Gå til innhold
  • Bli medlem

Krylling vedovn


Singlemalt

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Krylling Vedovn til lavvu :D

Har nettop gått til anskaffelse av denne ovnen, men synes at pipa er noe i skjeveste laget.

Den retter seg opp når jeg åpner lokket på toppen av ovnen, og lurer på om det kansje er produksjonsfeil.

Ser også at min ovn er litt forskjellig fra bildene jeg finner på nett av denne, spesielt spjeldet og festet til første del av pipa.

;)

post-9195-133474737347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipa står jo ikke rett av seg selv. Du setter opp ovnen, trer pipa med pipegjennomføringsdelen gjennom toppen av lavvoen, så strammer du til topphatten rundt pipa/gjennomføringsdelen. Så kan du flytte ovnen for å rette opp pipa om du vil. Men om den er skeiv eller ikke har ingen ting å si.

Skjønner ikke helt hva du mener om at den retter seg opp når du åpner lokket. slik ovnen ser ut til å være bygget så skal ikke lokket ha noe å si for hvordan pipa står men har du bare satt pipa oppå uten at noe støtter den så skal det ikke mye til for å forskyve den litt. Kan jo holde at du legger lokket inntil pipa. Ta noen bilder og forklar nærmere hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at festet som det første røret til pipa skal festes i er ganske skeiv. Dette festet er montert på oversiden av lokket, og en trer røret ned på dette.

Når jeg setter på alle rørene til pipa blir hele greia veldig skeiv. Hvis jeg prøver å bøye dette i forhold til topphatten, blir det spenn i hele lokket på ovnen.

Når lokket er åpent forsvinner dette spennet, og pipa blir mindre skeiv.

Hadde pipa vært litt skeiv hadde det gått bra, men som nevnt tidligere blir hele greia latterlig skeiv når jeg har satt på alle pipedelene.

Så skeiv som greia er nå må nesten ovnen stå helt ute til siden i lavvuen.

Legger ved et par bilder for å prøve å illustrere problemet ;)

post-9195-13347473738_thumb.jpg

post-9195-133474737401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er produksjonsfeil eller ikke er vanskelig å si.

Det er ikke et av rørene som har en liten bue på seg i ene enden f.eks?

Slik at buen festes der med motsatt vinkel, og da vil det blir rettere videre opp. Tenkte det kunne være en greie at det er laget slik for å få pipeløp litt lengre bak på ovnen uten å ha røykrøret på baksiden.

Men etter hva jeg har sett av tilsvarende ovner(mest andre merker) så vil jeg tro at festet til pipa skulle vært rettere enn den er på bildet du har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som "toppplaten" har slått(bulket) seg i forbindelse med sveisearbeidet. Dette kan man sikkert oppleve under fyring også men det bør jo ikke bli værre enn at det går å få pipa noenlunde rett. Håper du får ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min egen og andres erfaring så ville jeg tro denne ovnen var ment for enstangslavvuer, stangen står i midten, ergo må ovnen (og pipa) stå litt på skrå, - fra midten mot utgangen.

Mulig jeg tar feil, men om det fyres bål i en enstangslavvu flytter man gjerne midtstanga litt på skrå inn i lavvuen.

Håper uansett du er fornøyd med ny ovn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått ny ovn fra importør, og denne pipa var mer eller mindre helt rett.

Er en anordning som fester pipa i stanga, noe som gjør at det blir litt avstand, og stanga slipper å stå helt rett.

Må nok ha litt vinkel på stanga hvis jeg skal fyre bål, men liker bedre ovn for da slipper man å grise ut lavvoen

Ovnen varmet veldig godt, og var enkel å fyre opp.

Skal testes på langtur neste uke, hvis det ikke blir 5 plussgrader og sørpe da :):)

post-9195-133474738135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.