Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme føtter med BC skisko?


Grønlandshund

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Crispi Stetind BC skisko som er 4 år gamle nå, de er suverene, stødige, vanntette og gode å gå med.

Men jeg sliter med at jeg blir kald på føttene, når gradestokken paserer -20.

Jeg har nå flyttet til Finnmark og skal på en god del teltturer i vinter, der jeg regner med at vi kommer ned i -30.

Jeg trenger derfor noen gode råde for å holde meg varm på føttene i løpet av dagen.

Jeg har sett mye på nettet etter skiskoovertrekk for BC sko, men ser ingen som passer, har noen funnet noe brukbart?

Hvis det ikke finnes, så ser jeg for meg og måtte kjøpe et par billige BC støvler, med plass til ullkartanker i.

Da tror jeg det skal gå bra og gå på ski på kalde dager. Har noen tips om gode, ikke fordyre BC sko?

Kom med gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig er jeg overrasket over hvor stor forskjell det er på varmen for ulik ullgehalt i sokkene. Og det er dramatisk stor forskjell på helt nye og godt brukte.

En annen ting er at det ikke svarer seg å kle for mye på foten og dermed få for trange sko. Jeg prøver også å fordele knytingen slik at vristen ikke er for stram, mens "kneika" mellom vrist og ankel holder foten tilbake mot hælen i skoene under forhold dette lar seg gjøre. Dette fikser jeg ved å ta en halv kjerringknute før jeg fortsetter oppover.

Disse forholdene hjalp meg til å holde varmen i sko jeg ellers begynte å fryse i allerede etter få timer ved 5-8 minus. For litt siden var jeg ganske passiv noen timer (kikket på stjernehimmelen og nøt stillheten) i minus 25 uten det minste ubehag.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil vel gjelde like mye for skisko som for vanlige sko.

Har et par Kamik sko som egentlig skal ha en sånn tjukk foring/sokk oppi, denne er da laget av polyester så den hev jeg ut. Nå har jeg plass til 3 ullsokker oppi og foten vil sitte løst for det om, dvs det er luftlag mellom sokkene og støvelen.

På denne måten holder jeg meg varm på beina lenge etter at jeg har stoppet å gå også.

Jeg tenker at tre tjukke ullsokker vil fordele den fuktigheten foten din lager bedre enn en sokk. Mot det kan man vel kanskje påstå at 3 ullsokker transporterer fuktigheten dårligere ut av skoen enn en hadde gjort, men siden jeg er varmere med 3 enn 1 sokk så tror jeg ikke det har så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et par Berghaus Yeti over Stetind. De øker temperaturen med noen grader og hindrer effektivt snø og vann å havne i støvlene.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2183&cid=242

Jeg har et par Alfa Skarvet 46 (bruker vanligvis 45). Med ekstra tykke sokker, ekstra ullsåle og Yeti er jeg mer enn varm nok i -25, og tror det vil holde ned til -30. Det viktigste er nok at støvlene er store nok.

Sportsnett har noen andre produkter. Jeg vet ikke om du har sett på dem?

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2184&cid=242

Prisen er såpass rå at det kanskje er like greit å kjøpe større BC-støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

En av dere skrev at dere får til å bruke Berghaus Yeti gamasjer utenpå Stetind eller tilsvarende.

Blir ikke gummien under gamasjen i veien for sporene under skisko som skal møte skibindingen?

Dette er det store problemet med alle skiskoovertrekk jeg har sett.

Men Yetien fungerer altså med BC sko og binding?

Ellers så er et par billige lærsko, foreksempel Alfa Synnfjell, med ullkartanker i en grei løsning tror jeg.

For da får jeg som alle her sier, bedre plass og et ekstra ullag i skoa.

Er det foresten noen som har brukt skisko i kunststoff, har selv bare hatt gode lærsko i alle år.

Kunstoffsko eller hva de er laget i er billigere, så jeg vurderer det.

Bare kom med flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alfa Skarvet selv, men tror Yeti fungerer like godt på Stetind. Det er en gummigamasj på Yetiene som er hul ved øvre delen av sålen og den nedre. Yetiene har en viss tendens til å løsne ved tuppen. Den kan limes fast med superlim. Jeg har aldri forsøkt det, da det ikke har vært noe stort problem. Yetiene er forøvrig fine å bruke i snø og vann på vanlige fjellstøvler også. Mine har holdt over 20 år!

Synes ofte vanlige skistøvler av syntstoff blir veldig kalde og våte etter en tids bruk, men kanskje Synnfjell er annerledes bygd opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om produsenten finnes lenger, men en liten bedrift, jeg tror den heter Vassdal industrisøm eller noe slikt, laget noen fotposer som jeg brukte mye mens jeg var aktiv i Røde Kors. De gikk over kneet og rundt skoen var de laget av tykk ullfilt. De kunne ikke brukes mens du gikk på ski, men vi tok dem på når vi tok skiene av. Veldig varme og gode.

Ellers husker jeg fra min tjeneste på grensa mellom Norge og Russland at russiske soldater hadde tykke overtrekkssko utenpå de knehøye militærstøvlene. Kanskje dette er noe det går å få tak i. De har jo solgt ut både uniformer og andre effekter etter den kalde krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.