Gå til innhold
  • Bli medlem

Arne Næss sitat om friluftsliv søges


Folkins

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sidder og er ved at skrive en skoleopgave og mangler et sitat jeg kan huske jeg læste engang. Så vidt jeg husker er det af Arne Næss.

Det handler om, at han sidder foran sin hytte på fjellet og føler sig rik.

Mere kan jeg desværre ikke huske og jeg kan ikke finde det nogen steder. Er der nogen der kan hjælpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitatet du sikter til er nok frå Helge Ingstad si bok Pelsjegerliv.

"Her er min kano, mine garn, mitt gevær og mine hunder. Skogene, elvene og vannene står til min rådighet. Jeg sitter i skjorteermene foran teltet og føler meg som en millionær."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke akkurat det, men det var nu et meget godt sitat som jeg sagten kan bruge i opgaven. Så tak for svar.

Jeg mener også at der bliver snakket om nogle bøtter med vann i det sitat jeg tænker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Livskavalitet dreier seg utelukkende om hvordan du føler deg selv og verden.

2.

Det er ikke jeg som har begynt å klatre, det er dere som har sluttet.

3.

Flere voksne skulle leke med vann, da ville de få et positivt forhold til vann og naturlige strømninger.

4.

Studentene pleide å si at de gjerne skulle ha sparket en professor i baken når de ville ta igjen for noe. Noen sa at de bare kunne ringe Arne Næss, han syntes det var helt i orden. Men da jeg sto der, greide de ikke å sparke meg i baken likevel.

5.

Legg deg på ryggen i gresset og se på skyene. De presser deg ikke på noen måte. Du fornemmer figurer, mønstre, og mening. Skyene er i bevegelse, men de skal ikke oppnå noe. De er fullt ut i seg selv. Så kan

du roe ned den overdrevne målbevisstheten. Du dveler der du er. Det er dagen i dag som skal gi deg den gode følelsen.

6.

Økt følsomhet gir tingene storhet. Dermed blir det ikke enkelt å karakterisere det rike liv, for vi kan ikke måle denne følsomheten. Det blir latterlig å si: ”Du synes kanskje det der er spennende, men i ikeligheter er det slett ikke det.”

7.

Å gå samme turen ti ganger kan gi deg følelsen av gjentagelse, men å gå den hundre ganger kan gi deg en fornyet følsomhet og glede over hver ”bitte lille” ting på veien.

8.

Skjønnhet er stillhet innerst inne.

9.

Eksempelets makt er alltid virkningsfullt. Rikt liv, enkle midler. Den som i sitt liv illustrerer det, kan få

stor betydning.

10.

Amfibier som sprang opp av vannet for å leve på land, kan jeg tenke meg var av den mer lekende typen.

11.

Du har fått barn og du vil snart få barnebarn. Ser du noe der som du i din egen tid ikke kom til?

N oe som kanskje kunne vært nådd. Har du gitt den en start som hjelper dem til å komme dypere

enn den virkelighet du selv har måttet tilpasse deg?

12.

Barnet sier nei eller ja gjennom hele sin væremåte, uten at de voksne forstår at det ligger dyp innsikt bak. Foreldrene undervurderer ofte barnet totalt når de korrigerer og formulerer. Og de glemmer hvor

sterkt de selv er påvirket av følelser.

13.

Den forestilling om levestandard vi har i dag involverer fantastisk mye som ikke trengs. Vi må legge oss på en lavere levestandard, men med like høy eller høyere livskvalitet. Det kan ta tid, men vi må gå i den retningen.

14.

Ting skal brukes, ikke forbrukes!

15.

Glede er ingen fornemmelse! Glede er navn på en tilstand. Verden er en annen når du er

glad. Du gleder deg ikke over blomsten men med blomsten.

Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på noe fra Livsfilosofi, der han snakker om hytta si på Tvergastein..

"Her gjør to bøtter vann deg rik. Alle behov er dekket, jeg kan gjøre mange forskjellige erfaringer og har nok å ta meg til. Å redusere rikdom til å være gods og penger er en ufattelig undervurdering av følelseslivet. Noe av helheten jeg finner og føler her oppe, går tapt allerede på togturen ned til byens mas og kav. Da er det godt å prøve å bære med seg indre ro (...)." (s. 30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker et sitat fra Arne Ness. Jeg antar at det er filosofen Arne Ness du tenker på og ikke hans sønn, min store helt, Arne Ness Jr. som vel er mer kjent for sine klatrebragder enn for sine uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sitatet fra Livsfilosofi hvor han snakker om Tvergastein jeg søgte efter.

Jeg takker for hjælpen

P.s: Arne Næss jr. er ikke Arne Næss sin søn. Arne Næss var onkel til Arne Næss jr. (Iføle Wikipedia var hans mor var søster til Arne Næss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.s: Arne Næss jr. er ikke Arne Næss sin søn. Arne Næss var onkel til Arne Næss jr. (Iføle Wikipedia var hans mor var søster til Arne Næss)

Ja selvfølgelig, hvordan kunne jeg bomme slik, jeg som alltid har sett slik opp til junior og fulgt med på det meste av det som han har foretatt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.