Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur i Sandnes, Rogaland


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta meg en mindre fjelltur i fjellene i Sandnesområdet. Hørte fra en kompis at det var veldig farlig for tiden, da været den siste tiden har gjort snøen svært utsatt for snøskred i det siste. Tung snå ovenpå den lette, eller noe slikt. Noen som har formening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tenkte å ta meg en mindre fjelltur i fjellene i Sandnesområdet. Hørte fra en kompis at det var veldig farlig for tiden, da været den siste tiden har gjort snøen svært utsatt for snøskred i det siste. Tung snå ovenpå den lette, eller noe slikt. Noen som har formening?

Det nærmeste er muligens Brekkå, opp mot Madland.

Sjekk føremelding:http://www.jarenfri.no/

Eller er det ofte Hunnedalen som gjelder, men det har gått enhel del snøskred i det siste. Sirdal har oppkjørte løyper, men det er over en times kjøring.

Jeg liker ikke snø....

Derfor vil jeg helst anbefale fottur. Det er mulig å gå rundt Lifjell (STF merket sti) om været ikke slår seg helt vrangt.

Jeg var selv rundt på søndag, og måtte ut i terenget (pga is) noen få plasser, men uten egenlig å ha problemer.

Er det is og snø rundt Lifjell, blir det ofte en tur langs kongeveien, Hå til Varhaug. Det blir i hvert fall noen timer på beina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite snø igjen i fjella i Sandnes kommune. Sjøl i Bynuten-området forsvant det aller meste av snøen i mildveret sist sundag men det har kommet 2-3 cm nysnø denne veka.

Var på Giljastølen i Gjesdal i går og der er det fortsatt mye snø igjen som stort sett var fast å gå på til fots også. Noen cm nysnø oppå gjorde at det i alle fall var upåklagelig skiføre der.

Er man vant til å gå fotturer vinterstid så er det egentlig gode forhold i Sandnes nå, men det blir kanskje glatt og sleipt pga nytt mildver fra i dag. Snørasfare er det garantert ikkje i Sandnes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite snø igjen i fjella i Sandnes kommune. Sjøl i Bynuten-området forsvant det aller meste av snøen i mildveret sist sundag men det har kommet 2-3 cm nysnø denne veka.

Var på Giljastølen i Gjesdal i går og der er det fortsatt mye snø igjen som stort sett var fast å gå på til fots også. Noen cm nysnø oppå gjorde at det i alle fall var upåklagelig skiføre der.

Er man vant til å gå fotturer vinterstid så er det egentlig gode forhold i Sandnes nå, men det blir kanskje glatt og sleipt pga nytt mildver fra i dag. Snørasfare er det garantert ikkje i Sandnes nå.

Takk for det svaret jeg ville ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

REJOHN skrev

Jeg liker ikke snø....

Derfor vil jeg helst anbefale fottur. Det er mulig å gå rundt Lifjell (STF merket sti) om været ikke slår seg helt vrangt.

Hvis du skal gå rundt Lifjell nå så bør du være litt forsiktig langs sørsida av Gandsfjorden. Her er det en del glatte svaberg. Noen steder er ruta sikkret med tau, men det kan være veldig sleipt flere steder.

Jeg forsøkte meg på denne turen for fire uker siden, men kom bare ca. et kvarter opp fra Dale, mot Dalevatn, og så skled jeg på noe is og brakk foten.

Med de snøforholdene vi har nå så burde også Bynuten og Selvikstakken være greie områder for dagsturer. Ellers kan du jo prøve deg på deler av, eller hele traséen for 7-nutsturen.

Hvis du liker litt mer ensomme områder så er det ganske fint i området rundt Bjerkreimsenderen og sørover mot Brusali og Brusand, men her er det ikke merket noen stier og jeg vet ikke hvordan snøforholdene er.

Ellers har du jo områder som Synesvarden og "steinkjeringa" på Høgjæren. Fin søndagstur for både store og små.

http://arneberge.wordpress.com/tag/mor-norge/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.