Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovrefjell med fiske


ceskla

Anbefalte innlegg

Min kæreste og jeg skal på tur til Dovrefjell til sommer, og det bliver dejligt at komme i fjellet igen. Men hverken min kæreste eller jeg har været i Dovrefjell før, så vi har brug for nogle gode råd til planlægningen.

Vi vil gerne på Snøhætta, og vi vil også gerne se nogle moskusokser om muligt. Derudover vil min kæreste gerne kunne fiske.

Er der nogle der kan give os nogle gode råd til hvor der er gode steder at fiske? Og hvor man kan være heldig at finde moskusokser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og min kjæreste var på Dovrefjell sist sommer, og vi opplevde Snøhetta, så moskus og fikk fisk, så det bør være gode muligheter for dere også!

Vi gikk følgende rute ca i løpet av en uke: Kongsvoll (togstasjonen) - Reinheim - Snøheim - Åmotdalshytta - Loennechenbua - Åmotdalshytta - Reinheim over Snøhetta - Kongsvoll.

Moskus så vi i Stroplsjødalen og Svånådalen, og inntrykket mitt er at man har gode sjanser til å se moskus. Til tider sto de på og rundt selve den merkede stien. Husk å holde god avstand.

Hvor godt fisket egentlig er, er jeg usikker på, men vi klarte i alle fall å lure noen steke-ørret i en av elvene der inne.

Turen til Snøhetta ble noe avstumpet på grunn av tett tåke på toppen, og i tillegg er det en nokså stygg forsvarsinstallasjon på topp-punktet. Litt lenger ned på den andre siden lettet imidlertid tåken og vi fikk knallfin utsikt over området sør og øst for Snøhetta.

Andre tips: Terrenget er nokså lettgått (i alle fall der vi gikk), men i enkelte områder går man en del i steinur, så solide støvler er å anbefale. Det var kaldt og vått da vi var der, så som vanlig i norske fjell må man være forberedt på all slags vær! :-) Myggen var dog ikke spesielt plagsom i fjor.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.