Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til billig, noenlunde bra kløv?


mariussteen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva anser du som billig da?

Jeg har hatt meget gode erfaringer med RuffWear Palisades kløven. Denne kløven har "vantette" avtagbare vesker og en meget god trekksele. Ulempen er at den har litt for lite volum, og jeg kjøpte meg i stedet en Kennel kløv. Ikke like god på tekniske løsninger men mye større volum.

Begge disse kløvene selges til rundt 1100 kr hos din lokale XXL butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig? Nei, men du ville ikke brukt en billig ryggsekk selv heller?

Mitt tips er at du sparer penger. Deretter kontakter du Seleverkstedet eller Hundekjørerverkstedet og får sydd en kløv som passer bikkja perfekt. Dette er solide kløver i cordura og skinn som varer!

Tenk på kløven som bikkjas ryggsekk. Den fortjener å bære godt.

Har selv hundekjørerverkstedets. Brukt i 10 år, perfekt stand og bikkja storkoser seg med den på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i analogien til Krokann, men det er jo ikke sånn at en som skal begynne å gå tur i fjellet klinker til med en Bora 95 eller ReconPack som førstesekk. Disse to kløvene som jeg nevner i min første post er gode kløver, og spesielt RuffWear sin har meget god bærekomfort. Det er ikke tvil om at Seleverkstedet lager holdbare og teknisk sett meget gode kløver, men jeg mener at de alternativene jeg nevner i min første post ikke står veldig mye tilbake i forhold til bærekomfort.

Du skriver heller ikke noe om bruksområdet i posten din, men om du skal ha en begynnerkløv for trening og turer opp mot en uke er det fullstendig vannvidd å gå til innkjøp av en kløv til 3-4 tusen kroner som eksempelvis Togo kløven til Seleverkstedet koster. Hvis kompisen din liker å gå med kløv, og du ser for deg lengre turer med tyngre oppakning, kan du heller da vurdere å gå til anskaffelse av en dyrere og bedre modell. En pent brukt kløv fra Ruffwear/Breeders/Kennel er lett omsetlige på brukten...

[EDIT]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i analogien til Krokann, men det er jo ikke sånn at en som skal begynne å gå tur i fjellet klinker til med en Bora 95 eller ReconPack som førstesekk. Disse to kløvene som jeg nevner i min første post er gode kløver, og spesielt RuffWear sin har meget god bærekomfort. Det er ikke tvil om at Seleverkstedet lager holdbare og teknisk sett meget gode kløver, men jeg mener at de alternativene jeg nevner i min første post ikke står veldig mye tilbake i forhold til bærekomfort.

Du skriver heller ikke noe om bruksområdet i posten din, men om du skal ha en begynnerkløv for trening og turer opp mot en uke er det fullstendig vannvidd å gå til innkjøp av en kløv til 4-5 tusen kroner som eksempelvis Togo kløven til Seleverkstedet koster. Hvis kompisen din liker å gå med kløv, og du ser for deg lengre turer med tyngre oppakning, kan du heller da vurdere å gå til anskaffelse av en dyrere og bedre modell. En pent brukt kløv fra Ruffwear/Breeders/Kennel er lett omsetlige på brukten...

[EDIT]

Koster Togo-kløven til Seleverkstedet 4000-5000 kroner? Siden når? Kjøpte min for ca. 4 år siden, og betalte da ca. 2200,-. Den er riktignok den minste standardmodellen de lager, men kan ikke tro at de største koster så mye mer. Hvor har du den prisen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tradstarter etterspør en rimelig bra og billig kløv. Det er utgangspunktet.

Det blir da noe feil å vise til seleverkstedet. Grunnet både kostnadsnivået og det tar en viss tid fra bestilling og til man mottar kløven. Nå er ikke dette ment som en kritikk av seleverkstedet, der lages flotte, meget godt tilpassede og gjennomprøvde kløver.

Men det er altså ikke dette trådstarter spør etter. Jeg leser det dithen at medlemmet spør om det som ligger i det mellomste og billigste prisskiktet er verdt pengene, alternativt at trådstarter ikke har mulighet til å kjøpe forholdsvis dyre kløver fra Jan hos seleverkstedet.

Jeg har prøvd kløver fra Kennel, ruff wear og seleverkstedet. Jeg er enig med det som står over, kennel og ruff wear duger helt greit. Kennel sin har større plass i veskene men hadde noe kort halsapning selv om den ble brukt på ytterste innstilling.

Husk bare at veskene ikke skal gå nedenfor hundens albueledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster Togo-kløven til Seleverkstedet 4000-5000 kroner? Siden når? Kjøpte min for ca. 4 år siden, og betalte da ca. 2200,-. Den er riktignok den minste standardmodellen de lager, men kan ikke tro at de største koster så mye mer. Hvor har du den prisen fra?

Nei, jeg har nok blingsa litt med tallene:-) Skulle stått 3-4 tusen. Sist jeg sjekket kostet den 2900,- og det er fortsatt dyrt for en nybegynner kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. Man må se investeringen opp mot bruksfrekvens og behov.

Hundekjørerverkstedets kløv til venstre på bildet, Seleverkstedets Togo til høyre. Hundekjørerverkstedet skal ha 2300,- for sin, altså det doble av hva Ruff Wear koster.

n868740421_6042689_8131827.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er heldig kan du komme over brukte, men likevel glimrende kvalitetskløver til en rimelig penge. Sjekk på ulike brukshundsider, diskusjonssider, Finn, o.l. En pent brukt kvalitetskløv kan være et langt bedre kjøp enn en ny kløv i en lavere prisklasse.

Jeg har selv gjennom årene kjøpt tre brukte kløver sydd av Jan Reinertsen som nå driver Seleverkstedet, fra den gang han drev Hundekjørerverkstedet. Jeg betalte ca kr 500,- stykket for dem gjennom bekjente i hundemiljøet. Det er fortsatt mange km igjen i hver av dem og jeg sikker på at de er av langt bedre kvalitet enn en ny kløv til samme prisen.

Hold utkikk og legg gjerne ut en annonse eller skriv en forespørsel i et diskusjonsforum for brukshundaktiviteter, eks Hundekjørerpostlista eller vov.no (forum med primærfokus på polarhunder).

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.