Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodepine ved anstrengelser.


beech

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har erfaring med hodepine under harde anstrengelser.

De to siste toppturene jeg har vært på har jeg fått intens hodepine ved anstrengelser.

Gå med randoneeski i puddersnø...

Ikke vært plaget med dette før, kom veldig plutslig.

Har lyst på fjellet i helga, men vet ikke om jeg "klarer" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har jeg.

Det kom i form med at jeg trente turn og klatring. Første gangen jeg fikk det, føltes det ut som om jeg skulle besvime. Det kom ved hard fysisk trening og det kom faktisk også ved andre "toppunkt" som orgasme...

Jeg gikk til legen.

Fikk beskjed om å slappe av en stund, det fungerte helt fint.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem jeg og.

Jeg gjør bare det klassiske; Drikker mye. Det funker bra for meg å drikke en god del før jeg skal anstrenge meg. Hvis det kommer tilbake må nok jeg og oppsøke lege, men hittil har massiv drikking av vann gjort susen :) Av en eller annen grunn har jeg dette problemet i kulda, ikke i sommervær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem jeg og.

Jeg gjør bare det klassiske; Drikker mye. Det funker bra for meg å drikke en god del før jeg skal anstrenge meg. Hvis det kommer tilbake må nok jeg og oppsøke lege, men hittil har massiv drikking av vann gjort susen :cry: Av en eller annen grunn har jeg dette problemet i kulda, ikke i sommervær..

Kroppen din jobber jo ikke akkurat lettere i kulda.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags hodepine du har. Sitter det som et stramt bånd over pannen, sitter det i bihulene, like over øynene eller fra pannen/ øyet på ene siden og sprer seg utover på siden av hodet.

Hodepine som ikke er symetrisk, dvs. den sitter på ene siden av panne og hode kan enten være en form for migrene eller så kan det være en slags spenningsverk. Spenningsverk har ofte sitt utspring i musklaturen i nakke og eller skuldre. En fysioterapaut vil sansynligvis vite mye om dette.

Hvis du får et anfall så forsøk å finne punkter på hodet som du kan trykke på som gjør ekstra vont og hvor smerten stråler ut til de områdene der hodeverken sitter. Dette er ofte muskel- og senefester bak og nederst på skallen, mellom nakke og hode. Let langs en horisontal linje rundt bakhodet fra øreflipp til øreflipp. Finner du slike punkter så er det ofte musklene som er festet her som gir deg hodeverk. Dette er veldig vanlig blant skoleelever og folk som sitter mye forran en PC.

Ellers kan stort kaffekonsum gi hodepine. Dvs. kofein abstinens. Noen hodepinetabletter som inneholder kofein kan også gi slike symtomer. Høyt kofeininntak over lang tid gir en slags avhengighet som du merker som hodepine når du ikke får kofein.

For lite væske kan gi symtomer som, og hodepine som minner om fyllesyke. Det er faktisk ofte væskemangel som er årsaken til fyllesyke. Kroppen bruker mye energi og dermed også mye væske for å bryte ned alkoholen og da kan man lett få for lite væske i kroppen.

Ellers finnes det noen som får en kraftig hodepine når de endelig slapper av etter en travel og stressende uke. Jeg har hatt en slik periode hvor jeg fikk hodepine enten fredag kveld eller lørdag morgen. Symtomene kan sammenlignes med migrene og er ofte stressrelatert. Jeg fikk god hjelp av akupunktur og fotsoneterapi, og så måtte jeg begynne å tenke litt mer på meg selv enn på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan og være lave jernverdier som gir forhøyet blodtrykk og forhøyet puls. Men jern er giftig hvis du får for mye, så dette kan være smart å sjekke med lege før du begynner å hive innpå. Drikke mye vann, skygge unna sukker i hverdagen, få i deg nok salt (men ikke for mye..) - drikk sportsdrikk med elektrolytter på topptur.

Sjekk om du har gjort noen endringer i kosthold det siste året eller har dårlige vaner, prøv å leve veldig sunt en periode og se om det går bedre. Så kan du ta tilbake en og en ting av det du virkelig savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt videre på problemet ditt, og ikke for å skremme, men hvis du får sterk hodepine og du ikke ser andre årsaker enn fysisk anstrengelse så ville jeg tatt en prat med en "fagmann". (Lege)

Du sier ingen ting om alder eller kjønn, men dette er ikke så veldig uvanlig etter en fødsel eller i forbindelse med amming. Da har det som regel sin årsak i musklaturen i ryggen eller nakken.

Virker ikke som dette er tilfellet i din situasjon, men med utgangspunkt i min erfaring med slike ting så tror jeg nok det hadde vert lurt av deg å få en liten fagprat.

Jeg hadde noen år som hobbybirøkter, og en av mine beste rådgivere opplevde å få gjentagende hodepine uten noen naturlig årsak. Trass mange råd og anbefalinger ventet han alt for lenge før han gikk til lege, og som jeg sa i starten, ikke for å skremme, men han hadde en svulst oppe i hode som desverre ble hans bane.

Det advares også i visse kretser mot stråling fra mobiltelefiner som kan ha en negativ effekt på slike ting.

Forhøyet trykk i blodårene i hodet kan også gi hodepine, og dette kan i noen tilfeller komme av innsnevringer eller blokkeringer i en åre et eller annet sted.

Disse tingene er det veldig enkelt å sjekke. En liten time i en magnettomograf, MR, så får du et veldig nøyaktig bilde av hodet og de verste misstankene kan forhåpentligvis elimineres. En MR undersøkelse er så "ubehagelig" at mange sovner hvis det tar for lang tid. Eller for å si det på en annen måte. Det er bare litt kjedelig. Ingen stråling, ingen smerte, ingen ubehag, litt støy, men ingen ting å være bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem jeg og.

Jeg gjør bare det klassiske; Drikker mye. Det funker bra for meg å drikke en god del før jeg skal anstrenge meg. Hvis det kommer tilbake må nok jeg og oppsøke lege, men hittil har massiv drikking av vann gjort susen 8) Av en eller annen grunn har jeg dette problemet i kulda, ikke i sommervær..

Grunnen til dette er at om sommeren er det mer naturlig å drikke og du har ofte en mer naturlig tørstefølelse. På vinteren bruker du mye mer vann enn du tror du gjør. Det er derfor viktig å presse i seg vann om vinteren!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.