Gå til innhold
Askeladden

Fjellforum på dødsleiet

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å skjønne årsaket til at flere her stiller spørsmålstegn ved enkelte moderatorer i stedet for å faktisk heller stille seg kritisk til de få som skriver utilbørlig om/til andre.

Hvorfor ikke gå til kimen av problemet (det er kun fåtall av tråder dette gjelder) som har vært diskutert i de siste innleggene og akseptere det som står i netiketten vår, at angrep på person faktisk ikke er tillatt os.v.. Det står også hvilke sanksjoner brudd på netiketten medfører.

Til de av dere som er uenige med moderatorer, ikke glem at dette er noe vi gjør aldeles gratis og det tar noe tid å sjekke innom og lese igjennom tråder m.m.

Jeg for min del (i likhet med flere)er innom her flere ganger pr. dag/kveld og leser igjennom stort sett alle tråder.

At selve modereringen av enkelttråder ikke nødvendigvis tar så mye tid, så tar den samlede jobben med gjennomlesning, vedlikehold av medlemslister, svar på PM o.s.v. en del tid.

Et annet aspekt er at dersom FF blir preget av drittkasting, bruk av uakseptable personnavn og liknende så vil dette kun eskalere etter min erfaring.

En del av det vi som modererer leser, som forslag til endringer/forbedringer i div. tråder blir skrevet ned på blokka og tatt opp til vurdering. Og jeg synes faktisk vi har en grei takhøyde.

Så til selve temaet som tråden startet med; at FF er i ferd med å ta kvelden, det er færre spenstige diskusjoner o.l.

Jeg for min del er glad for deler av dette, jeg. For min del har jeg ingen interesse å diskutere med folk som bare argumenterer med skjellsord/utdriting/herskerteknikker eller som er interessert å diskutere hijab, kristendom, rasisme e.l.

Dette finnes det nok av fora for. Vårt fokus fremgår klart av navnet skulle jeg tro.

+1 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir martin.m -1, og det skal jeg begrunne.

Jeg har litt problemer med å skjønne årsaket til at flere her stiller spørsmålstegn ved enkelte moderatorer i stedet for å faktisk heller stille seg kritisk til de få som skriver utilbørlig om/til andre.

Hvorfor ikke gå til kimen av problemet (det er kun fåtall av tråder dette gjelder) som har vært diskutert i de siste innleggene og akseptere det som står i netiketten vår, at angrep på person faktisk ikke er tillatt os.v.. Det står også hvilke sanksjoner brudd på netiketten medfører.

Når jeg (og andre) bruker tid på å skrive innlegg, må du ikke ha problem med å skjønne at vi lurer på hvorfor innleggene våre er vekk. Særlig med tanke på at FF netikette ikke angir forbud mot persondiskusjon, men mot upassende innlegg som sjikane og negative/støtende personkarakteristikker. Skulle enhver form for persondiskusjon være forbudt, måtte det også innbefatte de positive "klapp-på-skulderen-innleggene" og det ville jo være totalt meningsløst. Kjivers tolkning og eksemplifisering tidligere i denne tråden er derfor helt på jordet (Var dette et personangrep eller diskusjon av sak?:)), din framstilling om angrep på person er noe helt annet. Persondiskusjon og personangrep/sjikane osv er to vidt forskjellige ting.

Konklusjon:

Det eneste praktiske er at objektivt støtende persondiskusjon er i strid med netikette, alt annet er umulig å håndheve konsekvent og heller ikke ønskelig å begrense. Altså er netikette riktig utformet men praktiseres feil.

En annen ting angående sletting av innlegg. Jeg har fått slettet 1 innlegg i denne tråden (eller var det to?), altså må jeg ha brutt netikette i en eller annen moderators øyne. Da skulle jeg ha fått en advarsel, men det har jeg ikke fått. Altså ikke helt konsekvent.

Og sist, jeg har forståelse for at frivillig innsats tar tid og kan være krevende. Men det er vel sånn da at enten er man med eller så er man ikke med. Og er man med så må man repetere hele alfabetet.

Og heeelt sist, jeg kunne tenke meg å ha denne diskusjonen med profilen moderator og ikke martin.m. Anonymiteten hadde vært greit for meg og fordelaktig for deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som moderator på et annet forum i lang tid skriver jeg alltid med liten skrift at;

*innlegget er redigert av moderator

Ellers er også moddene her ganske dårlige på å stenge tråder som opprettes, men som allerede ligner på eksisterende tråder. I tillegg bør det gis link til den tråden som bør utnyttes i tråden som blir stengt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei essem.

Jeg personlig er noe enig med punktet ditt ang. at vi som modererer kan bli flinkere til å bruke moderatorhatten når vi modererer i en del tilfeller.

Men ikke i alle tilfeller.

Vi er ingen svært homogen gruppe, vi som modererer har innimellom ulike oppfatninger, da løses dette etter flertallsmetoden. Vi er altså en forholdsvis løst sammensatt gruppe med enkeltindivider som har en sterk felles interesse, altså FF.

Det er et annet aspekt her også, og det er som følger:

Slik som du fremstiller det så skulle man jo tro at vi moderatorer blir både flinkere, mer seriøse, ja nærmest forandrer personlighet og stil dersom vi skriver/jobber med moderatorhatten framfor være egne navn.

Jeg opplever det ikke slik.

Skal jeg moderere så er jeg den samme uansett hvilken av mine to hatter jeg tar på meg og jeg bruker netikettereglene og skjønn etter beste evne. Er jeg i tvil diskuterer jeg temaet internt før jeg foretar meg noe.

Men jeg er som sagt delvis enig med deg ang. dette med å bruke moderatorhatten. Jeg for min del skal forsøke å bli mer bevisst på hvilken bruker jeg benytter når jeg modererer.

Jeg bruker den "offesielle" moderatorhatten i graverende tilfeller eller i noen tilfeller hvor det meldes fra til enkeltmedlemmer om noen avgjørelser som innbefatter sanksjoner. Dette for å unngå unødig personfokus på avgjørelser vi moderatorer er enige om.

Hva gjelder ditt slettede innlegg ble dette åpenbart slettet da det ble spesifikt diskutert en person som ikke lenger er aktiv under det navnet, flere innlegg (både pro and anti) ble fjernet fra tråden samtidig. Jeg stiller meg bak denne avgjørelsen, men beklager at du ikke fikk en PM om hvorfor.

Når det gjelder det å være med på leken samt tåle steken så var ikke det ment som syting over arb.mengde.

Det var mer til info om at vi gjør dette frivillig og ubetalt. Detter er det ikke alle som er klar over.

Dersom man bare får pepper for innsatsen virker dette demotiverende og den enkelte moderator vil vurdere om det er verdt innsatsen. I sin ytterste konsekvens kan dette bety den virkelige døden for FF etter min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Som moderator på et annet forum i lang tid skriver jeg alltid med liten skrift at;

*innlegget er redigert av moderator

Ellers er også moddene her ganske dårlige på å stenge tråder som opprettes, men som allerede ligner på eksisterende tråder. I tillegg bør det gis link til den tråden som bør utnyttes i tråden som blir stengt.

Hei.

Tenker du da på tråder som denne?

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=24010&sid=4fea27337f62d150c67ec6b31e1026fa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et godt eksempel, men det opprettes jo flerfoldige tråder om GPS-relaterte spørsmål, omnifuel, gassbrennere, sekker, telt osv osv. Under fjellvandring har man sikkert 60 forskjellige tråder om bare Hardangervidda. Samtidig så ser jeg at aktiviteten kunne sunket noe hvis alt om feks Hardangervidda skulle havnet i en tråd, men det opprettes såpass mange identiske tråder at det burde være mulig å luke ut noen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er et godt eksempel, men det opprettes jo flerfoldige tråder om GPS-relaterte spørsmål, omnifuel, gassbrennere, sekker, telt osv osv. Under fjellvandring har man sikkert 20 forskjellige tråder om bare Hardangervidda. Samtidig så ser jeg at aktiviteten kunne sunket noe hvis alt om feks Hardangervidda skulle havnet i en tråd, men det opprettes såpass mange identiske tråder at det burde være mulig å luke ut noen.

Jeg skjønner hva du mener men det er en del ting ved eksempelet ditt.

Hardangervidda vest og øst er forskjellige i topografi og div annet, vinterturer der krever annet enn sommerturen med fiskestang, noen vil vandre stier få går andre vil følge DNT-stier, noen har mye erfaring andre er noviser og så videre.

Sum summarum vil det være vanskelig med dagens utforming av phpBB'en vår å favne alt dette i en tråd. Tråden ville i så fall blitt meget lang og ville kreve mye scrolling side opp og side ned. Nokså uoversiktlig etter min mening.

Vi rydder en del tråder og flytter tråder innenfor de forskjellige områdene eller emnene, men kan sikkert bli flinkere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sum summarum vil det være vanskelig med dagens utforming av phpBB'en vår å favne alt dette i en tråd. Tråden ville i så fall blitt meget lang og ville kreve mye scrolling side opp og side ned. Nokså uoversiktlig etter min mening.

Derfor dere bør oppgradere forumet :)

Ellers har jeg enda et eksempel; http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=24008

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett den og den ligger på "to do" listen min.

Når det gjelder oppgradering så koster dette enten mye tid fra den av oss som blir sittende med jobben eller så må vi sette det bort til noen som tar betalt og bl.a. grunnet at vi ønsker å være reklamefrie er dette forumet uten inntekter. Men klart, vi har diskutert en god del internt om hva og hvordan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg såg en post på at forumet hadde passert 9000 medlemmer, og tenkte straks at det kanskje nå er for stort for den nåværende formen. Det er utrolig mange spørsmål som omhandler det samme, det kan indikere at oppdelingen og kanskje søkefunksjonen ikke er optimal. Men på en annen side så får folk svar på spørsmål om f.eks nye fjellski, selv om en lignende post ble opprettet dagen før.

Jeg er medlem av et annet forum (maritimt) som bare for ett år siden hadde ny og nyttig informasjon og klare meningsutvekslinger. Nå tør nesten ingen å ytre egne meninger lenger, og er det et skjevt ord så blir de sablet ned av en gruppe medlemmer som har hevet seg over moderatoren.

De få postingen som blir gjort der i dag inneholder nesten bare linker til andre kilder og bilder.

Det har vært nevnt før, men vær oppmerksom på troll, http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internett). Et levedyktig forum er avhengig av at medlemmene ikke biter på agnet, men lar tvilsomme ytringer forbli ubesvart. Eller i det minste ikke sluke agnet hver gang.

Jeg har iallefall funnet mye nyttig informasjon her på forumet (kanskje litt for mye, for nå greier jeg ikke å bestemmer meg for hverken det ene eller andre merket).

(var det ett troll som startet denne tråden?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit :Fikk pm mens jeg skrev her :) Så glem første delen av denne posten om noen har fått den med seg

Ellers er jeg enig i han over her om stort sett alt han sa om troll. Jeg nevnte en del om det som første svar i denne tråden med posten ble slettet, noe som forøvrig er innenfor retningslinjene om personagrep etc. Men kan jo si det på en annen måte, Det er enkelte inne på forumet som ikke poster noe annet fornuftig her inne enn klaging på hvordan forumet er. Siden de ikke på noen annen måte bidrar så vil jeg gå langt i å kalle det for Trolling. Like greit å ikke gi disse mere oppmerksomhet siden det virker som det er det eneste de er ute etter. Forøvrig er jeg godt fornøyd med forumet slik det er i dag og all ære til de få som orker og gidder å holde dette oppe. Kunne det være en ide å ha en forumkategori under salg hvor man kunne selge annonseplass til butikker og kjeder? En annen ide er å legge opp en slag donasjons funksjon der man kan velge frivillig om og hvor mye man ønsker å gi i bidrag. Jeg hadde gladlig offret noen få kroner på forumet her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes som nevnt her at Fjellforum har endret seg fra å ha et mer toppturfokus til å bli et mer friluftsforum. Det er ikke til å komme bort fra at det er størst aktivitet på utstyr- og kjøp & salg fronten. De heftige diskusjonene fra forumets "storhetstid" er det blitt færre av, og jeg savner de trådene så lenge det ikke ble for mye skittkasting. Merker at det ikke er så mange tråder på FF som engasjerer meg for tiden. Legger selv inn en rapport i ny og ne, men ikke særlig annet. Har forståelse for trådstarter sin mening og tolker dette slett ikke som trolling. Trolling er ikke det samme som å si sin ærlige mening (litt spissformulering/krydder er bare et pluss i mine øyne).

Fint at mange fortsatt trives på forumet, men jeg håper på et friskt pust snart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva gjelder ditt slettede innlegg ble dette åpenbart slettet da det ble spesifikt diskutert en person som ikke lenger er aktiv under det navnet, flere innlegg (både pro and anti) ble fjernet fra tråden samtidig. Jeg stiller meg bak denne avgjørelsen, men beklager at du ikke fikk en PM om hvorfor.

En ting at jeg bare er glad til at jeg ikke fikk en pm, i så fall ville det vært en advarsel for brudd på netikette :oops:

Jeg kan ikke huske å ha skrevet noe kontroversielt i det innlegget, vel å merke ut fra en fortolkning av netikette der det er negativ persondiskusjon som må rammes (kan du sende meg en kopi på pm?). Om jeg skriver et innlegg og lovpriser noen for deres evne til å skrive gode innlegg uten å diskutere saken i det hele tatt, er dette persondiskusjon og personkarakteristikk. Positiv sådan. Skriver jeg at noen er mindre begavet og fullstendig inkompitente til å uttale seg, er det heller ikke sak men en negativ personkarakteristikk som skal modereres bort.

Altså, enhver persondiskusjon kan ikke oppfattes å være i strid med netikette. Når jeg skriver at Askeladden og X er samme person, er det en nøytral opplysning som faktisk i dette tilfellet er til fordel for andre medlemmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et utsnitt i fra reglene våre:

Dette forumet skal tjene som møteplass for fjell- og friluftsinteresserte. Det skal være takhøyde for en god diskusjon, men pass på at du diskuterer sak og ikke person. osv

Ikke til å misforstå.

Når det gjelder dette med Sjikane på sms osv, så står det

Sjikane rettet mot moderator tolereres ikke, uansett hvilken kanal som benyttes (pm, epost, sms/mms, etc.).

Det står jo ikke der uten grunn... Det er stor forskjell på sjikane - som nevnt her, og en åpen debatt om takhøyde og vår eventuelle manglende takhøyde.

Som jeg har nevnt før - man kommer langt med helt vanlig folkeskikk og nettvett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjiver, her må det en oppklaring til:

Første sitatet ditt er IKKE hentet fra netikette, men fra avsnittet ovenfor der netikette listes opp. Netikette består av 6 punkter der punkt 3 er det som gjelder negative innlegg. Slik de er utformet er de greie å forholde seg til.

Som jeg skrev tidligere, enhver form for persondiskusjon kan ikke være meningen å forby. Jeg har gitt eksempler. Et annet er f.eks temaet "turfølge" som stort sett alltid vil handle om person :oops:

1. Kommersielle innlegg

Fjellforum.net er et ikke-kommersielt prosjekt. Vi forbeholder oss retten til å slette innlegg som fremstår som rene markedsføringsinnlegg. For privatpersoner henstiller vi om at alt som har med kjøp og salg å gjøre legges inn under emnet ”Kjøp og salg”. Bedrifter, organisasjoner, reisearrangører m.fl. er velkomne til å skrive på fjellforum så lenge det ikke dreier seg om egen markedsføring eller reklame for produkt/tjenester som tilbys. Med dette menes at innlegg skal ha en klar informasjonsverdi. Et eksempel kan være svar på et spesifikt spørsmål som er rettet mot aktuell aktør. I signaturen skal det gå klart fram hvem man representerer.

2. Emner/relevans

Innlegg skal primært være relatert til fjellforums grunnemner; fjell og friluftsliv. Moderator står fritt til å slette alle innlegg som ikke anses å ha tilstrekkelig relevans.

3. Upassende innlegg

Innlegg, bilder, signaturer og avatarer som kan oppfattes som sjikane mot enkeltpersoner eller grupper tillates ikke. Dette gjelder alt fra negative personkarakteristikker til innlegg/bilder som kan oppfattes som diskriminerende basert på kjønn/rase/religion og lignende. Det samme gjelder innlegg/bilder som bryter med norsk lov. Moderator leser ikke alle innlegg, så vi ber det enkelte medlem melde fra hvis man finner upassende innlegg. IP-adresser logges.

4. Avatarer og andre bilder/illustrasjoner

Avatar skal være et bilde eller illustrasjon, hvor man selv har rettighetene eller skriftlig tillatelse til bruk. Ved mistanke om at dette ikke er tilfelle kan moderator slette avatar og/eller be om dokumentasjon på rettighetene til bruk av aktuelt bilde/illustrasjon. Tilsvarende krav om rettigheter eller tillatelse til bruk gjelder for alle bilder/illustrasjoner som publiseres på fjellforum.net.

5. Moderatoroppgaven

Moderators beslutning er suveren og endelig. Diskusjoner rundt moderators beslutning i enkeltsaker tillates ikke på fjellforum.net. Generelle diskusjoner om modereringsnivå/takhøyde tillates, men kun innenfor emnet "Om Fjellforum".

Sjikane rettet mot moderator tolereres ikke, uansett hvilken kanal som benyttes (pm, epost, sms/mms, etc.).

6. Sanksjoner ved brudd på netiketten

En person som bryter netiketten vil i første omgang motta en advarsel pr. pm. Det gis totalt 2 slike advarsler, og ved flere overtredelser etter dette vil medlemmets konto/IP bli stengt i en uke (7 dager). Ved nye overtredelser vil konto/IP bli stengt i minimum 3 måneder, og ved overtredelser etter dette vil konto/IP bli stengt permanent. Moderator kan velge å gi én advarsel før langtids utestengelse (3 mnd./permanent).

Det altså full anledning til å gi positive personkarakeristikker som gjerne også kan starte en positiv diskusjon omkring den personen ved at flere hiver seg på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja - det som står under avsnittet Netikette gjelder.

Vi snakker ikke om negative innlegg - vi snakker om persondiskusjon. Du tok ikke med starten av netiketten - sikkert med hensikt.

Netikette

Dersom alle var snille og greie mot hverandre ville vi ikke ha behov for kjøreregler på fjellforum.net. Erfaring tilsier at vi dessverre ikke lever i en ideell verden, så noen regler må vi ha. Slike regler kalles på internett for netikette. Et tips; behandle andre deltakere med respekt, og du vil leve lenge på fjellforum.net.

Dette forumet skal tjene som møteplass for fjell- og friluftsinteresserte. Det skal være takhøyde for en god diskusjon, men pass på at du diskuterer sak og ikke person. Våre moderatorer følger med på hva som skrives, og innlegg som bryter med netiketten vil i stor grad bli fjernet. Dette må ikke oppfattes som sensur, men heller som et nødvendig tiltak for å gi forumet en viss kvalitet. Meninger og holdninger er det fritt frem for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha vært i Etiopia noen dager så reflekterer jeg litt på hva vi gidder å bruke tid på å krangle om her oppe på Berget, her diller vi om masse småting. Disse diskusjonene blir så uvesentlige sammenlignet med tettstedet Debark med oppland, et område med ca 40.000 innbyggere.

I dette området har de for eksempel:

Strøm i noen få utvalgte hus i Debark sentrum, noe gatelys, ellers strømløst.

Veldig lite vann i den lange tørketiden(oktober-mai), til dels veldig mye vann i regntiden, begge deler utfordrende.

Ute i fjellene eide ikke folk ikke stort mere enn det de hadde på seg eller bar i et klede. Det må være grisekaldt om natta med bare et ullteppe rundt seg mot kulden, her går temperaturen under 0 om natta som er lang(12 timer)

1 lege i hele området, typisk 3 dager ventetid for å komme inn, så her går man ikke til doktoren for småting. Vi så et stygt hundebitt på en gutt, han vil kunne miste foten eller livet om ingen tar ham til doktor/sykehus, men jeg tviler på om det ble gjort. Litt førstehjelp fikk han i alle fall.

1 internett-kafe på deling med 1 PC som ikke kunne hotmail, samt 1 PC med utslitt tastatur der bokstavene ikke synes på tastene og dessuten var litt ulikt plassert. Veeeeeeeldig treg forbindelse, jeg ga opp fort.

Privatbiler finnes ikke.

Mange veiløse landsbyer, de som har vei i nærheten har kollektivtransport som består av en åpen lastebil som frakter folk, fe og stykk-gods, typisk en gang daglig inn til Debark, med opp til 3 timers transporttid i en støvsky. Fra Debark er det så 4 timer/100 km på like støvete veier til nærmeste by Gondar.

Noen vil kalle dette en avsporing, men vi har ikke mye å sutre over her på berget - altså !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man se på det på den måten har vi ikke en dritt å sutre om :D Jeg er veldig glad for at jeg bor i norge ja.

Denne tråden handler altså om at noen "surver" fordi de ikke får lov til si ting på den måte de vil si ting på? Og så diskuterer vi om det burde være lov eller ikke. Ganske komisk i den store sammenhengen egentlig. Hadde man blitt fengslet for å tale positivt om SV da hadde det vært en annen sak :oops:

Men til saken. Har ikke opplevd her inne at det er forbudt ha friske diskusjoner, Det jeg opplever blir slettet syns jeg jeg er rett og slette. Jeg har blitt irritert over hvordan enkelte ordlegger seg og sitter med følelsen av at de gjør dette kun for å skape krangel. Mulig det er det som skal til for å skape en heftig diskusjon men det blir for dumt. Om det er det som skal til for å vekke folk så viser det bare at han over her har rett. Vi har jaggu ikke mye å klage på. Ellers er disse "bråkmakerne" rett og slett ikke i stand til å diskutere noe som er verdt å diskutere på en høflig/normal måte. Det klarer jeg meg fint uten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja - det som står under avsnittet Netikette gjelder.

Vi snakker ikke om negative innlegg - vi snakker om persondiskusjon. Du tok ikke med starten av netiketten - sikkert med hensikt.

Betenkelig om du opptrer som moderator og beskylder meg for å holde noe tilbake. Er det Kjiver som gjør det, er det greit. Ser du problemet med to hatter?

Så til saken, uavhengig av om snilen tar seg tid til å skrive et så langt innlegg og samtidig bemerke at vi har lite å ta oss til her:

Disse to avsnittene står under avsnittet netikette, ja. Men Netikette er gitt i 6 punkter. Den første linjen i første avsnittet er "kardemommeloven", etterfulgt av en forklaring på hvorfor det må være regler. Så følger litt generell info. Altså en INNLEDNING til netikette, ikke selve netikette. DERFOR tok jeg det heller ikke med.

Netikette er oppsummert i de 6 PUNKTENE som da er reglene som gjelder for fjellforum. Hvis moderatorene selv ikke ser denne nyansen må de snakke med "stifterne" av fjellforum og få dette forklart. Det går ikke an å ha den oppfatning at enhver persondiskusjon/-karakteristikk er i strid med netikette. Det vil innbefatte ALT, også positive innlegg. Og da har de jaggu laget seg mye unødvendig arbeid om netikette skal overholdes.

Dette ønsker jeg at moderatorteamet går gjennom og kommer med en uttalelse på:

Er det i strid med netikette å si av Kjiver er en grei kar? På samme måte som det er i strid å si at han er en idiot? (eksemplifisering, ikke påstand)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Betenkelig om du opptrer som moderator og beskylder meg for å holde noe tilbake. Er det Kjiver som gjør det, er det greit. Ser du problemet med to hatter?
Jeg siterte bare det ikke du hadde sitert. Var feilen at jeg ikke siterte alt? Du unnlot å nevne det som ikke passet for deg - og jeg tok det med. Skjønner ikke problemet egentlig.

Vi har hatt disse reglene for forumet mange å nå. Forbedringspotensiale er det på alt, men det har vært få klager på disse reglene. Om du kaller meg en idiot er det en negativ personkarakteristikk. Om du spør om den eller den bor i Ålesund er det persondiskusjon. Det er vel ganske lett å se.

Vi har registrert dine innspill - så får vi se.

Det viktigste for forumet er at vi snart får den tekniske oppgraderingen som vi skulle hatt for mange år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
[betenkelig om du opptrer som moderator og beskylder meg for å holde noe tilbake. Er det Kjiver som gjør det, er det greit. Ser du problemet med to hatter?

To hatter har han uansett.

Så lenge Kjiver (eller nokon andre moderatorer) modererer under sin eiga id er vi iallefall klar situasjonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste for forumet er at vi snart får den tekniske oppgraderingen som vi skulle hatt for mange år siden.

Noen mulighet for å implementere en paypal donationsknapp?

Så lenge jeg får guiderseksjonen min hvor jeg kan søke enkelt i alt fra hvordan fikse min defekte primus til å reparere skisko ute i felten så er jeg svært villig til å bidra med litt drahjelp. Norsk dugnadsjel og alt det der :)

(Foreløpig er det langt langt enklere å google enn å søke blant en gazillion tråder her inne)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
To hatter har han uansett.

Eller to ansikter?

At night I get down on my knees and pray

Our love will make that other man go away

But he'll never say goodbye

Two faces have I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg siterte bare det ikke du hadde sitert. Var feilen at jeg ikke siterte alt? Du unnlot å nevne det som ikke passet for deg - og jeg tok det med. Skjønner ikke problemet egentlig.

Vi har hatt disse reglene for forumet mange å nå. Forbedringspotensiale er det på alt, men det har vært få klager på disse reglene. Om du kaller meg en idiot er det en negativ personkarakteristikk. Om du spør om den eller den bor i Ålesund er det persondiskusjon. Det er vel ganske lett å se.

Vi har registrert dine innspill - så får vi se.

Det hele bunner egentlig ut i at du har feil anvendelse av netikette ved å ta bokstavelig det som står i innledningen i stedet for faktisk se hva som står i de 6 punktene i netikette.

Om det å spørre om noen bor i Ålesund er persondiskusjon og dermed (etter din oppfatning) i strid med netikette... Ja, da må det å spørre om noen bor i M&R også være i strid med netikette, på samme måte som å spørre om noen bor i Sør-Norge, and so on...

Say no more, du lager deg her mye arbeid hvis du skal moderere bort innlegg i den kategorien :-)

Og konsekvent håndheving av netikette er jo tross alt viktig for å sikre at medlemmene kjenner rammene. Eller skal vi få en skjønnsutøvelse å forholde oss til der noen brudd ikke gir advarsel mens andre gir advarsel(?). Retorisk. Selvfølgelig ikke, fordi netikette ikke regulerer persondiskusjon av positiv og ikke-krenkende art.

Det var mine innspill og siste innlegg om denne saken :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Konklusjon:

Det eneste praktiske er at objektivt støtende persondiskusjon er i strid med netikette, alt annet er umulig å håndheve konsekvent og heller ikke ønskelig å begrense. Altså er netikette riktig utformet men praktiseres feil.

At håndhevingen er inkonsekvent er et av hovedproblemene, det er jeg enig i. Flere ganger har vi sett "bruker" Kjiver først diskutere et emne, gjerne svært så stor i kjeften, og når han så møter motbør trer "moderator" Kjiver inn og sletter motstanderens innlegg. Dette er useriøst samtidig som det er ufattelig feigt. Enten får Kjiver (og andre moderatorer) ligge unna vanlige debatter, eller de får diskutere uten å blande rollene som henholdsvis bruker og moderator. Som Essem sier kunne dette problemet vært redusert noe ved å ha ett nick, "moderator", slik at moderatorene ikke opererte med flere hatter samtidig. Dog ville man ikke med dette ha løst et annet sentralt problem, nemlig at moderatorer lar det gå følelser i debatt, med den følge at de modererer på grunnlag av person istedenfor innhold i innlegg.

Videre er jeg sterkt uenig i at netiketten er riktig utformet. Tvert imot er formuleringen der fullstendig hodeløs. Se her:

"Innlegg, bilder, signaturer og avatarer som kan oppfattes som sjikane mot enkeltpersoner eller grupper tillates ikke".

Formuleringen åpner for det jeg kaller "de såredes tyranni". Alt som kan oppfattes som sjikane av den mest sensitive person skal altså sensureres. Dette betyr, etter ordlyden, at det er helt subjektive betraktninger som skal legges til grunn. Dersom du diskuterer med en følsom person er det svært begrenset hva du har lov til å ytre, for personen kan jo oppleve noe som sjikanøst. Formuleringen fører til inkonsekvent moderering og kaos, da det ofte er reaksjonene på et innlegg som avgjør hvorvidt innlegget tillates, ikke innleggets innhold som sådan. Dette er katastrofalt.

En bør legge mer objektive saklighetskriterier til grunn. Selv om én blir såret, støtt eller forbanna av et innlegg er det ikke dermed sagt at innlegget må være over streken. Jeg foreslår en formulering omtrent som følger:

"Innlegg, bilder, signaturer og avatarer som med rimelighet kan oppfattes som sjikane mot enkeltpersoner eller grupper tillates ikke".

Og da gjelder det for all del å skille mellom uenighet, kritikk og ren sjikane for sjikanens skyld.

Sist, men slett ikke minst, må enhver moderator som lar seg påvirke følelsesmessig i debatt, med den følge at han forskjellsbehandler personer, avtre. Vi kan begynne med Kjiver, så får vi ta flere etter tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.