Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbarhet på drivstoff?


Reginol

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå i en periode lest og lært masse på Fjellforum, og jeg takker for all den fine infoen en kan finne her inne.

I den siste tiden har jeg begynt å interessere meg mer for litt gammeldagse primuser og pumpelykter, og jeg har foreløpig gått til anskaffelse av en Phoebus 625 primus, og en Vapalux M320 pumpelykt. Mer skal kjøpes inn, og planen er å holde seg til en type drivstoff, nemlig parafin.

Har muligheten til å få 60 liter med fyringsparafin, men den er gammel og har stått lagret på jerrykanner i ca 10 år. Er denne parafinen fortsatt brukbar, eller blir parafin «sur» ved årelang lagring som bensin?

Lurer også på om fyringsparafinen man får kjøpt i dag er godt egnet som fuel på gamle primuser og pumpelykter?

Håper noen kan hjelpe meg med spørsmålene mine.

Mvh Reginol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fyrte primusen min (optimus 111T) på tjue år gammel fyringsparafin fra Fina her om dagen, det gikk helt greit. Har ikke hatt gjennom mer enn en liter av stoffet ennå, så jeg skal ikke love noe om langtidsvirkninger. Det brant i hvert fall helt fint, ingen problemer på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nå i en periode lest og lært masse på Fjellforum, og jeg takker for all den fine infoen en kan finne her inne.

I den siste tiden har jeg begynt å interessere meg mer for litt gammeldagse primuser og pumpelykter, og jeg har foreløpig gått til anskaffelse av en Phoebus 625 primus, og en Vapalux M320 pumpelykt. Mer skal kjøpes inn, og planen er å holde seg til en type drivstoff, nemlig parafin.

Har muligheten til å få 60 liter med fyringsparafin, men den er gammel og har stått lagret på jerrykanner i ca 10 år. Er denne parafinen fortsatt brukbar, eller blir parafin «sur» ved årelang lagring som bensin?

Lurer også på om fyringsparafinen man får kjøpt i dag er godt egnet som fuel på gamle primuser og pumpelykter?

Håper noen kan hjelpe meg med spørsmålene mine.

Mvh Reginol

;):arrow::arrow: DU MÅ IKKE BRUKE DETTE DRIVSTOFFET. FULLSTENDIG LIVSFARLIG ;):!::!:

Fortell hvor det oppbevares, så skal jeg gladelig destruere det ved hjelp av noen av mine primuser.

:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av få som liker å sile drivstoff gjennom et kaffefilter eller egen filterfunnel fra Coleman når jeg er ute i felt. Særlig ved fyring av en ny Vapalux M320 vil du ha utbytte av skikkelig filtrering. Ved jevne mellomrom skal du helle ut alt drivstoffet fra trykktanken og se etter avleiringer og grums. Vapalux er i særklasse den beste trykklampe for parafin som finnes, men er MEGET sårbar for småpartikler.

Jeg har en Vapalux M1B. Der var det sveiseskjøter i tanken som avga grums og bittesmått, svart gørr som la seg i bunn av tanken. Når tanken begynte å bli tom for drivstoff ble alt dette kjørt opp i forgasser rør og tettet dysa mange ganger.

Vanlig fyringsparafin, gammel som ung..., er hva både Vapalux og Phoebus opprinnelig var bygd for. Begge produkter er det beste som finnes. Imponerende at du gikk "rett til topps" og kjøpte gullstandard med en gang i steden for å fisle rundt med slangeprimuser og petromaxkopier fra Clas Ohlson i årevis før du likevel havner opp med Phoebus og Vapalux. Slik har du spart penger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av få som liker å sile drivstoff gjennom et kaffefilter eller egen filterfunnel fra Coleman når jeg er ute i felt.

Må jeg spørge dig om hvor du har køb den Coleman filtertragt :)

Det er ikke lykkes mig at finde en europæisk Coleman forhandler som sælger tragten.

Link til tragten:

http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=5103A700T&categoryid=27400&brand=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget med å kjøpe Vapalux og Phoebus ble tatt etter positive anmeldelser på dette og flere andre forum. Det var ikke gratis akkurat, men som det blir nevnt kan det fort bli dyrt å starte i den billige enden også. En annen god ting er at jeg ikke kommer til å få noen utgifter til drivstoff en stund fremover.

Var aldri bekymret for at "gammel parafin" kunne være farlig å bruke, men fryktet mere for at langtidslagring drepte viktige virkestoffer i parafinen, som igjen hindret skikkelig forbrenning. ( Dette skjer visstnok med bensin).

Uansett, rensing skal iverksettes og jeg kunne også tenkt med å få kjøpt et slikt Coleman filter som blir nevnt.

Skal prøve å få lagt ut bilder av primus og lampe i morgen. Takker for god hjelp og nyttige innlegg på tråden.

Mvh Reginol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, folkens!

Nå har jeg rota rundt på internett etter Colemanfilter en god stund uten funn. Jeg fikk min i anledning kjøp av en Colemanprimus fra USA der hellefilteret fulgte med på kjøpet. På http://www.rei.com/ kan man kjøpe Coleman til fornuftige priser, men pass opp for moms og fraktomkostninger.

I innlegget mitt fra i går nevner jeg vanlig kaffefilter også. Kaffefilter er mye bedre enn hva man først ville tro. Har man filterholderen fra en gammel trakter også, er løsningen absolutt på høyde med spesialfiltere fra primusprodusenter. Filterholderen settes på flaskeåpningen ute i felt. For at filterholderen ikke skal bikke, må flasken stå på vannrett plan. Jeg har i tillegg skrudd på en liten pinne til filterholderen som går ned i flaskeåpningen. Jeg holder i tillegg filter og flaske fast med en hånd.

Gjøres jobben hjemme, kan enda flere deler fra den gamle kaffetrakteren brukes. Da helles parafinen i filterholderen mens denne står montert der den alltid har stått i trakteren... og drivstoffet renner ned i trakterkolben som for anledningen er NØYE rengjort. Vanlige 0,6l drivstoff-flasker får ikke plass der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første prioritet med Coleman tragten er at undgå overløb / søl.

Fra Colemans hjemmeside: Stops filling at correct fuel level

Hjemme sætter jeg “533” på køkkenvægter og fylder rensebenzin på til “533” vejer 1.200 gram.

Som ny og hel tom vejede ”533” 885 gram, fyldt op til underkanten af påfyldningshullet vejer ”533” 1.200gram.

Det vil sige 315 gram rensebenzin, med en massefylde på 0,7 er der max 0,45 liter rensebenzin på ”533”.

Coleman opgiver: 1.1 pint fuel capacity.

Hvilket er 0,52 liter, som der må være tankens totale volumen og ikke benzin kapaciteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en butikk i dag som solgte fritidsparafin på 4 liters kanner til kr. 69,-

Ekspeditøren kunne fortelle at det var et restparti og at det nå skulle bli slutt på salg av parafin på kanner. Bare en liters spesialflasker hvis du ikke hadde egen tank og fikk tankbil hjem for å fylle.

Jeg brenner en del parafin siden varmeapparatet i elbilen min går på parafin.

Er det andre som har hørt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 4 liters kanne med fritidsparafin til 69 kr hørtes ut som en hyggelig pris. Aner ikke om salget av slike skal stoppes, men ingen ting forundrer meg. Om du bruker relativt mye, og attpå til kan bruke fyringsparafin burde du vurdere å skaffe deg et par fat på stativ til å ha ute på gårdstunet. Etter et lite søk fant jeg ut at dagens listepris på stoffet er ca 10 kroner literen, og fyller man opp to fat er det jo kroner å spare.

Skulle man ikke få brukt opp alt de første årene er jo holdbarheten bra. Her kommer et bilde av min pumpelampe tatt for bare noen minutter siden. Lampen er ny, mens parafinen har stått lagret i en garasje i 10 år. Brukte tipset med rensing gjennom kaffefilter først selvfølgelig :wink:

post-9147-133474737325_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt at parafin går ut på dato, men diesel skal vist være mer utsatt for forringelse over tid. Har sett diesel, en slant som hadde stått lenge på en tønne, som var nesten hvit. Mener det var utfelling av voks eller fett eller noe i den duren. Bilen som fikk smake suppa, en eldre mersedes, hadde nok ikke tilfredsstilt dagens utslippskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel kan jeg ikke uttale meg mye om, men mener å ha hørt at den kan bli utsatt for alger.

Parafin kjenner jeg ikke så godt til heller, men jeg fyrte opp en parafinlampe som hadde stått fra 50-tallet, og det funket fint utover rikelig med os og grundig petroleumslukt, da.

Ad bensin tror det ble spredt en del vranglære fra Stein P Aasheims TV-program fra Austfjordnesset hvor han "lærte" av noen på fastlandet at bensin var ferskvare. Det stemmer jo ikke, selv om den både kan forurenses og bli tilført rikelig med kondens.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.