Leknes (ikke så langt fra Knarvik) og Hananipa (ved Vaksdal). Noen scener er også filmet på Dale og Stamnes.

Jeg forventer ingen filmfaglig kritikk av dere, men hvis dere har noen kommentarer er det bare å fyre løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det minnet meg om en historie om en enkemann som nettop hadde giftet seg igjen for tredje gang, og like etter brullupet spurte den nye konen han om hva de to tidligere konene hans hadde dødd av.

Jo, den første døde etter å ha spist giftig sopp, og den andre døde av kraniebrudd etter en ulykke.

Dette syntes selvfølgelig den nye konen var trist.

"Men ulykken da, hva var det som skjedde"?

. . . . "Hmm, hun ville ikke spise opp soppstuingen sin". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott film! Denne likte jeg.

Du traff akkurat det jeg mener en novelle(film) skal inneholde. :)

Uten sammenligning forøvrig satt jeg da slutten kom med akkurat samme følelse som da jeg kom til slutten i boka "A farewell to arms" av Ernest Hemingway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Dette var en bra film med mange artige detaljer. Velregissert, jordnært, enkelt og underholdende!

Jeg liker kameraføring, utsnitt og bruk av fokus. Noen ganger klippes det litt raskt mellom kameravinklene, men det er vel smak og behag.

Historien og de forskjellige underbyggende scenene er også veldig bra balansert!

Eneste bittelille logiske brist er kanskje Hjalmar som døde "på denne tia ifjor", for det gikk jo "ukesvis" fra haustfesten til middagsbesøket.

Skuespillerne er flinke, avslappede og naturlige.

Filmen er herved spredt ut til mine venner med den varmeste anbefaling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOILERS for de som ikke har sett filmen enda (!)

Jeg måtte flire når bygderåneren kom kjørende med ulakkert frontleppe. Det er en realistisk og troverdig detalj :) Jeg så flere andre detaljer som også falt i smak, men den der vil jeg huske en stund. Likte bildene og fotoarbeidet, kanskje spesielt godt områdene dere filmet. Hordalandsfjellene er svært vakre. Hovedplottet er jeg litt mer usikker på...

Hva var motivet hennes for å ta livet av ham? Hva er det ved hennes karakter som jeg ikke fikk vite som utløste slike syke tanker? Det virket på meg som om hun forsøkte å hindre ham i å vinne pokalen på vegne av den tidligere mesteren. Var det hennes far kanskje? Og dette prosjektet så da uansett ut til å gå bra for henne. Var soppen bare en ulykke som en følge av hennes uvitenhet? Hvorfor spiste ikke hun selv av suppen og omkom sammen med ham? En tur på sykehuset?

Jeg sitter med mange spørsmål etter filmen... Kanskje det var meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
SPOILERS for de som ikke har sett filmen enda (!)

Jeg måtte flire når bygderåneren kom kjørende med ulakkert frontleppe. Det er en realistisk og troverdig detalj :-) Jeg så flere andre detaljer som også falt i smak, men den der vil jeg huske en stund. Likte bildene og fotoarbeidet, kanskje spesielt godt områdene dere filmet. Hordalandsfjellene er svært vakre. Hovedplottet er jeg litt mer usikker på...

Hva var motivet hennes for å ta livet av ham? Hva er det ved hennes karakter som jeg ikke fikk vite som utløste slike syke tanker? Det virket på meg som om hun forsøkte å hindre ham i å vinne pokalen på vegne av den tidligere mesteren. Var det hennes far kanskje? Og dette prosjektet så da uansett ut til å gå bra for henne. Var soppen bare en ulykke som en følge av hennes uvitenhet? Hvorfor spiste ikke hun selv av suppen og omkom sammen med ham? En tur på sykehuset?

Jeg sitter med mange spørsmål etter filmen... Kanskje det var meningen?

Hehe, helt enig med råneren, men samme med det unge paret som kliner i 2010 og har bolle i ovnen i 2011 :|. Ikke minst Hjalmars reaksjon når han oppdager at Svanhild går på fjellet mer enn han.

Jeg er nesten sikker på at Svanhild er den nåværende rekordholderens datter. Kan være enig i det at det så jo ut til å gå ganske så bra mtp å hindre Hjalmar i å ta vandrepokalen, men jeg satt ikke igjen med spørsmål - mer et "he he, mean bitch ;)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste filmen til kona som heldig vis ikke er så glad i å plukke sopp. Hun er tydelig vis mer opptatt av detaljer enn meg og før poenget i filmen gikk opp for henne så kom spørsmålet:

Han Jalmar Geitnes vant pokalen og fikk den på haustfesten 2010.

Så gikk han som en helt utover høsten, både i oktober, november og desember i følge boka på toppen.

Litt sent for sopptur kanskje, men det er jo fullt mulig å spise soppgryte både på vinteren og på våren hvis man bare vet hvordan soppen skal oppbevares.

Så vinner frøken Sauvågen pokalen på haustfesten 2011 hvorpå det blir et minutt stillhet til minne om Jalmar som døde av nyresvikt "på denne tida i fjor".

Kan det være at det er noe med kalenderen som ikke stemmer helt?

Jeg prøvde meg med at soppen kanskje var henta litt sent på høsten og at soppgryta ble spist en gang sent i november eller tidlig i desember. Det var vel bare i Jalmars mareritt at vi får se at det hadde vert besøk på Sukkertoppen i desember? Haustfesten 2011 kan jo også ha vert avholdt litt sent på høsten, ja kanskje så sent som i november - desember, og derfor kommentaren "døde av nyresvikt på denne tida i fjor".

Ubetydelige detaljer synes nå jeg, men koner er jo som kjent ofte litt pirkete og kanskje det bare var enda en anledning til å sparke litt bort i min friluftsinterresse som ikke alltid lar seg kombinere med hennes interresse for shoppingsenter og andre lignende steder hvor man på en enkel måte kan bli kvitt sine penger.

(Og enda har hun ikke forståelse for at en god ryggsekk må koste over 3000 kroner?)

Jeg synes det var en koselig film med mange fine små detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å få så mange tilbakemeldinger! PaperCut sin tolkning av filmen er den samme som vi har, men det er selvfølgelig lov å tolke den som man selv vil. Med tanke på Svanhilds motiv var nok det å få pokalen tilbake i familien. Vandrepokaler er seriøse greier.

Han Jalmar Geitnes vant pokalen og fikk den på haustfesten 2010.

Så gikk han som en helt utover høsten, både i oktober, november og desember i følge boka på toppen.

Litt sent for sopptur kanskje, men det er jo fullt mulig å spise soppgryte både på vinteren og på våren hvis man bare vet hvordan soppen skal oppbevares.

Så vinner frøken Sauvågen pokalen på haustfesten 2011 hvorpå det blir et minutt stillhet til minne om Jalmar som døde av nyresvikt "på denne tida i fjor".

Kan det være at det er noe med kalenderen som ikke stemmer helt? ?

Helt enig! Vi kunne godt utelatt "på denne tida i fjor", så hadde det strengt tatt ikke blitt en logisk brist. Men nå er filmen gitt ut, så nå må vi bare ikke alle er like oppmerksomme som kona di :D

La merke til alle logiske brister nevnt her, pluss at terrenget ikke stemte overens (Leknes og Vaksdal/Dale har veldig forskjellig topografi). Men flott filmet. Var loggbokscenene filmet på Gladihaug?

Ja, terrenget hopper litt fram og tilbake. Det samme gjelder forsåvidt snømengden. Tenker meg det er mindre merkbart for folk som ikke kjenner igjen stedene. Jeg er ikke så kjent i området, men jeg tror loggbokscenen (med varden osv) var filmet lenger nord enn Gladihaugen. Jeg skal høre med han som er mest lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.