Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinlighter eller annet utstyr til å tenne primus/bål med utendørs


Hrungnir

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi turfolk skal ha fyr på primusen vår i vind, regn, kulde og snø, men dessverre kan dette være en veldig tungvindt affære.

Fyrstikkene (vanlige hjelpestikker) mine har en tendens har en tendens til å brekke eller at flammen blåses ut med en gang svovelet på stikken har brent ut. Jeg oppbevarer alltid en fyrstikkeske sammen med primusen og det er lett for at den blir våt, da blant annet snø fra kokker og kar smelter.

Vanlige lightere - én gangs butanbrennere er det veldig forskjellig kvalitet på. Enkelte av hjulene er veldig små og trege, noe som funker dårlig med opphovnede, kalde hender i kombinasjon med snø. Enkelte av disse kan man heller ikke justere flammen, noe som fort gjør at den kan bli litt liten for utendørsbruk. Er det kaldt kan det være problematisk å få fyr på rødspriten, og enda mer irriterende er det at flammen til stadighet blåses ut av vind.

Tennstål har jeg kjøpt etter anbefaling. Det skulle funke i vind, regn, kulde, snø og ellers når alt annet svikter. Jeg prøvde å få fyr på primusen min hjemme under tak, i plussgrader og med ly for vinden. Holdt på i en halvtime, brant meg på tommelen, smeltet taulenken til tenstålet, men ikke søren om jeg fikk fyr på rødspriten til forvarming av primus. Fyrstikkene mine tente rødspriten på første forsøk. Fyr på parafingassen fikk jeg til på tredje forsøk med tennstålet, men erfaringen her tilsier at tennstålet er ubrukelig alene.

Jeg har spurt meg rundt om i tre villmarksforretninger og to sportsforretninger i Bergen etter lighter til utendørsbruk. Ingen kunne hjelpe meg med dette. Jeg ser på nett at det er noe som heter Helios lighter, som skal være beregnet for harde værforhold. Når jeg først skal kjøpe meg en dyr kvalitetslighter, tenker jeg først og fremst i retning av bensinlighter med vindskjerm, da dette var noe som man husker som «gode greier» for et par år tilbake. Bensin funker bra når det er kaldt. Jeg har surfet litt i nettbutikker her i Norge etter dette, men enten selger de ikke med lighterbensin pga postens reglement, eller så skal de ha 200kr i frakt, fordi de sender pakken med fly fra Danmark.

Sånn sett er jeg interessert i å høre hva dere bruker og om dere kan henvise meg til en butikk som selger disse herlighetene? Jeg ønsker meg som sagt aller helst en lighter med vindskjerm og bensin, men jeg er åpen for alternativer da det ser for meg ut som vanskelig å oppdrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei kan nok se for meg at jokkastikka blir klønete til å tenne primusen med.

Har ikke hatt problemer med vanlige tennstikker. Kjøp heller de som er av den større varianten.

Ellers har du vel to muligheter:

- Stormstikker. Dette er da fyrstikker som brenner med en høy temperatur om de er våte elelr det blåser vinter og votter. Brukte disse mye i forsvaret på dovrefjell i forsvaret, og som de fleste vet blåser det mye eller for J... der oppe.

- Ellers kan du kjøpe en stormlighter. Er mange varianter av disse. Mange butikker som har disse. Chlas olson eller jernia f.eks. Skal du fyre på en primus er det greit med den utgaven som brenneren går ut på siden. Ellers blir det fort brente fingertupper hvis man må holde på litt :)

Dette er jo gasslighet, så du er avhengig av å ha den i lomme og varme den litt før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Helios som slutta å virke etter ca en mnd. Masse gass ingen gnist, Ikke utsatt for fukt elle møkk. Har hatt flere billige stormlightere og de sluttet å virke etter for kort tid alle sammen. Så anbefaler heller fyrstikker. Bare pakk de så de ikke blir våte. (det er ikke så vanskelig) Ev en zippo lighter eller lignende. Om du fyrer primusen med miljøbensin så kan du bruke bensinen på lighteren også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zippo er veldig bra, spesielt på lang tur, du har alltid med bensin til den, så den går aldri tom.

Er mange fine zippo tennere og du kan finne en som passer din personlighet.

selv har jeg en orginal the rat pack zippo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi turfolk skal ha fyr på primusen vår i vind, regn, kulde og snø, men dessverre kan dette være en veldig tungvindt affære.

Fyrstikkene (vanlige hjelpestikker) mine har en tendens har en tendens til å brekke eller at flammen blåses ut med en gang svovelet på stikken har brent ut. Jeg oppbevarer alltid en fyrstikkeske sammen med primusen og det er lett for at den blir våt, da blant annet snø fra kokker og kar smelter.

Vanlige lightere - én gangs butanbrennere er det veldig forskjellig kvalitet på. Enkelte av hjulene er veldig små og trege, noe som funker dårlig med opphovnede, kalde hender i kombinasjon med snø. Enkelte av disse kan man heller ikke justere flammen, noe som fort gjør at den kan bli litt liten for utendørsbruk. Er det kaldt kan det være problematisk å få fyr på rødspriten, og enda mer irriterende er det at flammen til stadighet blåses ut av vind.

Tennstål har jeg kjøpt etter anbefaling. Det skulle funke i vind, regn, kulde, snø og ellers når alt annet svikter. Jeg prøvde å få fyr på primusen min hjemme under tak, i plussgrader og med ly for vinden. Holdt på i en halvtime, brant meg på tommelen, smeltet taulenken til tenstålet, men ikke søren om jeg fikk fyr på rødspriten til forvarming av primus. Fyrstikkene mine tente rødspriten på første forsøk. Fyr på parafingassen fikk jeg til på tredje forsøk med tennstålet, men erfaringen her tilsier at tennstålet er ubrukelig alene.

Jeg har spurt meg rundt om i tre villmarksforretninger og to sportsforretninger i Bergen etter lighter til utendørsbruk. Ingen kunne hjelpe meg med dette. Jeg ser på nett at det er noe som heter Helios lighter, som skal være beregnet for harde værforhold. Når jeg først skal kjøpe meg en dyr kvalitetslighter, tenker jeg først og fremst i retning av bensinlighter med vindskjerm, da dette var noe som man husker som «gode greier» for et par år tilbake. Bensin funker bra når det er kaldt. Jeg har surfet litt i nettbutikker her i Norge etter dette, men enten selger de ikke med lighterbensin pga postens reglement, eller så skal de ha 200kr i frakt, fordi de sender pakken med fly fra Danmark.

Sånn sett er jeg interessert i å høre hva dere bruker og om dere kan henvise meg til en butikk som selger disse herlighetene? Jeg ønsker meg som sagt aller helst en lighter med vindskjerm og bensin, men jeg er åpen for alternativer da det ser for meg ut som vanskelig å oppdrive :D

Du får aldri i verden fyr på alkohol med tennstål.

Bensin derimot er lett å få fyr på.

Jeg bruker Zippo til tur+tennstål som kriseløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Helios Stormlighter.

Denne har jeg missbrukt i det daglige igjennom mange år. Tilhører avdelingen for røykere og har benyttet denne lighter til verdagslig og til tur i mange år, den har aldri sviktet meg så lenge jeg passer på at den har gass.

Det er en vindu på den slik at en lett kan kontrollere mengden gass til enhver tid.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156004878

Denne selges på Clas Ohlson til 199,-

Jeg har opplevd at denne er så til å stole på at det hender jeg grubler litt på om det er noe poeng i å bære med seg min vanntette pakkpose ( 1 liter) med "fyrsaker", da jeg aldri bruker hverken fyrstikkene eller tennstålet jeg har oppi der. Tennbrikkettene derimot er vel det eneste som regelmessig brukes og derfor er posen fortsatt fast plassert i lokket på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om folk har litt forskjellige synspunkter på Silva Helios Stormlighter. Noen har erfaringer med at den er veldig god og at de stoler fult og helt på den, mens andre erfarer at den går lett i stykker. Det er også nevnt som et tips at å ha den tett på kroppen, så får man ikke problemer med butanen når det er skikkelig kaldt.

Stormstikker er foreslått og neppe noe dumt alternativ. Siden villrmarksforretningene og sportsforretningene ikke tilbyr meg dette når jeg spør etter «noe å fyre opp primusen min med», så regner meg med at dette er noe jeg må bestille fra nett. Da blir det å bestille et større kvantum, siden jeg oppfatter det som tungvindt å bestille små forbruksvarer fra nett.

Ellers ser jeg at særlig én bensinlighter trekkes frem: Zippo. Jeg ser at dette er en relativt dyr lighter, som da må kjøpes inn for å ha veldig lenge. Veker, flintsteiner får man kjøpt for å forlenge levetiden. Det ble sagt at jeg kan fylle lighteren med samme drivstoff som primusen, noe som gjør at det er aldri fare for tom lighter når jeg er på tur. Det negative er at å finne forhandler i Norge er voldsomt vanskelig, og det viser seg at frakten fra utlandet er i det dyreste laget.

Jeg fant til slutt countryshop.no (Top Secret AS) som tilbudte flint til 10kr, veker til 10kr og lighter fra 150kr og oppover. Jeg hamstret veker (6stk) og flint (3 poser) her, en kanne lighterbensin, samt en lighter. Riktignok 110kr i frakt, så 436kr til sammen.

Stiv totalpris, men jeg håper at lighteren lever lenge og at problemfri fyring på vinterfjellet vil bekrefte at dette var en god investering. Tennstålet til 100kr har så langt ikke vært verdt pengene, men kanskje komme til nytte i andre sammenhenger. Til forvarming med bensin ble nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan fylle lighteren med samme drivstoff som primusen, noe som gjør at det er aldri fare for tom lighter når jeg er på tur.

Kun hvis Primussen er til benzin, og du bruger benzin og ikke paraffin/petroleum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hvis Primussen er til benzin, og du bruger benzin og ikke paraffin/petroleum :)

Det er helt riktig, GJM. Primusen jeg vanligvis bruker er kun for parafin, og det er fint at du understreker at jeg kan ikke ha tennvæske på en bensinlighter.

Har dog en optimus Hiker 111 med stille brenner som stort sett bare har stått i hyllen. Er usikker om jeg kan ha bensin på tanken, men om jeg kan så blir jo kombinasjonen med lighteren en god grunn til å bruke den mer :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne evighetsfyrstikken er jo en artig liten gadget da

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19144, eller denne, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27766

Her har de free worldwide shipping også, tar litt tid, trur det gikk tre uker før mine kom.

Den fylles med zippobensin og har o-ring på toppen så den fungerer selv om du f.eks har hatt et ufrivillig bad.

Den er litt kilen å få fyr på, men en finner fort den rette teknikken.

Til den prisen vil jeg vurdere det som et godt kjøp, de har også billig tennstål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zippo dyr? Ja i forhold til en engangslighter men bør da være mulig å finne dem til 2-300kr og da har du lighter resten av livet.

Zippo vanskelig å finne forhandler? Nei de finnes jo nesten over alt. Se i kiosker etc etter tilbehør/reservedeler

Største ulempen med zippo er at når man tar den fram etter en stunds lagring så har bensinen dunstet bort. Så den må fylles før vær tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tennstål stort sett. Men jeg kjører Omnifuelen på bensin så da er det greit å få fyr. har ikke testet med andre typer drivstoff.

Gassbrenner jeg har har piezo-tenner som virker enda så da bruker jeg den.

Hvis det blåser mye så hender det ofte at jeg fyrer opp inne istedet. Burker en Lavvolight så det er lit enklere plass og spesielt takhøyde enn i telt.

Egentlig litt rart man ikke får fyr på rødsprit med det(eller kanskje ikke, har ikke sjekket fysikken).

Er jo enkelt å fyre bål med tennstål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri stått fast etter at jeg begynte med å pakke ripe og stormyrstikker i filmboks. (alltid klart det, men det har tatt tid tidligere)

Det ligger som regel en engangsligheter i kaffekjelen, trygt forvart i plastpose. 2 minutter i neven for å varme gassen i kulda, og engangsligteren fyrer.

:) Det virker som om engangslighteren har blitt fornærma, for etter at fyrstikkene kom med i filmboks så har den fyrt nesten hver gang. :idea:

:oops: Far min preparerte vanlige fyrstikker i mangel av stormfystikker. litt usikker på hva han olja treverket med, men selve det rød hodet ble dyppet i flutende voks, slik at det ble et tynt lag som kunne plukkes av før bruk. Får du ikke bort voksen så "dør" ripa. :wink:

Zippo eller annen bensinlighter er nok å foretrekke om du fyrer med bensin. Jeg er konsekvent innkosekvent i valget av drivstoff. :roll:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Powerlighter funker kjempebra som det, ettersom den har litt pistol-look.

Varmt blir det, men du må holde lighteren på kroppen så den ikke blir kald, når den ikke er i bruk!

Er egentlig ikke heeelt fornøyd med den, men å tenne opp slikt er den helt genial på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Silva Helios.... den virket i snaue 2 dager. Søppel til altfor høy pris!

Kjøpte en til jobben flere år siden, og den var jo helt på trynet. Ja den tenner, men den slukker ikke når jeg slipper knappen. Tar ca 10 sek..

Siden jeg har stormlighterdilla så kjøpte jeg en privat også her for noen måneder siden. Den slukker iallfall, men jeg kommer nok ikke til å legge mye lit i den på langtur i fjellet.

Fant en "bensinfyrstikk" i en skuff her en dag. Rett og slett en veke som ligger rundt et tennstål og den er litt mindre en vanlig lighter når den ligger i beholdern. Tenkte å teste den på neste tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppsummering av poengene i denne tråden så langt. Først det som kan se greiest ut etter hvilken brenner man bruker. Så en pluss/minus-oversikt over de ulike tennmidlene.

------------------------------

Gassbrenner:

Stormlighter - går på gass og trives derfor best i plussgrader - det samme gjør primusen. Primus og lighter kan fylles med samme drivstoff

Tennstål - fungerer godt i allslags vær, og til opptenning av gass

Bensinbrenner:

Bensinlighter - fungerer godt i all slags vær. Kan fylles med samme drivstoff som primusen

Tennstål - når forvarmingen gjøres med bensin, kan tennstål benyttes

Parafinbrenner:

Stormstikker - fungerer bra i allslags vær

Lighter - Gasslighter kan bli trøblete i kulden. Bensinlighter fungerer godt i kulden, men bensinnivået må du kontrollere før du drar på tur, siden bensin fordamper og du risikerer at du derfor ikke har tilstrekkelig bensin på lighteren.

Spritbrenner:

Stormstikker - fungerer bra i allslags vær

Stormlighter - spritbrenner bruker man i plussgrader og da er gasslighteren god

--------------------------------

Stormlighter:

+ Mange tenninger per tank og kan etterfylles. Samme drivstoff som gassbrenner. Tenner samtlige typer av drivstoff.

- Kan bli trøblete i kulde

Bensinlighter:

+ Kan brukes i kulde, mange tenninger per tank og kan etterfylles. Samme drivstoff som på en bensinbrenner. Tenner samtlige typer av drivstoff.

- Drivstoffet fordamper, og lighteren bør derfor fylles før tur

Tennstål:

+ Fungerer bra i kulde. Beste alternativ med tanke på vann. Tennstålet tenner mange ganger.

- Tenner ikke sprit. Kan være kumlete å komme til med.

Stormstikker:

+ Fungerer bra i kulde. Tenner samtlige typer av drivstoff.

- Fyrstikker er noe man bruker relativt fort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får aldri i verden fyr på alkohol med tennstål.

Bensin derimot er lett å få fyr på.

Jeg bruker Zippo til tur+tennstål som kriseløsning

Men Runegutt, da! Selvfølgelig får en fyr på alkohol med tennstål. Hvorfor skulle en ikke få det!? Jeg bruker det ofte, særlig om det blåser. Men er alkoholen utvannet tenner den selvsagt ikke lite lett.

At fyrstikker og lighter er mer lettvindt er en helt annen sak, og tennstål krever litt øvelse kan være litt klønete til å begynne med.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann!

Mitt første innlegg her på forumet! :-)

Jeg har i mange år brukt Trangia stomkjøkken og rødsprit. For å tenne spriten i kaldt vær har jeg rett og slett brukket av en liten kvist, dyppet den i brenneren med sprit, tent på kvisten -og brukt den til å tenne brenneren med. Billig, og funker hver gang.

Nå fikk jeg rotet fram min gamle Optimus No. 00 fra loftet. Har hatt den i snart 30 år, men det har ligget bortglemt i minst ti år. Nå er den i bruk igjen, god som ny. Hadde glemt hvilken godlyd den lager, den der. Forvarmer med rødsprit, og etter behov -en liten kvist som fyrstikk.

I tillegg kommer det snart en splitter ny Optimus Hiker+ i posten. Har fått dilla på parafinprimuser. Savnet det sårt da den gamle hunden min og jeg reiste fra Lindesnes til Nordkapp langs kysten, og tilbake fra Kautokeino til Straumen (15 km. nord for Fauske) våren, sommeren og høsten 2010. Turen varte fra 1 mai -10 oktober. Brukte spritbrenner, og testet ut Trangias gassbrenner. Det var i løpet av turen jeg begynte å lure på hvorfor godprimusen min lå oppe på loftet..

Litt om turen >>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Erfaringer jeg har opparbeidet meg med bensinlighteren så langt, er at den går faktisk fort tom for bensin. Du bør virkelig kontrollere at du har bensin på lighteren før du drar på tur.

En annen ting er at du kan ikke holde lighteren vannrett mens du prøver å tenne noe. Da går flammen inn i vindskjermen og blir fryktelig liten. Innendørs vil flammen forsvinne, men ikke slukke. Dette er problematisk når du skal tenne forvarmingsskålen som kan være litt knotete å komme til, som i f.eks en optimus hiker 111.

Ellers så jeg et spennende leketøy kalt Blast Match. Ser ut som om det er enkelt å tenne på bomull og tørre blader, men tenne primusen er vel ikke helt optimalt :-)

blast-match.jpgblast-match2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.