Gå til innhold
Gjest Anonymous

ulv

Anbefalte innlegg

Jeg er nå av den meningen at det er heller for mye brekende sau i dette landet enn for mange ulv, men jeg respekterer at det er forskjellige meninger om temaet og innser at saken ikke er svart-hvitt, men da jeg leste et intervju med naturfotografen og biologen Tom Schandy på foto.no i dag kom jeg over et utsagn han hadde som i det minste burde få et par navlebeskuende bønder til å reflektere litt:

"Jeg var nylig i Kenya, og det er interessant at masaiene bor sammen med noen tusen løver – uten at de har noe ønske om å utrydde løvene. Norske bønder bor sammen med 20 ulver – og vil bli kvitt alle sammen! For meg er det et tankekors. "

Tom Schandy - Naturfotograf og biolog.

Det er et tankekors for meg også Tom.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at Schandy neppe har noen dokumentasjon på at alle saubønder ønsker ulven utryddet, men det kan i debattsammenheng, både nasjonalt og på lokalt plan til tider virke slik. Det er i alle fall en STERK motstand mot ulv i sauenæringa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EW: Jeg kjenner ikke så godt til denne saken, så jeg burde holde kjeft, men en kvote på fem dyr vitner ikke om et konkret skadetilfelle, men snarere om en mer generell jakt. Jeg er ikke uenig med deg at ulv som har vist nærgående aggressiv atferd mot mennesker og dyr på innmark konkret bør avlives. Men derimot skadeverk på sau på utmarksbeite er en helt naturlig del av ulvens adferd, og fordi om 15-50 sauer er drept / skadet av ulv eller man antar det var ulv, kan man ikke uten videre si at nei nå tar vi ut fem dyr. I alle fall ikke dersom Norge skal ha troverdighet i forhold til egne utsagn om at vi skal ha en levedyktig ulvestamme.

Dette lukter mest av alt innenrikspolitikk for å roe ulmende ulveglør.

Jeg synes fortsatt det er selvmotsigende å si at man bør forstå DENNE (ikke enhver jakt) jakta og samtidig respektere at Norge skal ha en bestand av ulv. At jakta er lovlig forandrer ikke på den saken. Det er mye som er lovlig og selvmotsigende i kongerike Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det må da kunne gå an å både respektere den lille ulvejakten som foregår, og likens må det kunne gå an å respektere at ulv er et dyr som har vært i faunaen vår før både vi og sauene kom hit, og at den også burde få være her.

ew

Hvis det er riktig som det sies at det toalt finnes ca. 20 dyr i Norge, så synes jeg det du skriver er så selvmotsigende som det går an. Hadde det vært en levedyktig stamme, men det blir for teit å si at man skal respekter en jakt på kvartparten av en stamme på 20 dyr samtidig som man skal respektere at ulven er et dyr som har hørt, og hører hjemme i norsk fauna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.