Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan få alaska husky til og trekke uten og snuse rundt alle steder.


mariussteen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Noe vanskelig å kunne gi spesifikke råd da jeg ikke har observert hunden men jeg kan forsøke å si noe generellt.

Nå vet jeg ikke noe om alder, gemytt-type, hva den tidligere har lært av andre innlæringer og hvordan, om hunden har trukket bra tidligere men har endret fokus o.s.v.

Men;

Av det lille du skriver kan det virke som om du kommer inn litt sent i situasjonen.

Når dere starter turen og akkurat i det den begynner å trekke gir du fokuskommando, f.eks. "Jah, Jobbe!"

Observer og ros hunden i det den trekker "riktig", gi denne adferden respons ved verbal, positiv tilbakemelding med f.eks. "Bra jobba!" e.l..

I det du ser hunden miste fokus, gir du en kommando som "nei!" og stopper adferden (snusingen, har han kommet til gravingen er det alt for sent med korreks). Altså stopp uønsket adferd, endre fokus (avledning) for så å starte med å trekke igjen.

Du kan se at hunden din mister fokus på trekking når den gjør enkelte handlinger.

Enten ved at snuten løftes høyere enn den posisjonen den har når den trekker bra.

Dersom snuten begynner å gå oppover (for så fra side til side), og den begynner å være på lukter i området, gir du den fokuskommando, f.eks. "jobbe!". Med en gang den begynner å trekke bra sørg for å gi verbal, positiv tilbakemelding.

Snuten kan også gå nedover, da værer hunden din på en annen måte, da har den allerede plukket opp noe. Hundens fokus er nå sterkere på den lukten den har plukket opp.

Du kan også observere føringen av kroppen og steget på hunden når den begynner å gå lei og fokuset dens endrer seg.

Dersom du kan skrive noe mer spesifikt om hva de ser i forkant av at hunden skjener ut og begynner å følge snuten så vil jeg muligens kunne hjelpe deg mer.

Husk at under innlæring bør en jobbe i kortere tidsøkter i intervaller for så å øke på siden. Hvis du gjør dette for intensivt og under frustrasjon vil det være mye vanskligere å få en løps- og trekkglad hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sies det ikke noe om hvor gammel hunder er, når den 4-5 mnd bør man starte med trekktreningen. Belastningen må ikke være for stor i starten siden hunden ikke er ferdig utvokst, når hunden har passert året kan en begynne å øke belastningen noe. Hunden bør være nærmere to år før man kjører på med full vekt i f.eks en pulk. En greit trent hund trekker fint sin egen vekt.

Martin.m har gitt gode tips alt. Start med korte strekninger med ganske høy intensitet, det som også er meget viktig er at en avslutter trenningen når hunden har det gøyest og drar hjem. På den måten får du den til yte litt mer neste gang, gjør det om og om igjen, etter hvert kan du øke strekningen. Pass hele tiden på at hunden ikke går lei eller mister fokus. Kanskje må du starte med bare noen hundre meter. Hvis man er tålmodig og konsekvent vil det bli bra til slutt. Litt avhengig av hva slags alaskan blanding du har, så er det jo hunder som elsker å trekke. Har du noen med hund som du kan trene sammen med av og til, så vil hunden gire hverandre opp.

Jeg tar med valpene (4-5mnd)og lar de løpe løse når jeg trener de voksne hundene. Etter hvert blir de spent inn sammen med de voksne i korte perioder. Det har funka bra.

Prøv og skille mellom sele og halsbånd. I sele skal det jobbes, da kan hunden trekke så mye den vil, vil du ha en hund som går pent så trenes det i halsbånd.

To andre kommandoer som også kan være lurt å lære hunden hvis du skal bruke til snørekjøring på ski er ”forbi” og ”høyre side” eller ”hold høyre”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.