Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøsmelting


mortimeir

Anbefalte innlegg

Annonse

Bålkjele på 1,5 liter eller hva den er.

Kan den stå i bålet å smelte snø jevnlig. Trenger jeg mer har jeg en annen 1,5 liter som og kan brukes på bål, evt på primus.

Dog er jeg stort sett i marka og da er det ikke så vanskelig å få tak i vann, hvertfall ikke på pilketur når man har med isbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Trangia stormkjøkken med Nova-brenner. Jeg har en 2,5l kjele fra Trangia som er fin størrelse (hele stormkjøkkenet passer oppi), men konstruksjonen på stormkjøkkenet gjør at kjelen må stå langt fra flammen (den står på de krokene som er beregnet for stekepannen). Jeg foretrekker derfor å bruke de små kjelene som følger med stormkjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ofte alene på tur, holder med 1 1/2 liter, bruker billy can fra zebra, men har en svart kjele også med noen ganger.

Er ikke vanskelig å finne vann, stresser heller ikke mye på tur, så vannet kan ta den tiden den trenger.

men har med en thermos som jeg fyller med vann , har en på 1, 7 liter og det holder lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På multifuel brenner så benytter jeg som regel største kjelen i kjelesettet, mens på bål er det som regel kaffekjelen som går runde på runde til det er nok vann.

Syntes kaffekjelen rommer litt i minste laget så det var med stor glede jeg fikk meg 1,5 liter bålkjele til jul for å overta litt av snøsmelte jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig artikkel om snøsmelting i siste nummer av Friluftsliv. De tester ut myter om dette, og avliver noen. Hovedtipsene er å velge et lunt kokested (huske vindskjerm) og at eldre snø smelter raskere enn nysnø (grad deg evt. ned et snølag). Mindre kjeler krever mer drivstoff enn større fordi man har mer varmetap til omgivelsene. Resten var hovedsakelig småjusteringer som kun får utfall på større ekspedisjoner.

Andre ting jeg husker: Sotete kjeler varmes litt saktere enn rene (fordi karbonlaget med sot virker isolerende). Man bruker ikke noe ekstra drivstoff dersom man løfter av lokket innimellom for å sjekke hvordan det går med kokingen. Og så er det bedre å varme vannet 80% varm i stedet for til kokepunktet. Sparer drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tur med masse langtekkelig (dama måtte ha varmeflaske...) snøsmelting med Omnifuel + trangiakjele så kjøpte jeg en Primus EtaPower Pot på 2.1 liter.

Jeg har ikke fått testet dette oppsettet skikkelig ute i friluft enda, men hjemme på kjøkkenbenken holder denne kjelen det den lover, oppkok av vann går ca 30% raskere i denne i forhold til stormkjøkkenkjelen.

Den ene erfaringen jeg har fra ute i skauen tilsier det samme, det går mye raskere med denne kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker logisk at kjelen bør være så vid som mulig for å fange mest mulig varme, pluss at i en vid kjele får snøen større kontaktflate med kjelens varme del. Om den har ribber under slik som eta power og lignende vil gjøre den enda bedre. Dette ser jo også ut som ett nyttig produkt om man er ute etter å jakte på marginene, http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-heat-exchanger-varmeveksler-9002.aspx

Det var en tråd her inne om en snøsmelte kjele som var dobbel, der varmen ble ledet inn mellom de to delene og ut gjennom toppen. Dette må jo være en knall ide men den produseres ikke lenger virker det som. Tråden her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14939&highlight=kjele

Her er også en annen tråd om vinterkjele https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22999&highlight=kjele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Jeg drar med meg en Trangia 4,5 liters. Stapper den full av snø, på med lokket og så setter jeg den på bålet. Er litt enklere å smelte snø syntes nå jeg... Bruker jeg tiden på noe annet. Og da har jeg alltid noe vann til det jeg trenger, samt nok å drikke på. som regel vann hele dagen og til frokost neste dag. Da smelter jeg evnt mer.

På de korte turene bruker jeg ofte kun kaffekjelen på 1 liter, men det blir naturlig nok mer kuking...

Fordelen med 4,5 litern er at under transport kan jeg ha andre ting inni somf.eks bålposen, kafe og kaffekjele. Da har jeg alt på et sted og lett tilgjengelig... Festes på utsiden av sekk, i kano eller på pulk.

Dette funker... for MEG :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva bruker dere til å frakte snøen som dere skal smelte inn i teltet med? Å ta av snøen i innerteltet er ikke alltid like hygienisk! Jeg pleier å ta gryta i handa å strekke den ut av teltåpningen men det er ikke hygienisk det heller. Så Baffin Babes nettopp og det så ut som de brukte en Ikea-pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å smelte snø bruker jeg en vanlig kjele / gryte med lokk. Størrelsen avhenger av om jeg er alene eller sammen med andre. Synes at en vanlig kjele er bedre enn en kaffekjele siden kaffekjelen har mye mindre åpning og det går derfor mye saktere å fylle den og å etterfylle etter hvert som snøen smelter. Jeg liker at kjelen til snøsmelting er ren på innsiden. Kaffekjeler er ofte så små i åpnongen at det kan være vanskelig å få gjort innsiden sjikkelig ren. De passer derfor best til kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere til å frakte snøen som dere skal smelte inn i teltet med? Å ta av snøen i innerteltet er ikke alltid like hygienisk! Jeg pleier å ta gryta i handa å strekke den ut av teltåpningen men det er ikke hygienisk det heller. Så Baffin Babes nettopp og det så ut som de brukte en Ikea-pose.

Jeg hiver endel av snøen fra kuldegropen opp i en haug i ytterteltet, som jeg bruker til snøsmelting. Det dekker behovet et døgn kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en enkel bærepose fra rimi el. Super til å fylle med snø som kan tas med inn i forteltet om du vil. Da kan en hente snø langt unna matrestene i forteltet og pissegropa til kompisen. Finn snø som ligger litt dypere siden den ofte er mer omdannet og mer kompakt Bruk snyltekoppen som snø øse. Ofte lønner det seg å starte med litt vann i kjelen ellers kan du risikere å tørrsvi kjelen.

Husk også god lufting i teltet under snøsmelting siden primusen produserer mye mer CO når flammen kjøles ned av den iskalde kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tur med masse langtekkelig (dama måtte ha varmeflaske...) snøsmelting med Omnifuel + trangiakjele så kjøpte jeg en Primus EtaPower Pot på 2.1 liter.

Jeg har ikke fått testet dette oppsettet skikkelig ute i friluft enda, men hjemme på kjøkkenbenken holder denne kjelen det den lover, oppkok av vann går ca 30% raskere i denne i forhold til stormkjøkkenkjelen.

Den ene erfaringen jeg har fra ute i skauen tilsier det samme, det går mye raskere med denne kjelen.

Ulempen med denne typen kjeler er at man ikke kan putte den på bål (i de områder hvor man kan båle). Er det noe som reduserer drivstofforbruk så er det jo å slippe å bruke drivstoff.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte lønner det seg å starte med litt vann i kjelen ellers kan du risikere å tørrsvi kjelen.

vet ikke hva du legger i å tørrsvi, men i følge testene bladet friluftsliv gjorde (testen er nevnt lenger opp i tråden også), så har det i hvert fall ingen ting å si for drifstoffbruk og tid brukt under snøsmeltingen at du har vann i kjelen i tillegg til snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva du legger i å tørrsvi, men i følge testene bladet friluftsliv gjorde (testen er nevnt lenger opp i tråden også), så har det i hvert fall ingen ting å si for drifstoffbruk og tid brukt under snøsmeltingen at du har vann i kjelen i tillegg til snøen.

Finnes denne testen på nettet? Min opplevelse er at det går betydelig raskere å smelte snø når man har et vannlag i bunnen av kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes denne testen på nettet? Min opplevelse er at det går betydelig raskere å smelte snø når man har et vannlag i bunnen av kjelen.

jeg fant den ikke ved første øyekast på friluftsliv.no, men den sto i siste nummer, så du får sikkert bladet i nærmeste kiosk. kommer nytt blad 10. mars, så du bør nok være ute før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo

Testen kommer nok senere på nettsiden til Friluftsliv. Testen er i siste nummer av bladet, og er nok for ny til at den blir lagt ut foreløpig.

Ellers er det mange interessante tester der, og de som utfører dem er grundige og svært erfarne friluftsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva du legger i å tørrsvi, men i følge testene bladet friluftsliv gjorde (testen er nevnt lenger opp i tråden også), så har det i hvert fall ingen ting å si for drifstoffbruk og tid brukt under snøsmeltingen at du har vann i kjelen i tillegg til snøen.

Men det har noko å seie for smaken på vatnet. For meg er det viktigare enn både tidbruk og brennstoffbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på fire og har modifisert vårt gamle Trangia stormkjøkken en del. En MSR Dragonfly uten bein, men med skruer til innfesting i bunn av vindskjermen, erstatter spritbrenneren. Fra et gammelt Optimus Loke kjøkken har vi tatt to gryteholdere og laget hull som passer disse i Trangia vindskjermen.

Og så det viktigste: Vi har erstattet Trangia-gryta med en løvtynn 3-liters stålgryte fra Relags. Denne passer akkurat ned i vindskjermen, etter at Trangias originale gryteholder er fjernet. Dette har fungert fint i en årrekke, men ser unektelig litt Reodor ut under oppsetting.

post-9501-133474742213_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva du legger i å tørrsvi, men i følge testene bladet friluftsliv gjorde (testen er nevnt lenger opp i tråden også), så har det i hvert fall ingen ting å si for drifstoffbruk og tid brukt under snøsmeltingen at du har vann i kjelen i tillegg til snøen.

Dårlig forklart. Har ikke opplevd dette selv men lest om at du kan få overoppheting av kjelebunnen når den nederste snøen smelter og trekker opp i snøen over. Siden kjelen er smalere neders vil ikke den kompakte snøklompen skli ned mot bunnen. Dette "luftlaget" mellom kjelen og snøen kombinert med en konsentrert flamme vil vist nok kunne gi skader på kjelen. Tipper dette er mest utsatt på teflonkjeler, men kun lest dette ett sted.

Min erfaring er også at det går fortere med litt vann å starte med, men viser klare tester noe annet skal jeg ikke påstå at jeg har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.