Gå til innhold
  • Bli medlem

Treningsprogram før Grønlandstur, noen forslag?


Anbefalte innlegg

Annonse

Trekker vel normalt pulk. Så neste vinter er det vel greit å bruke treningspulk med vannkanner f.eks en del.

Vår der er jo mer vinter her. Ville testet alt dere har av utstyr over flere dager. Kan jo begynne nå og se om de ter noen svake ledd. Så bytte ut det utover mot neste vinter. Slipper man alle utgifter på en gang.

Ta gjerne en vårtur i året på fjellet et sted å gå et par dager med mye oppakning. Trenger ikke like mye mat, fuel etc som over Grønland så dere kan jo da fylle opp med luksusvarer å få en riktig hyggelig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble "dradd" med over grønland av mine galne onkel en gang for mangen år siden. Den gangen trente eg fotball 2 ganger i uken, så det holdt lenge for meg. fysisk altså.

Det som vi trente en del på var brefall, førstehjelp (fikk et kongekurs av røde kors) sette opp camp både i vind og uten vind, klesbytte i full fart, mere nødprosedyra. sånne ting. Gikk også mye helgeturer med samme ski, sko og truger som ble brukt under turen. Pulk ble trent en del med. reperasjoner av alt fra sko til telt øvde vi på.

Men viktigest av alt før den turen. Ta en tur til tannlegen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble "dradd" med over grønland av mine galne onkel en gang for mangen år siden. Den gangen trente eg fotball 2 ganger i uken, så det holdt lenge for meg. fysisk altså.

Det som vi trente en del på var brefall, førstehjelp (fikk et kongekurs av røde kors) sette opp camp både i vind og uten vind, klesbytte i full fart, mere nødprosedyra. sånne ting. Gikk også mye helgeturer med samme ski, sko og truger som ble brukt under turen. Pulk ble trent en del med. reperasjoner av alt fra sko til telt øvde vi på.

Men viktigest av alt før den turen. Ta en tur til tannlegen!!!

Såfremt dette ikke er barnelærdom på forhånd, SORRY dQgnflua; dropp drømmen om nye friske turer!

Er det virkelig rart mange hentes ut derfra, med et "kurs" i førstehjelp og teltoppsetting i vind????

Hmmmmmmmmm, særs skremt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal god form (4 dager+ trening hver uke...)

Phaser & borgern er i beste fall uvitende troll (etter mitt syn) !!

10 langhelger eller uker på Hardangervidda el.lign siste år før turen!...

Skal dere dog gå "vinterstid", da kreves langt mèr ;)

Lykke til :D

Var ikke noe vondt ment i kommentaren min da vell. Mange som drar rundt på dekk for å trene på trekking av pulk.( http://www.gd.no/nyheter/article5343073.ece ). Selvfølgelig er det mye annet man skal ha på plass i forbindelse med en slik tur. Og siden jeg er "uvitende" lot jeg være å si noe om det. Spørsmålet var jo treningstips

Jeg kunne sikkert ha latt være å skrive noe i denne tråden men etter innholdet i postene dine Håvard så ser ikke jeg at du har noe veldig utfyllende gode tips du heller. Bare at enkelte andre kommer med unødvendige tips, så i mine/dine øyne? kunne du sikkert latt være å skrive i denne tråden du også.

On topic. Det kan jo være lurt å ta kontakt med noen som har gått turen før og spørre nærmere om dems erfaringer (regner med du alt har gjort det)

Her er en som har tenkt å gå i år http://polfarer.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe vondt ment i kommentaren min da vell. Mange som drar rundt på dekk for å trene på trekking av pulk.( http://www.gd.no/nyheter/article5343073.ece ). Selvfølgelig er det mye annet man skal ha på plass i forbindelse med en slik tur. Og siden jeg er "uvitende" lot jeg være å si noe om det. Spørsmålet var jo treningstips

Jeg kunne sikkert ha latt være å skrive noe i denne tråden men etter innholdet i postene dine Håvard så ser ikke jeg at du har noe veldig utfyllende gode tips du heller. Bare at enkelte andre kommer med unødvendige tips, så i mine/dine øyne? kunne du sikkert latt være å skrive i denne tråden du også.

On topic. Det kan jo være lurt å ta kontakt med noen som har gått turen før og spørre nærmere om dems erfaringer (regner med du alt har gjort det)

Her er en som har tenkt å gå i år http://polfarer.no/

Ser jeg var noe kortfattet i mitt tips, men berntsen83; send en pm så skal jeg gi all den informasjon jeg kan gi fra min tur over isen fra en særs kald og vindfull april-krysning. April er langt mer vinter på innlandsisen enn hva man noensinne vil oppleve av vinter uansett mnd her til lands.

(Det var denne synsingen fra borgern, jeg opplevde totalt feil lengre opp i tråden)

Har vært "Mentor" blant flere, for endel krysninger nå. Det interessante i ettertid, er hvor samstemt de fleste er, samtidig som nye momenter alltid kommer frem.

- Ta kontakt med 2-4 forskjellige tidligere eksp.deltagere fra forskjellige eksp!

- Lytt, lær og ta egne vurderinger utfra tips som måtte komme. Det er alltid noe å forbedre, heldigvis:)

- Viktig å kontakte de som har gått i den perioden dere selv planlegger å gå. Alle årstider har sine egne utfordringer.

Sjur M kjenner vel dette absolutt best, men han er kanskje profesjonell vedr informasjon også? (Vet slettes ikke!)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.