Gå til innhold
  • Bli medlem

3-dagestur - spørgsmålet hertil


mrd

Anbefalte innlegg

Hej alle.- Jeg håber i kan tilgive mig mit danske.

En kompis og jeg rejser i slut januar fra København til Bergen. Vi har talt om en langrensstur hele vinteren, men København er bare ikke optimalt!

Målet er at tage en 3-dages langrennstur med telt. Vi har begge stået før, men aldrig med telt (selvom vi dog har noget erfaring med vildmarksturer).

Vi har fået anbefalet at tage toget til Finse, og så tage en tur derfra. Lidt inspireret af et forrigt debat-indlæg, havde vi tænkt på Finse-Krækkja, Krækkja-Tuva og Tuva-Geilo. Vi har en ven i Geilo som vi kan sove hos en nat inden vi tager toget til Bergen igen.

Spørgsmålet er så: - Er dette for svær en rute for relativt nybegyndere (vi er begge i god form, og kan sagtens klare en omgang kulde)

Naturligvis har vi gps med, men hvis der slet ikke er nogen afmærkning(kvistet) eller spor, bliver det nok svært for os.

- er der varder undervejs eller nogen måde vi kan se ruterne? (Vi starter fredag, så måske er andre ude på en weekendtur?)

- Hvis vi beslutter at turen er over vores niveau, hvad er så bedste alternativ? Ruterne omkring Voss eller Geilo virker ikke ligeså udbygget når man ser på UT.no, men det er måske bare fordi vi ikke kender området.

Det var mange spørgsmål på en gang, det ved jeg. Men det er ikke sådan når dansken bevæger sig mod nord.

Mvh. Malte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil aldri anbefale noen å starte med vintertelting på Finse. Januar kan by på ganske heftig vær. Frekvensen av liten kuling eller mer er på 20-30% (Danevigs Fjellbok). Temperaturen kan ligge mellom plussgrader og -30. Det er ekstremt stor forskjell på å være under og over tregrensa hvis været slår til.

Ruta dere har lagt opp er fin, men dagsmarsene er lange. Ruta er ikke merket så tidlig i sesongen (annet enn kanskje Tuva-Geilo). Jeg planla å gå Finse-Tuva-Ustaoset i jula for tre år siden, men endte på Haugastøl. Tett tåke, liten storm og snø/skudd/regn la begrensninger på framdriften.

Jeg vet ikke hva slags utstyr og ski dere har. Planlegger dere å gå med sekk eller pulk? Har dere et vintertelt?

Rundt Geilo er det mange løyper og fine fjell, men kortere ned i skogen. Jeg ville helle anbefalt dere å starte der. Kom igjen til Finse neste år.

Kart kan dere kjøpe gjennom http://www.kartbutikken.no/garmin-gps-kart.php

Ps: været har gjort at det er stor snøskredfare i Norge nå (og skredfaren vil forbli til våren). Lær dere en del om skred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malte. Det er jeg som startet tråden med ruten du nevner. Vi kommer til å begynne turen vår nå på søndag. Jeg skal skrive en turrapport så snart vi kommer tilbake!

Er usikker på hvilket utstyr dere har, men dere bør (uansett værmelding) ta med utstyr for å tåle -30 grader og dårlig vær. "Highlights" på listen er vintersovepose, to liggeunderlag, spade til å grave seg ned, multifuel (bensin! gass fungerer ikke godt i kulden...). Og så bør dere har kraftige og varme skistøvler. Vi går med pulk. http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2469

Per nå er temperaturene i Finse-området nesten "unormalt" lave med minus 4/5/6. Alt under minus 10 er luksus. Men vi pakker uansett med tøy og utstyr til å kunne takle -30 og dårlig vær.

http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Ulvik/Finse/langtidsvarsel.html

Dersom du har Garmin GPS kan du få kart gratis på frikart.no. Kjøp og ta med papirkart også. Hvis man mister/ødelegger GPSen, er ikke dette et sted du har lyst til å være lost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Malte - glæder mig til at høre mere om turen når i er tilbage. Vi er to danskere, der også planlægger at gå ud fra Finse. Det bliver dog først fra 19/2. Målet er at nå til Haukelisæter på en uge.

Vi har (som Segrov anbefaler) vinterposer, to underlag og to multifuel-brændere. Vi har tidligere oplevet snestorm i området - det er ikke at spøge med. Når vejret er godt, er grejet ikke så vigtigt, men hvis (når) vejret er ringe, sætter man pris på det hele... Ikke mindst et godt, stormsikkert telt... Læs evt mere her: http://www.rapola.dk/finse.htm - vi har senere haft en meget mere vellykket tur fra Finse, det kan absolut anbefales!

Ser også frem til at høre om din tur, Segrov!

Vh

Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for de gode svar!

Vi vil i bund og grund bare have luftet skiene og forsøge os med overnatning i det fri. Vi har ingen planer om nødvendigvis at sætte livet på spil :)

Som det ser ud nu, ser vi vejret an, og hvis ikke det ser rigtig godt ud, kører vi videre til Geilo og tager den derfra.

Det forekommer dog lidt sjovere når man har et udgangspunkt og et endemål man kan sigte efter.

Men vi må nok sande, at vores udstyr og erfaring er ikke gearet til en storm og -30. Der er bare en del førstegangsudgifter som kan mærkes på SU-budgettet. Vi har GPS, og god påklædning, og investerer i vintersoveposer. Sneskovl og liggeunderlag har vi også.

Vi har et telt, men det kan ikke kaldes et vintertelt, og vores ski er gamle og brugte.

Er multifuel et absolut must eller kan det gå med gas?

Glæder mig til at læse og jeres tur Segrov!

Rasmus, jeg læste din turbeskrivelse. Ser nice - og hardcore - ud! Og viser hvor barske forholdende kan være.. Men fedt at læse i bare tog videre til Geilo, det er nogenlunde samme idé vi tumler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Som det ser ud nu, ser vi vejret an, og hvis ikke det ser rigtig godt ud, kører vi videre til Geilo og tager den derfra.

Det forekommer dog lidt sjovere når man har et udgangspunkt og et endemål man kan sigte efter.

...

Riktig innstilling! Tredagers varsler er relativt sikre. Det er også enkelt å gjøre ruta kortere, dvs stanse på Haugastøl eller Ustaoset. Gamle ski er ikke noe stort problem. Gass ville jeg holdt meg unna. Skal ikke mange minusgrader til før effekten bli liten. Vann må dere ha. Kjøp en bensin/parafinbrenner, og lær dere å bruke den godt. Hva slags telt har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil gå en tur i Geilo-traktene, så er det mange fine muligheter. Kan evt. ta toget til Geilo og starte turen fra Kikut (ligger 15 min fra Geilo sentrum). Derfra er det ca 17 km til Tuva. Fra Tuva kan man gå mot Haugastøl, via Embretstølen, Prestholtseter og tilbake til Geilo. Turen går for det meste i oppkjørte spor, og siste halvdel av turen går man langs foten av Hallingskarvet. Veldig flott!

Fordelen med en slik tur er at man går en litt tryggere løype, samtidig som dere får en flott naturopplevelse og kan overnatt 2 netter underveis. Litt opp og ned, men litt svette har man vel godt av.

Her er et kart dere kanskje kan søke i.

http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.