Gå til innhold
Askeladden

Fjellforum på dødsleiet

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at Fjellforum er i ferd med å ta kvelden. Det blir stadig færre innlegg, og de som dukker opp tilhører stort sett uinteressante kategorier som "utstyr" og lignende.

Tidligere var Fjellforum både interessant og underholdende. Det var før man begynte med å sensurere de fargerike debattantene som skapte temperatur og engasjement, og som sørget for å tiltrekke mange aktive brukere til forumet.

Da sensurveldet tok overhånd ble det advart om at dette kom til å bli Fjellforums sikre død, men ingen ville lytte. Elendige moderatorer fremholdt hardnakket at kun blodseriøsitet og gravalvorlighet ville være en fungerende oppskrift. Nå høster disse moderatorer som de sådde. Advarslene som med arrogant skråsikkerhet ble avfeid, har vist seg å stemme.

Gratulerer til moderator med innsatsen for å ta livet av enhver morsom debatt; med et forum som blir tristere og tristere og stadig mindre aktivt som resultat. Dere må gjerne fortsette med bortforklaringene og bullshitet deres, men enhver oppegående person ser at dere har driti dere loddrett ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg registrerer at Fjellforum er i ferd med å ta kvelden. Det blir stadig færre innlegg, og de som dukker opp tilhører stort sett uinteressante kategorier som "utstyr" og lignende.

Tidligere var Fjellforum både interessant og underholdende. Det var før man begynte med å sensurere de fargerike debattantene som skapte temperatur og engasjement, og som sørget for å tiltrekke mange aktive brukere til forumet.

Da sensurveldet tok overhånd ble det advart om at dette kom til å bli Fjellforums sikre død, men ingen ville lytte. Elendige moderatorer fremholdt hardnakket at kun blodseriøsitet og gravalvorlighet ville være en fungerende oppskrift. Nå høster disse moderatorer som de sådde. Advarslene som med arrogant skråsikkerhet ble avfeid, har vist seg å stemme.

Gratulerer til moderator med innsatsen for å ta livet av enhver morsom debatt; med et forum som blir tristere og tristere og stadig mindre aktivt som resultat. Dere må gjerne fortsette med bortforklaringene og bullshitet deres, men enhver oppegående person ser at dere har driti dere loddrett ut.

Kjenner ikke igjen disse påstandene,synes dette forumet er balansert og nyttig for alle som har natur som interessefelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette får stå for din regning. Jeg synes fortsatt det er mye aktivitet i Fjellforum, om enn kanskje færre turrapporter enn før. Dette skyldes dog neppe at de du kaller fargerike personligheter er borte. Tror heller det skyldes peakbook.org.

Og personlig savner jeg ikke de du benevner "fargerike". Jeg oppfattet dem som kverulerende og tildels ganske ufine. Trives mye bedre her uten dem og synes moderatorene stort sett gjør en flott jobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at du kan si noe slikt, du kan ikke vært innom mange forum når du kommer med slike uttalelser.

Når man ser at fjellforum har hatt 43 innlegg den 17 januar, så kan man ikke kalle det dødsleiet, heller ikke når man

ser på siste ukes innlegg med hele 174 innlegg.

Kan f.eks sammenligne med gps.no, et forum som heller ikke er på dødsleiet, men har bare 3 innlegg den 17 januar.

Våkn opp

:evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis kategoriene det skrives i ikke er interessante for deg, betyr det da at forumet i seg selv er en katastrofe?

Ja. Før var forumet proppet til randen av friske og språklig krydrede, kontroversielle og til dels særdeles humoristiske, diskusjoner om alle mulige aspekter ved friluftsliv og samfunnet for øvrig. Når dette i dag har henfalt til sporadiske oppgulp om hvorvidt man bør velge primus A, B eller C, så er det utvilsomt en katastrofe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når man ser at fjellforum har hatt 43 innlegg den 17 januar, så kan man ikke kalle det dødsleiet, heller ikke når man

ser på siste ukes innlegg med hele 174 innlegg.

Dette forteller det meste om dine lave ambisjoner. Videre forteller det at du aldri kan ha vært aktiv her i Fjellforums storhets tid. Da var det snakk om 43 innlegg i timen, ikke per dag, og det verste var at mange av innleggene var interessante og holdt høy kvalitet. I dag er det stort sett bare søvndyssende babbel om kjøp og salg av utstyr. Det er ingen heftige debatter mer.

Resultatet er at snart ingen gidder å engasjere seg lenger, eller å løfte en finger for å dra i gang noe moro. Hvorfor gidde det, når arrogante diktatormoderator uansett ønsker et grått og dødt forum?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når det er sagt, så kan jeg ikke huske å ha sett en låst tråd noen gang på Fjellforum.

Låse tråder, nei?! Det er ikke nordkoreansk nok for Fjellforums moderatorer. Der er det sletting som gjelder. Modarkivet er fullt av gamle gulltråder som ble henrettet av sensurkniven i kampen for å gjøre Fjellforum stuerent for selv den mest tannløse og krampediplomatiske sosialdemokrat. Selv Jonas Gahr Støre ville vært et friskt pust her inne slik tilstandene er nu for tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At FF er på dødsleiet vil jeg si er å ta hardt i, men må være litt enig i askeladden og andre. Det har blitt mindre spennende diskusjoner og færre gode morsome turrapporter.

Når jeg går inn og ser på nye innlegg dreier det seg nesten utelukkende om Valg/hjelp til primus, telt og annet utstyr. Jeg syntes jo de også bør være der, men savner en del av de store diskusjonene som dukket opp før. Jeg tror nok en del av de diskusjonene det her er snakk om gikk litt langt og at en del deltagere burde ta oppfordringene fra andre om å dempe seg litt, men å slette hele tråder, sperre brukere og IP`er kanskje å gå litt langt.(mulig jeg ikke fikk helt med meg de aller groveste)

En annen ting jeg savner er morsomme turberetninger med gode bilder. Her tror jeg FF sine begrensninger på bilde og layout har en del å si og folks ønske om sin egen side med turrapporter.

Kom igjen alle sammen! Jeg vil bli motivert og få ideer til å dra på turer jeg leser om her inne! Ikke bare forslag i DNT`s årbok.

Kom igjen alle kverrulanter også! Jeg vil sitte å humre over alle meningene der ute, kjenne jeg blir litt provosert og så le igjen av alle som blir enda mer provosert enn meg. Tåler du ikke kverulanter, men heller ikke klarer å overse en er du kanskje en selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i hovedsak enig med Tom.

Det som er synd er at admin ikke lytter til forslag fra brukere som kunne gjort forumet mye bedre og litt mer med i tiden.

Noen sier at internett er dynamisk, forumet her har vel vært på stedet hvil siden '03?

Mod.forumet kunne blitt offentliggjort, da hadde det blitt morro å være her inne igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syntes det er fint her inne, er sikkert alltid noe å sette fingeren på , men det er det på alle ting.

Men litt forandring fryder alltid, men reglene og slikt her inne syntes jeg er greit.

selv om jeg kan glemme de noen ganger, men godt noen husker de for meg :):lol:

Trives godt her og syntes det har kommet mange nye det siste halv året som er veldig fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tydelig at terskelen for hva som er lov å skrive i denne tråden er svært lav.

Til de som lurer på hvorfor Askeladden med sine få innlegg har grunnlag for å starte denne tråden:

Askeladden = :arrow:Tom med over 3000 innlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moderator har slettet innlegget der jeg

1) skrev at Askeladden var Tom (den første som påpekte det i denne tråden, men som siden har vært gjentatt av andre mange ganger uten sletting)

2) skrev at jeg ikke kunne huske å ha sett en låst tråd på fjellforum noen gang, før for to uker siden (ang. salg av teltplugger). Videre mente jeg at det er bedre at moderator oppfordrer folk til å roe seg ned inne i aktuell tråd, fremfor å plutselig gå inn og låse eller slette tråden.

Kan moderator begrunne hvorfor dette innlegget ble slettet? Hva er det i innlegget som bryter med Fjellforums nettikette?

Det er tydelig at terskelen for hva som er lov å skrive i denne tråden er svært lav.

Jeg er enig med essem, og vil legge til at det er viktig at moderator har kompetanse på sin oppgave og kjenner sitt mandat. Ellers er det som flere har påpekt, fare for at et forum blir av mindre interesse for brukerene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har slettet de innleggene som går på persondiskusjon i denne tråden. Noe er også moderert av andre.

Vi tillater jo ikke persondiskusjoner så den saken er grei. Jeg gidder ikke å å gå inn i hver enkelts innlegg og redigere bort det som er persondiskusjon, og beholde resten. Jeg fjerner hele innlegget - ferdig med det. Om man savner noe av sitt åndsverk så kan man sende meg en PM så skal jeg oversende en kopi så kan man gjøre et nytt forsøk - uten persondiskusjon.

Regelen om persondiskusjon har dere vel forståelse for? Reglene er like for alle sammen og de fleste har ikke noe problem med akkurat det.

Klaging og syting over oss moderatorer og hvor elendig jobb vi gjør er derimot fullt tillatt.

Videre så har dere forståelsen for at vi må fjerne spam og egenreklame og salg og reklame for fake produkter?

Jeg går også ut i fra at dere er enige i at f.eks. følgende post er over streken: "Søker en fyr som kan gi meg visse tjenester ved utedoen som ligger ved _______! jeg har en glattbarbert kropp ____" osv...

Det kan være at forumet hadde blitt mye mer spennende om vi hadde tillatt slike innlegg - men jeg er ikke helt sikker på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Regelen om persondiskusjon har dere vel forståelse for?

Ja den har vi vel forståelse for?

Jeg var ikke ute etter en generell redegjørelse, men en konkret begrunnelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den har vi vel forståelse for?

Jeg var ikke ute etter en generell redegjørelse, men en konkret begrunnelse.

Mon tro om ikke du er Hans Hansen? Jeg tror kanskje brukeren ble slettet en gang?

Om noen skriver noe slikt blir det fjernet - og det ble det. Nå var altså dette et eksempel - som var deg - siden du spurte. Var det konkret nok?

For å holde seg til trådens emne - så viser statistikken at vi har en jevn strøm med nye brukere, og stor trafkkvekst. Vi passerer snart 10 000 medlemmer og 200 000 innlegg. Fjellforum i fra "de gyldne årene" og i dag er to helt forskjellige ting når det gjelder trafikk!

Vi har et design som er fra internetts steinalder, men det fungerer jo. Nesten så det er noe nostalgisk over det. Kanskje vi ender opp som verneverdige... :wink: Det er ting på gang når det gjelder redesign, men TTT!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trafikken har muligens steget, men forumet var langt mer interessant å lese i perioden 2003-2007. Kanskje forumet kunne ha godt av litt flere adjektiver i turrapportene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meg bekjent er det vel bare ett tidligere medlem her inne som har "grått" seg til å få slettet alle sine innlegg. Samme medlem er den eneste, sålangt jeg har fulgt med, som kunne tenkt seg mod.jobb såfremt han fikk betalt for det :wink:

Ja til større takhøyde > det var friskere tidligere > men hvor lenge gidder mod å slette mine, Tom's og endel andres poster som går over alle støvelskaft? Selv enkelte mod har gått fullstendig over skaftet iblant.....

Hadde vi bare > undertegnede, Tom mfl (inkl enkelte mod) klart å holde diskusjoner innafor "fag" istedet for politikk/sex/kjønn/religion og utidig pers.angrep...

Ameliee00, at du har tapt alle tidligere diskusjoner med Tom; tja det er et jævli dårlig argument for at det er bedre nå :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ameliee00, at du har tapt alle tidligere diskusjoner med Tom; tja det er et jævli dårlig argument for at det er bedre nå :wink:

Vis meg den posten der dette blir brukt som argument... :wink:

At man klarer å skrive svært artige og velformulerte innlegg og har høyt utviklede retoriske ferdigheter gir ikke frikort til systematisk å gå over den berømte streken, for så å gjøre det til sin fritidssyssel å tøye, bende og flytte på streken. Når dette blir slått ned på så kommer det masse syting og klaging om moderatorer uten humor og så videre. Denne støyen savner ikke jeg.

Derimot skulle jeg gjerne sett flere innlegg hvor de samme personene holder seg innenfor det jeg kaller normal folkeskikk. Men det virker som om du ikke kan få det ene uten det andre... da får det heller være. Synes jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare si at jeg syntes fjellforum fungerer ypperlig til hvordan jeg bruker det. Naturligvis så skal det sies at jeg ytterst sjeldent leste turrapporter og har heller aldri klart og motivere meg til å skrive en selv.

Som en generell observasjon så vil jeg si at forum som benytter sensur/sletting overhyppig ofte ender opp med og ta vekk endel av "flyten/spontaniteten" fra diskusjonene. Når det er sagt så syntes jeg egentlig ikke at fjellforum har gitt meg inntrykk av at det finnes overivrige og sensurkåte moderatorer. Nå har jeg vel ikke nødvendigvis det største behovet for å krangle heftig om friluftsliv heller.

At fjellforum er dødt faller vel igrunn på sin egen urimelighet basert på traffiktallene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trafikken har muligens steget, men forumet var langt mer interessant å lese i perioden 2003-2007. Kanskje forumet kunne ha godt av litt flere adjektiver i turrapportene?

Adjektiver er fint, men alt med måte :D

Personlig syns jeg at det å moderere vekk hele innlegg når det bare er en setning som omhandler person (innlegget omhandler i hovedsak noe annet), er en dårlig løsning. Folk blir irritert (jeg inkludert), og det blir ikke bedre når moderator sier at han gjør det slik fordi han ikke gidder å redigere enkeltinnlegg. Tidligere har det vært eksempler på at tråder har blitt ødelagt fullstendig pga dårlig moderering. Her etterlyser jeg en mye mer ryddig måte å gjøre ting på. F.eks å stenge tråder når de utarter seg. Så kan de som har mer på hjertet heller starte en ny tråd. Nå er det heldigvis ikke ofte moderator må gripe inn, men dog...

En annen ting er at jeg mener BESTEMT at moderator ikke bør opptre under privat nick. Denne miksen av roller er ikke heldig, og det har jeg skrevet mange ganger før når disse diskusjonene har vært oppe. Kjiver gir oss et godt eksempel på dette i denne tråden. Det aksepteres ikke persondiskusjon, men derimot moderatordiskusjon/-kritikk. Du gjør meg forvirret Kjiver, kan jeg kritisere deg direkte i denne tråden? Eller blir det persondiskusjon? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.