Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartisen / Istinden


TL

Anbefalte innlegg

Etter to vellykkede turer de siste årene til Svartisens høyeste topp, Snøtinden, og "utsiktstoppen" Botntinden, har dette gitt såpass mersmak at jeg / vi til våren ønsker å sette kursen mot den lite besøkte Austre Svartisen, i den hensikt å bestige Istinden. Tanken er å kjøre til innerst i Beiardalen, gå til fots videre sørover til Bogvatnet, for deretter å ta seg inn på breplatået via dalen vest for vatnet. Vi blir etter alt å dømme kun to stykker, ergo er taulag uaktuelt. Sannsynlig tidsrom er fra midten av mai til et stykke ut i juli.

Er det noen som tør å uttale seg om forholdene på og rundt Austre Svartisen generelt, og er det nevnte ruteforslaget å anbefale - eller ikke?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi blir etter alt å dømme kun to stykker, ergo er taulag uaktuelt.

Den skjønte ikke jeg. Det er mange måter å være to i taulaget på på bre. Men redning og inndeling av tau blir gjerne litt annerledes. Jeg vil anbefale deg at du finner ut litt om det før du legger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du har helt sikkert rett. Den ene gangen jeg har deltatt i taulag (på Okstindbreen) var vi adskillig flere, så jeg var vel litt rask på avtrekkeren her.

Men det jeg prøvde å få fram er at det er uaktuelt for oss å bevege seg i sprekkutsatte områder. Vestre Svartisen er kjent for å være en trygg bre så lenge en holder seg på platået, men når det gjelder austre Svartisen så er det lite info å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe (gammel) info om vanlige veier opp også på Austisen finnes her; http://www.dntfjellsport.no/index.php?fo_id=1871

Så litt på kartet, tror en vil kunne finne sprekker på brearmen som går ned i Bogvatnet (mellom høyde 1286 og 1251); den er bratt nok til det, og sannsynligvis stikker det fram noe mer fjell enn det som er antydet på kartet. Mest sprekker finner en ved overgangene og i toppen av fallene (der isen slaker når en går oppover) fordi isen på nedsida sklir fra isen på oversida. På samme måte vil en kanskje kunne finne noen sprekker høyt oppe mot Istinden. Når disse er dekket av snø ser en de ikke, og da er de farlige. Men skal en gå på seinvinteren kan en nok anta at snøforholdene er annerledes.

For lokale forhold foreslår jeg at du kontakter DNT fjellsport Rana; http://www.dntfjellsport.no/rana/index.php?fo_id=3111

Jan Inge der er også breinstruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for nyttig info. Dette med bresprekker er noe jeg virkelig har respekt for, og vil helst ikke utfordre skjebnen i så måte. Mulig at det kunne vært en ide å ta denne turen noe tidligere på året, som du jo antyder. Men så er det adkomsten fram til breen da, som også må tas i betraktning. Blir nok å ta kontakt med DNT fjellsport Rana, for å høre deres vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke gått opp den dalen fra Bogvatnet sommerstid, men vil vel tro det går an å gå på nordsia av breen der, for så å krysse breen lenger opp.. Uansett vil jeg anbefale å enten gå såpass tidlig at du kan bruke ski over breen, eller såpass sent at det er mest mulig blåis. Det vil jo være en mellomperiode der det vil være litt vanskelig å ha oversikt over sprekker.. En annen mulighet er jo å gå inn fra Storglomvassdammen, østover forbi Storglomvatnet og ned Sørdalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne jo være en mulighet å ta seg opp på breen fra Sørdalen. På kartet ser det ut som det er en noe drøyere innmarsj, men hvis du mener dette alternativet er å foretrekke (med tanke på mindre sprekkdannelser), så er det kanskje verdt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det aner meg at det er en kald fornøyelse, ja ;) Skal bli spennende å utforske disse traktene, uansett om man kommer seg på breen eller ikke. Hvis du vet av velegnede teltplasser med tilgang på vann som ikke kommer fra breen, så kom gjerne med tips :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hvis det er riktig det jeg har hørt/sett et sted vedrørende isbreer, så skal den bretunga som ligger rett vest for Bogvatnet være et av de tryggere stedene for å komme seg opp på isen. Du ser på høydekotene at de ligner på "(" de henger liksom igjen i sidene på dalen. Helt motsatt Fingerbreen rett sør, som har høydekoter som ligner på ")", du ser at det er mye tilførsel av ismasse i den bretunga. Det jeg har hørt/sett er at de brearmene som følger dalens sider er tryggere, siden breen ikke har mye tilførsel og derved ligger mer i ro.

Trivelig at dere nevner Sørdalen som en trygg rute opp på breen. Jeg har en plan (Som Egon Olsen sier :) ) om å gå inn Gråtådalen og ned Vesterdalen, og da er kryssing av breen det korteste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.