Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Lavvu


Kim

Anbefalte innlegg

Annonse

Har bodd i en Helsport lavvu. Greit nok. Ikke altfor vindstabil med sin ene stang. I tillegg står stanga i midten, noe som gjør bålfyring i midten litt mer komplisert.

De er lette og er et kjempeflott alternativ til telt for å få litt mer sosiale basecamper dersom man er flere enn to.

På høsten er det dessuten gysla kjekt med bålmulighetene. For hva gjør man ellers når det er mørkt klokka 7. Det er noen som kan skrekkelig mye moro i soveposen i et lite tunelltelt, men for de fleste er det mer sosialt og moro, en 3-5 personer rundt et bål (i alle fall dersom veden er så tørr at akutte røykforgiftninger ikke inntrer)....

Alternativet med flerstangslavvu er egentlig kun aktuelt for dem som har lavvuen fast på samme sted over litt lengre perioder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg har tenkt å kjøpe en Lavvu, sannsynligvis 8-10 pers. Er det noen som har erfaring med Helsport sine Lavvuer? Evt. andre gode alternativer?

Ingen erfaringer med Helsport. Men har erfaringer med Frisport(ikke bra!), Venor(god kvalitet), Moskolselkåtan(god kvalitet, fine funksjoner).

Ta en kikk på http://www.moskoselkatan.se/.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helsport lavvuen fungerer fint!

Flott med luftelukene nede som gir bra trekk til bålet!!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering:

Obs Sport har alle tre Helsport lavoene på tilbud, leveres med topphatt, midtstang og yttertelt. Husker ikke prisen i farten, men det var et godt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

I Østerdalen er det ein kar som lagar telt med ståhøgd inne. Dei ser ganske gode ut. Dei har ikkje problemet med ei stang som står i midten og tek opp den beste plassen. Dessuan er dei meir vindsabile enn lavoar. Han sel telt berre gjennom internett: www.holmelset.no

Eg trur dette kan vera eit godt alternativ til lavo viss plass, kvalitet og brukseigenskapar er viktig. Eg har diverre ikkje prøva teltet sjølv, men lurar på å skaffa meg eit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virker fine, men ikke så lett å fyre bål inni de der :lol:

Jeg har skaffet meg Helsport Lavvu 4-6 pers. Fungerer ypperlig til overnatting. God plass og overraskende vindstabilt (gode muligheter for skikkelig bardunering). Foreløpig har jeg ikke prøvd bålfyring, men det kommer. Lavvu er noe annet en små lave telt, men de er mye tyngre. Til bruk som base fungerer de helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Helsport 8-10 pers, kanskje noen syns det er for mye å dra på, men har brukt den i tre år har aldri hadt problem selv ikke i storm, nå er det tre ganger 8 barduner på denne tror ikke det er det på de nye modellene som ofte er på super tilbud på XXL ellers mangler okså de nye myggnetting topp og dør, Kampe i lavo er jo det ultimate teltliv, du kan stå oppreist inne god plass til bål og matlaging tørke klær osv, 4,5 kilo i tørr tilstand, er ikke allverden å dra på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om dette er løst på den nyeste. Alle sømmene er tapet + at festene til innerteltet er begrenset til i toppen og bunnen (mindre sømmer med tilsvarende hull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda mange drypp i rengnver var mitt første intrykk og tettningsmiddelet som fulgte med var heller ikke noe serligt. men har teipet alle sømmer invendig med Ally Kano teip (sonn som brukes til å reparere Ally kanoer) og klar silikon i sømmenne på utsiden. så eneste som kommer inn nå det kommer fra toppen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Noen som har erfaring med Wolf camper? Dansk merke.

http://www.wolfcamper.com/

Har ingen erfaring med disse lavvuene, men tok en liten titt på linken du lå ved. Disse lavvuene er firkanta, noe som er en stor bakdel i hard vind. Har erfaring fra Frisport og Helsport sine lavvuer. Helsport sin har en rundere konstruksjon og er derfor mye mer vindstabil. (Har desverre ikke like bra erfaring med Frisport sin)

Jeg ville ungått å kjøpe en lavvu med firkantet konstruksjon.

Lykke til videre

Jan-Eilert Pedersen

http://www.villmarkshistorier.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt div. Venor 8-manns enstangs-lavvúer mye både sommer og vinter, både med og uten bål. Har også prøvd Moskuskåtan. Lavvúene finnes i mange varianter, men duk-egenskapene har faktisk mest å si. Lister her opp noen pluss og minus ved div. duktyper:

RIPSTOP-DUKER:

+ Mest aktelle for fjellbruk, rett og slett fordi de er lette

+ Tørker fort

+ Absorberer lite væte, og forblir derfor lette

+ Soter litt mindre enn bomull

+ Lukter mindre når sotete enn bomullsdukene

- Blafrer mer i vind enn bomullsdukene

- Mer kondens- og rimpåslag grunnet glatt duk

- Økt kondens- og rimdryss grunnet glatt og urolig duk

- Slipper inn nesten for mye lys

- Mer utsatt for glo-skader v/ bålbrenning

- Ofte noe svakere innsømming av hemper, bardunfester ol.

- Sotete duker blir lett noe klinete

BOMULLSDUKER (mye det motsatte av ripstop-dukene):

+ Roligere i vind

+ Mindre kondens- og rimpåslag

+ Mindre kondens- og rimdryss grunnet ru og rolig duk

+ Sterk sømming

+ Lite innslipp av lys - lettere å sove i halvmørket bak en rolig duk

+ Tåler glør bedre

+ Sotete duker virker tørrere og mindre grisete

- Tyngre

- Hvis ikke optimalt impregenert, trekker de væte (og blir enda tyngre)

- Hvis først våte, vonde å håndtere hvis frost

- Tørker senere

- Lukter mer enn ripstop-dukene når sotete

FYRINGSTIPS:

Sett gjerne inngangen imot framherskende vindretning, slik at det blåser inn i lavvúen. Sett opp en 50-60 cm høy stenhelle litt på skrå mot stanga, vendt mot inngangen. Åpne i toppen, og åpne nedre fjerdedel av inngangen. Fyr kun med finkløvd knusktørr ved eller pinner. Bruk lite ved av gangen. Poenget er å beholde en liten og levende flamme. Har du kun glør, oser lavvúen fort ned med sur røk. Juster deretter gjennomtrekken etter behov.

Vinterstid kan det lønne seg å grave en 20-30 cm djup renne i snøen fra inngangen og bort til stenhella/bålet. Ofte har man kuldenedslag gjennom toppen om vinteren, noe som gir dårlig trekk. En slik renne vil bedre konsentre trekken inn i bunnen av bålet, og lette både opptenning og fyring.

Og for all del:

BRUK IKKE GRILLKULL!! :)

Jeg har kamerater som bare på håret lurte CO2-døden slik...

Ellers er lavvú som et hotell i forhold til telt.

GOD TUR :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei,

Ser dere ikke er fornøyd med Frisport lavo - noen som kan si noe mere enn at dere er missfornøyd?

Har nylig anskaffet en Frisport Skogshorn Ekstrem, 8-10 pers. Ikke prøvd det i dårlig vær men funker etter min erfaring så langt veldig bra. Aluminiumsbelegg på innsiden som reflekterer varmen samt hindrer full innsyn.

Vekten er helt grei, ca 4 kg + stang og plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.