Gå til innhold
  • Bli medlem

Over Memurutindane; stortoppene og vestryggen


Kaare_70

Anbefalte innlegg

I svarteste vinterkveldene er det på sin plass å planlegge vårens og sommerens høyfjellsgleder. Årets pinsetur kommer rekordsent, helgen 10.-13. juni, og dermed må vi tenke litt kreativt ift. skigåing vs. trasking på beina.

Opplegget som frister undertegnede mest i år, er å slå leir i Visdalen, eller så langt opp vi orker å bære utstyret ift. Hellstugubreen.

1) Fra BC kunne jeg tenke meg å traversere Store Memurutind fra Veoskardet til Memuruskardet og få med Austre Memurutind. Retur ned i Memuruskardet og over Veobreen korteste vei til Veoskardet, evt. oppom Veobretinden. Jeg kunne tenke meg å gjøre dette med ski, og spørsmålet er enkelt og greit om traversen over Store Memurutind lar seg gjøre på løpende forankringer og med ski på sekken, selvsagt under rimelig gode forhold. Jeg har bl.a. lest om denne traversen i "fjellbibelen", og utfra den, ser det fullt mulig ut. Men er det noen som vet?

2) En god dag nr. to kunne jeg tenke meg å gå på ski opp Hellstugubreen og skrå opp på ryggen som dannes av de Vestre Memurutindane, nærmere bestemt mellom det som vel er toppene V4 og V5. Herifra eller evt. før ville jeg ta skiene på sekken og gå nordover ryggen for å kunne rappellere ned den bratte hammeren nord for toppen V3. Spørsmålet er hvordan denne rappellen er, bl.a. hvor mange rappeller og om vi trenger mer enn 1 stk. 60m tau. Returen etter Store Vestre Memurutind (V1) ville jeg legge ned igjen på Hellstugubreen via fonna som nås fra skaret mellom toppene V1 og V2. I "fjellbibelen" er også denne traversen beskrevet, men "feil vei" og på tørt sommerføre.

Takker for svar, helst fra noen som har vært der selv! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Gikk Memurutindene i sommer fra Veoskar til Store, til vesttoppen og østtoppen og tilbake igjen, derfra videre sørover ryggen til og med 2230 (V-4) og ned Jerveløyfti. Ryggen mellom St. Memurutinder (vesttoppen og østtoppen) har (fra vesttoppen mot østtoppen) et par bratte nedganger (en av de er etter den midtre av toppene på eggen) I tillegg er det to passasjer som har bratte sva mot sør, en ganske tidlig på eggen, og en senere når du passerer den markerte to-fargede hammeren på sørsida (ref. fingertak i et riss slik det omtales i noen fjellbøker). Se også bildet for denne passeringen. Fra østtoppen og ned i Memuruskardet kjenner jeg ikke til. Hammeren nord for V3 (2243). som vi klatret opp fra nord mot syd, gikk vi først noen meter med klyving før standplass og deretter fire-fem mellom-forankringer opp til toppen. Det skal holde med 60 meters-tau her, men det litt avh. av hvilken linje man følger ned, og hvor langt man må rappellere. Det er greit å finne rappellfeste på toppen (men med snø og is kan jo ting bli litt mer tricky).

post-638-133474737779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Knut-Willy:

Takker for svar! Som jeg tenkte, kan traversen av Store Memurutind bli tricky med ski medbragt, men det vil avhenge av snøforholdene. Vi får satse på sen pinse og mye sol i sørhellingen! Ca. hvor lang tid brukte dere mellom vest- og østtoppen av Store?

By the way; hvor lett er det å "finne" traséen opp/ned Jerveløyfti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Knut-Willy:

Takker for svar! Som jeg tenkte, kan traversen av Store Memurutind bli tricky med ski medbragt, men det vil avhenge av snøforholdene. Vi får satse på sen pinse og mye sol i sørhellingen! Ca. hvor lang tid brukte dere mellom vest- og østtoppen av Store?

By the way; hvor lett er det å "finne" traséen opp/ned Jerveløyfti?

Traversen er rett og slett bare morsom Kaare_70

Er du dog bekymret for å finne veien frem dit, tja stå over traversen :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca en time hver vei, og tok det rolig med stopp underveis. Så to timer +/- t/r var med rolig gange. Jerveløyfte gir seg selv den. Den nedgangen er bred og helt grei, både sommer og vinter. Best om vinteren tenker jeg, da slipper du ugrei ur (også der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.