Gå til innhold
  • Bli medlem

smøring av fjellski med kortfelle


bolletog

Anbefalte innlegg

Hei, nybegynner spørsmål her

Har fått nye ski, Åsnes Nansen heter de med feste for kortfeller. Damen pakket på meg diverse tilleggs ting for smøring (heldigvis hehe) og jeg må bare spørre for å sjekke at jeg har forstått det riktig ang smøring.

Først hiver jeg på fellene, men jeg skal vel ikke ha noe grunnsmøring/base binder (grønn) der som fellene er?

Så hiver jeg på grønn voks der som fellene ikke dekker, flater det utover og påfører den blå voksen (i dette tilfellet) over den grønne...og flater det utover også.

Riktig?

Etter turen blir det å skrape av smøring, spraye skirens på og tørke av med fiberklut?

Jeg skal da subbe utenfor løypen for det meste.

Om jeg føler at gliden er for dårlig med kortfellene på, så er det vel best å bare klippe fellene litt kortere sant?

Hmm nå er jeg kanskje mer forvirret, på den blå voksboksen står det jo festevoks, hvor skal denne egentlig?

Festevoks skulle jeg vel bare ha brukt dersom jeg ikke brukte feller?

Mulig jeg har skjønt det nå hehe, om jeg har kortfellene på så hiver jeg bare på glider der som fellene ikke dekker? Ikke noe enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glider brukes foran og bak festesonen (og dermed også utenom fellene). Glider påføres med varme (smøre eller strykejern - pass på at du ikke "brenner" sålen), sikles av og børstes før bruk.

Festevoks/smørning brukes i stedet for feller og kun i feste"sonen"...

De to må ikke forveksles. Både glider og smørning kan være blå/grønn/rød/gul etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glider brukes foran og bak festesonen (og dermed også utenom fellene). Glider påføres med varme (smøre eller strykejern - pass på at du ikke "brenner" sålen), sikles av og børstes før bruk.

Festevoks/smørning brukes i stedet for feller og kun i feste"sonen"...

De to må ikke forveksles. Både glider og smørning kan være blå/grønn/rød/gul etc etc.

ok takk for oppklaring, men det stagnerer vel ikke helt om man ikke bruker glider? Litt med take på at jeg skal bare subbe bortover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke.

Fjellskiene mine glides en gang i året, og det er etter sesongslutt. Legger da på et lag glider som jeg tar av i november/desember når skiene tas frem igjen.

Er du veldig opptatt av god glid på fjellskiene kan du selvfølgelig glide de oftere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du glider skia, bevarer du sålen lenger. Jo fler ganger du vokser, sikler og børster, jo bedre holder den seg, og jo bedre gli får du. Det er stor forskjell på gli om den er glidet, eller om sålen er tørr og grå.

Jeg ville fått meg en liten brosjyre eller skrevet ut på nettet for å være sikker på at du gjør det riktig. Særlig med tanke på å ikke ødelegge sålen når glider varmes inn med jern.

Som også vatn presiserer, med smørejern eller strykejern på ca 120 grader og bruke ca 10 sekunder på å dra det over sålen uten å stoppe(bortsett fra at du hopper over sonen der fellelåsen sitter) bør det gå bra.

Husk at det går å smøre med kalde festevokser som Blå Ekstra i festesonen (altså der kortfellene sitter), og sette på kortfell oppå om du føler du må det. Ville ikke gjort det med varme festevokser.

Forøvrig er kortfellsystemet til Åsnes helt genialt. I løssnø, kornete snø i varmegrader, kornete snø kuldegrader(skare) og når det er bratt eller kombinasjoner av forannevnte. Ikke minst om du drar pulk eller bærer sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du kortfellene skal festesonen ikke ha noe behandling (du kan godt rubbe litt med sandpapir). Gammel smøring må fjernes, da den påvirker limet negativt.

Bruker du smøring følger du rådene til Tor-Kjell og Vatn, eller last ned følgende: http://www.swix.no/dav/e5daa49450.pdf

Jeg har nesten alltid med meg fille og skirens når jeg går med feller, i tillegg til smøring. Krysset Hardangervidda i april, med regn, sludd og nysnø. Alternerte mellom å bruke feller (to lengder), smøring og blanke ski (selv om jeg dro pulk). Når du har brukt fellene en stund bør de impregneres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Slenger meg på denne tråden og spør om hvor godt folk fjerner smørningen før man setter på feller. Holder det å skrape vekk eller må det vaskes? Jeg skrapte vekk i dag og fellene satt greit de. Hva pleier dere å gjøre? Og eventuelt dårlige erfaringer med å ikke fjerne smørningen godt nok?

Om man får festesmørning på fellene. Noe tips på hvordan man får det av igjen?

Og tilslutt, holder det å tørke fellene sammenklistret eller bør man dra dem frahverandre?

Hilsen nybegynner i fellebruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å smøre skiene etter dagens føre, men noen ganger så fungere det ikke i det hele. Det kan være pga for løs snø eller steinhard skare. Da monterer jeg fellene uten tanke på smørningen. Denne fremgangsmåten er nok ikke helt etter boka, men har fungert for meg.

For dersom fellelimet skulle svekkes så mye at fellene løsner, så har jeg en tube med fellelim på lur. Har ikke kommet så langt at jeg har trengt å fornye limet på fellene, men håper det virker den dagen det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme systemet selv. Bruker som regel bare kortfellene på tur (heldekkende feller om det er topptur). Et annet triks for bedre glid MED kortfellene på er faktisk å ta en klump rød glider (feks. Swix sin CH :) og trekke den langs hårene på fellene. Festeegenskapene forblir de samme, mens gliden øker når parafinvoksen setter seg i hårene!

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vanlig tørrvoks for kuldegrader under skiene fungerer det greit å bare legge fellene utenpå.

Mulig limet får noe dårligere heft etterhvert men holder iallefall maaange ganger.

Jeg har også anskaffet en fellelimtube men har etter flere titalls ganger med fellene av/på ennå ikke trengt å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jo mindre styr om man ikke tar av smørningen :) Godt å høre. Jeg er blå swix mann og duger ikke det for feste så blir det enten feller eller ikke feste :P Det må sies att førstepreparering av skiene nå så smeltet jeg inn ett lag basewax først. Og så smeltet ett lag med blå oppå der og til slutt ett lag uten å smelte som ble korka. Fint feste ble det uten kladding. Ikke værst tenkte jeg men utenfor løypa kunne jeg like godt latt være å ha på festesmørning. Nå brukte jeg ikke veldig lang smørsone, bare ca 5cm forran og bak bindingen. Høres spennende ut med å smøre fra hæl og fram til tupp. Noen fler som har erfaring med det? hva skjer med gliden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.