Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptursekk (endags tur) - Tips/erfaringer ønskes


Morlie

Anbefalte innlegg

Tenkte å gå til innkjøp av sekk og truger, truger har jeg funnet masse informasjon om og vet sånn ca hvilken jeg ender på.

Men sekk derimot.. Dette blir en tur hvor jeg og en kompis skal gå opp, og kose oss med kjøring nedover, så det er viktig at sekken ikke er for stor,

men samtidig har plass til en prismus og en boks med hermetikk, samt ski på siden, gjerne plass/stropp til hjelm. Det skal også være mulighet for å stroppe fast trugene på veien ned (regner vel egentlig med at de festes der skiene festes. Drikkesystem er heller ikke å forakte :)

Så en ting til, men ikke noe krav. hadde vært veldig kjeft om det hadde fått plass til ett DSLR (speilreflekskamera) inni.

og en annen liten ting, teleskopstaver, eller "faste" ?

Mvh Markus L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte nylig denne sekken fra ortovox på xxl http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=27166&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=ORTOVOX%20FREE%20RIDER%2026+%20Freeridesekk%201011

Er foreløpig veldig fornøyd med de mange lure løsningene på sekken, og den sitter veldig godt på ryggen med ski festet på.

Det største aberet kan nok være den nokså høye egenvekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Mammut spindrift 30l til kona som dagstursek. Utenpå er det stropper/seil for å holde hjelm på plass. I ene brystreima er det isolert med folie hvor du kan legge camelback slange innenfra sekken og ut gjennom, smart. Hvorvidt det isolerer/unngår frysing i grisetemp. har jeg ikke testa. Har mange muligheter for å feste ting her og der, dog ikke prøvd med ski etc, men det skal vel la seg gjøre. Føler at man kan bære godt med kg uten at dette føles ubehagelig. God polstring i hoftebelte og sitter godt til kroppen. Integrert fløyte i brystreima - smart. Sveitserne er lure folk i grunn (Mammut/Exped).

Kunne tenkt meg litt større volum, 40-45l kanskje, da jeg har for vane å ha med litt ekstra utstyr, om så på dagstur/topptur (tenker sikkerhet). Jervenduk, stor dunjakke hvis kaldt, kriseproviant. Har ME annapurna, og da blir 30 litt lite. Tenker også på sikt å gå til anskaffelse av randonee utstyr. Er det - 5/10 + vind er det greit med litt slingringsmonn.

Har sett litt på Arcteryx axios 50 og Gregory z55. De blir vel noe stor igjen. Skal til Oslo i februar, og da tenker jeg meg innom Oslo S.lager for å teste hvordan de føles på. Har jo ganske lav egenvekt så vekta blir ikke utfordringa.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste situasjonen jeg ville ha gått for truger er lengre turer i tett skog, ellers er det ski med feller...og for det andre så blir en så lett kald på tærene av truger siden de beveger seg ikke som når du går med ski eller bare sko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen nå på søndag går fra norefjell til høgevarde, en fin tur etter hva jeg har hørt. Skiene jeg har og skoene (og bindingene?) er ikke typiske gåutstyr etter hva jeg har fått med meg. det er K2 HEllbent Freeride Ski, med NTN rottefella (har forsåvidt en gåfunksjon) sammen med Scarpa EVO støvel. Hva slags feller skal man ha isåfall? det er meldt tørt føre av de som er der oppe nå.

Takk for svar ang sekk, skal ned å teste litt i morgen =)

Mvh Markus L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen nå på søndag går fra norefjell til høgevarde, en fin tur etter hva jeg har hørt. Skiene jeg har og skoene (og bindingene?) er ikke typiske gåutstyr etter hva jeg har fått med meg. det er K2 HEllbent Freeride Ski, med NTN rottefella (har forsåvidt en gåfunksjon) sammen med Scarpa EVO støvel. Hva slags feller skal man ha isåfall? det er meldt tørt føre av de som er der oppe nå.

Takk for svar ang sekk, skal ned å teste litt i morgen =)

Mvh Markus L.

Hvis skoen din heter Evo er det Crispi, ikke Scarpa :shock: av

Ingen problem å gå med Hellbent og NTN og feller. Selv går jeg mesteparten av toppturene mine med Liberty Genome ( som er endel større enn hellbent) og NTN. Null stress og konge ned igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en Arc'teryx Axios 35 l.

Mer enn nok innstrammingsmuligheter og festepunkter på sekkerom.

Egen innvendig lomme for drikke- flaske/system.

Langsgående glidelås inn til sekkerom på ene siden.

Godt bæresystem, sekken sitter godt til kroppen. God for opp mot 14-15 kg etter min mening.

Litt lave drikkeflaskelommer på sidene utvendig. Stor lomme med snørelukking laget i finmasket ekspanderende netting.

Har ikke hatt sekken lenge nok til å bedømme slitestyrke, kun en sommer og nå vintersesong, sekken er i daglig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skoen din heter Evo er det Crispi, ikke Scarpa ;) av

Ingen problem å gå med Hellbent og NTN og feller. Selv går jeg mesteparten av toppturene mine med Liberty Genome ( som er endel større enn hellbent) og NTN. Null stress og konge ned igjen!

Selvsagt mente jeg Crispi! *slap i pannen* :shock:

Hmm, kanskje jeg skal gå med feller da, er jo ikke en kjempelang tur, så det er mulig å snu :D

Tusen takk for svar!

Martin.m; det noteres og skal prøves i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.