Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil utestenge jegere fra sør


larka

Anbefalte innlegg

«Jakt- og fangstrykket på rype har på 2000-tallet vist en kraftig stigning i Finnmark. Tilreisende jegere bosatt utenfor fylket er den brukergruppen som står for det økte jakttrykket.»

I saksvedlegget til dagens styremøte i Finnmarkseiendommen(Fefo) levnes det liten tvil om hvem som har skylda for at det nå er kritisk lav rypebestand i Finnmark.

Se NRK: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7477669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idioter som jakter med snøscooter det der. Har sikkert en haug med snarer å røkte i tillegg. Det satses altfor lite på å bekjempe den typen kriminalitet, politiet bruker heller tida på å bøtelegge familier og folk som griller noen få meter for langt fra løypa. Eller noen som har dristet seg litt for langt fra løypa for å fiske på isen. Ikke så rart med tanke på alle sakene de oppklarer da og at de kan skrive ut bøter på 6,000-10,000 for hver voksne person som er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar att dette gjelder jakt på statens grunn. På privat grunn gjelder vel fremdeles privat råderett.

Men jeg trodde at intensjonen med den nye finnmarksloven var at alle skulle ha tilnermet like muligheter til å drive jakt og fangst i disse områdene.

Jeg vet at det er mange finnmarkingre, og helst de som ikke kjenner loven, som tror at denne loven gir finnmarkinger og da helst samene fortrinnsrett og også full råderett over naturresursene i dette området, men jeg trodde ikke dette var tilfellet.

Ref. tvprogram om dette 13. januar i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om Finnmarksloven:

Allmennhetens adgang til jakt og fiske

Den nye finnmarksloven lovfester at andre enn finnmarkinger skal ha adgang til jakt og fangst av småvilt og fiske med stang og håndsnøre samt plukking av multer til egen hus­hold­ning. Ved innskrenkninger i utnyttelsen skal det tas rimelig hensyn til de ulike brukergruppers bruk av ressursen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/fakta-om-finnmarksloven.html?id=88240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de skal utestenge folk fra sør- da må det vel bli det samme andre veien også? Å med så store bestander av fugl som de har nå, ja da får de ikke brukt jakt hund de som har det. Kan heller prøve å forby scooterkjøring oppi der, hjelper nok på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de skal utestenge folk fra sør- da må det vel bli det samme andre veien også? Å med så store bestander av fugl som de har nå, ja da får de ikke brukt jakt hund de som har det. Kan heller prøve å forby scooterkjøring oppi der, hjelper nok på det.

Det er jo allerede så å si stengt andre veien gjennom hvor kjipt det er å skaffe seg jaktrett i sør for utenombygdinger gjennom fjellstyrer, grunneiere og lite samlet statlig grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allerede så å si stengt andre veien gjennom hvor kjipt det er å skaffe seg jaktrett i sør for utenombygdinger gjennom fjellstyrer, grunneiere og lite samlet statlig grunn...

Denne påstanden er urimelig. Aldri, etter inatur åpnet det nye systemet, har det vært enklere å skaffe seg jakt. Prisene er rettferdige og utover høsten har jeg sett at det har vært ledig jakt på noen av Norges beste områder. Dessuten jakter vi ikke ryper med snøscooter her i sør, det er det evt bare samene som gjør. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inatur er flott uten tvil, men tilgjengeligheten på jakt sørpå og nordpå er likevel av to helt forskjellige nivå. Jeg kommer fra Troms. Sesongkort for all statsgrunn i hele Troms og nordre Nordland(et sinnsvakt stort område) koster 1150kr for alle (ingen forskjell innenbygds og utenbygds). Sørpå koster gjerne sesongkort for utenbyds i små fjellstyrer gjerne rundt 1000 kr. Så jo i forhold til Nord-Norge er Sør-Norge jævlig kjipt. Det frister lite for en nordlending å dra sørover for å jakte småvilt, mens det er veldig kjekt fra en søring og dra nordover for å jakte småvilt. Nå er det strammet inn i Finnmark og du må kjøpe kort for en kommune, men på en typisk finnmarkskommune går veldig mange fjellstyrer(arealmessig).

Kommentaren din om samer er latterlig. Jeg vet om nok at ikke-samer, både nordpå og sørpå, som har brukt motorkjøretøy ulovlig i jakt (bil, firhjuling, snøskuter, motorbåt osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stor mur på saltfjellet? JA TAKK:)

har ingen interesse av gjeste jegere.

klarer meg fint med jakt her, har INGEN behov for å jakte sørpå.

problemer med finmarks eiendommen, finnmarksloven eller innfødte være seg samer eller ikke samer og deres adferd/næring?

ingen tvinger folk opp hit, klarer meg utmerket godt uten å møte søringer på vidda som klager over mygg, rein og oppover.

Hvis du vil komme hit: velkommen men du er GJEST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inatur er flott uten tvil, men tilgjengeligheten på jakt sørpå og nordpå er likevel av to helt forskjellige nivå. Jeg kommer fra Troms. Sesongkort for all statsgrunn i hele Troms og nordre Nordland(et sinnsvakt stort område) koster 1150kr for alle (ingen forskjell innenbygds og utenbygds). Sørpå koster gjerne sesongkort for utenbyds i små fjellstyrer gjerne rundt 1000 kr.

Sørpå er en like dårlig beskrivelse av et område som Syden eller Afrika. Mange steder får du dagskort for noen tiere, og årskort for et par- tre hundrelapper i områder der du kan gå et par dager uten å jakte på samme stedet. Skal ikke påstå at det er like bra opplegg som lenger nord, men det er enkelt og fungerer godt. Tror ikke du har sjekket så mye rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte Nordlendingers fordommer om oss søringer er av og til uten grenser. Jeg har bodd så mange år i Finnmark at jeg har kunnet iaktta fenomenet på nært hold, og det jeg har registrert har ikke alltid vært vakkert. Noen ganger er det direkte motbydelig. Særlig gjelder dette i synet på jakt og fiske. Men jeg må nyansere bildet. Som regel har jeg jaktet i kystnære strøk, og her har jeg alltid vært en velkommen gjest. På indre strøk av Finnmark derimot, f.eks. Kautokeino og tilliggende herligheter, har jeg registrert en nærmest hatsk holdning til folk sørfra. Det er ikke måte på elendighet disse søringene bringer med seg, hva enten det gjelder rypebestand eller annen uvettig bruk av Finnmarks naturherligheter. Søringer er syndebukker for det meste. Nå har det dessverre blitt slik at at de som ønsker å ekskludere sine landsmenn fra sør i landet fra fylkets naturherligheter, med loven i hånd kan gjøre dette. Finnmarksloven er en katastrofe på flere måter. En ting er at den legger grunnlaget for diskriminering av folk fra ulike landsdeler, en annen og enda verre ting er at den gir grobunn for farlige tendenser i et hvert samfunn. Nemlig forskjellsbehandling på etnisk grunnlag. Vi har plenty eksempler fra ulike deler av verden på hva som skjer hvis man begynner å røre i denne grauten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte Nordlendingers fordommer om oss søringer er av og til uten grenser. Jeg har bodd så mange år i Finnmark at jeg har kunnet iaktta fenomenet på nært hold, og det jeg har registrert har ikke alltid vært vakkert. Noen ganger er det direkte motbydelig. Særlig gjelder dette i synet på jakt og fiske. Men jeg må nyansere bildet. Som regel har jeg jaktet i kystnære strøk, og her har jeg alltid vært en velkommen gjest. På indre strøk av Finnmark derimot, f.eks. Kautokeino og tilliggende herligheter, har jeg registrert en nærmest hatsk holdning til folk sørfra. Det er ikke måte på elendighet disse søringene bringer med seg, hva enten det gjelder rypebestand eller annen uvettig bruk av Finnmarks naturherligheter. Søringer er syndebukker for det meste. Nå har det dessverre blitt slik at at de som ønsker å ekskludere sine landsmenn fra sør i landet fra fylkets naturherligheter, med loven i hånd kan gjøre dette. Finnmarksloven er en katastrofe på flere måter. En ting er at den legger grunnlaget for diskriminering av folk fra ulike landsdeler, en annen og enda verre ting er at den gir grobunn for farlige tendenser i et hvert samfunn. Nemlig forskjellsbehandling på etnisk grunnlag. Vi har plenty eksempler fra ulike deler av verden på hva som skjer hvis man begynner å røre i denne grauten.

Har opplevd det samme, bare motsatt, dalførene på østlandet.

men det er mye sant i det du sier, kjenner meg igjen selv, har fått en viss 'avstand' til søringer inn med morsmelka.

og der ligger den gitt, har mange kompiser som er sørfra hyggelige folk og alt, men....

dette er et forsøk på å ærlig å belyse hvordan jeg er.

er vel en del "rasisme'' ute å går ja, den er der andre veien og men litt mer mellom linjene på den ''kultiverte'' måten fra de mer ''siviliserte''.

i hvertfall sånn som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om Sør- Norge, men for de fleste som bor "sørafor" er det like vanskelig/lett å få jakt som det er for deg. Den millionen som bor ved Oslo sliter like mye som deg for å få jaktkort på Hardangervidda.

Akkurat mitt poeng. Jeg argumenterer for at det er kjipt å jakte Sør-Norge forhold til Nord-Norge, ikke at det ble diskriminert mot nordlendinger i Sør-Norge.

Sørpå er en like dårlig beskrivelse av et område som Syden eller Afrika. Mange steder får du dagskort for noen tiere, og årskort for et par- tre hundrelapper i områder der du kan gå et par dager uten å jakte på samme stedet. Skal ikke påstå at det er like bra opplegg som lenger nord, men det er enkelt og fungerer godt. Tror ikke du har sjekket så mye rundt dette.

Jeg brukte sørpå som synonym for Sør-Norge (som har en klart definert betydning: den delen av fastlandsnorge som ikke er Nord-Norge), beklager om dette var uklart. Jeg vet du mange steder får jaktkort til grei pris i Sør-Norge, men mange andre steder (gjerne de gode stedene og de som ikke ligger veldig langt ute i periferien) får du dem til en høy pris (og da gjerne begrenset med senere start og uten hund). I forhold til i Troms der du kan jakte nær sakt over alt, på de beste plassene, med hund og fra jaktstart er dette mye mindre lukrativt. Dette gjør at veldig få nordlendinger drar til Sør-Norge for å jakte, mens masse søringer drar til Nord-Norge for å jakte.

Jeg vil overhodet ikke at søringer skal stenges ute fra å jakte i Troms, eller at det skal bli strengere i Troms med flere fordeller til innenbyds. Jeg vil derimot at Sør-Norge skal bli mer som Troms. Jeg liker ikke fjelllstyrer og liker ikke utviklingen i Finnmark. Statskog lenge leve, allemannsretten lenge leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørpå er en like dårlig beskrivelse av et område som Syden eller Afrika. Mange steder får du dagskort for noen tiere, og årskort for et par- tre hundrelapper i områder der du kan gå et par dager uten å jakte på samme stedet. Skal ikke påstå at det er like bra opplegg som lenger nord, men det er enkelt og fungerer godt. Tror ikke du har sjekket så mye rundt dette.

Jeg brukte sørpå som synonym for Sør-Norge (som har en klart definert betydning: den delen av fastlandsnorge som ikke er Nord-Norge), beklager om dette var uklart. Jeg vet du mange steder får jaktkort til grei pris i Sør-Norge, men mange andre steder (gjerne de gode stedene og de som ikke ligger veldig langt ute i periferien) får du dem til en høy pris (og da gjerne begrenset med senere start og uten hund). I forhold til i Troms der du kan jakte nær sakt over alt, på de beste plassene, med hund og fra jaktstart er dette mye mindre lukrativt. Dette gjør at veldig få nordlendinger drar til Sør-Norge for å jakte, mens masse søringer drar til Nord-Norge for å jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.