Gå til innhold
  • Bli medlem

Billigst mulig overnatting - vinterstid


toki

Anbefalte innlegg

Hvilke tips er det å komme med når det gjelder overnatting ute vinterstid?

Nederst mot bakken:

Stemmer det at oppblåsbare ligggeunderlag generelt ikke duger om vinteren?

Er det nok med et skum-underlag av typen Helsport-jerv(ol.)? (i temp. ned mot -15/-20)

Hvor mye hjelper det på med de gamle (grønne) underlagene med vaffel-mønster?

Sovepose:

Hva tror folk om XXL-posen - Helsport Rauland? Jeg har fra før av et STS Sleepline reactor-soveposelaken, tror dere at en kombo av det og Rauland-soveposen kan klare temp. ned mot -20? (i telt)

Link til sovepose og laken:

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/rauland-sovepose-venstre-1043263

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/tilbehoer-soveposer/sts-sleepliner-reactor-1052540

Finnes det noen billigere alternativ der ute når det gjelder sovepose for temp ned mot -20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere billige skumliggeunderlag gjør samme nytte som et dyrt oppblåsbart underlag (hvis ikke granbar er tilgjengelig). Bør minst ha 3cm tykkelse med EVA e.l. (dvs to vanlige, greie liggeunderlag, ikke det grønne/hvite).

Helsport opererer med sine egne temperaturangivelser, som ligger langt over EN-standarden (som jeg personlig ligger veldig nær ann). Du kan trekke fra minst 10 grader fra Rauland-soveposen. Om Sea to Summit Reactor klarer å øke temperaturen med 8 grader er jeg også litt i tvil om.

Med litt påkledning i posene bør du likevel klare temperaturer ned til -20 grader, om liggeunderlagene er gode nok. Prisen på Rauland var jo meget lav. Posen bør være romslig nok til at du har plass til reaktorposen (evnt en annen sommersovepose) og litt klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at oppblåsbare ligggeunderlag generelt ikke duger om vinteren?

Nei, men det forutsett at underlaget er ordentleg oppblåst. Dersom underlaget er for mjukt, vil det klemmast saman der trykket er størst, og det vil føre til betydeleg dårlegare isolasjon på desse punkta. Dersom det er behagleg å ligge på, er det truleg for mjukt.

Sjølv brukar eg eit vanleg underlag (bamse) i tillegg til eit 3/4-lang oppblåsbart for komforten sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tips er det å komme med når det gjelder overnatting ute vinterstid?

Nederst mot bakken:

Stemmer det at oppblåsbare ligggeunderlag generelt ikke duger om vinteren?

?

Både og.

Har du underlag ala Exped sine med dun eller syntetisk fyllstoff så fungerer det fint.

En vanlig luftmadrass fungerer ikke.

Selvoppblåsbare fungerer men det sies vel at det da bør være versjon på 5 cm. Hvertfall det jeg brukte noen ganger før jeg kjøpte Exped.

Alternativ er et underlag ala Bamse som du legger underst(og som du kan bruke ute til å sitte/ligge på på dagen) og så et selvoppblåsbart oppå. Da trenger ikke det være mer enn 2,5-3,5 cm.

De gamle grønne vaffel-platene kan og brukes men ikke alene. Men den og en Jerven f.eks skulle funke. Litt avhengig av temp.

Soveposen fungerer sikkert om vinter men ville nok ikke brukt den når det er for kaldt. Ned til minus 10 vil jeg tippe den fungerer fint hvertfall. Men billlig var den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tips er det å komme med når det gjelder overnatting ute vinterstid?

Nederst mot bakken:

Stemmer det at oppblåsbare ligggeunderlag generelt ikke duger om vinteren?

?[/quote

Når det er kaldere enn ca -10 klarer ikke jeg å sove godt med bare Bamse.

Med Exped sover jeg som en stein i -20, det samme har jeg gjort med et rimeligere selvoppblåsbart på 30mm...

Du må nesten prøve og se hva du trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så greit å vite hvor kaldt det blir når du drar på tur vinterstid. Jeg har vært på H.vidda når værmeldingen varsler -10 og så ble det

isteden nærmere -30. Det er en god ide å ligge litt opp i terrenget, det er normalt varmere der enn i en dalbunn eller nede ved et vann.

Har du pulk ville jeg vurdert å ta med en tynn sommerpose du kansje har i steden for lakenposen. Om du da ikke vil koste på deg en ren vinterpose som tåler ned mot - 30. Da blir vekta på en god syntetpose gjerne rundt 3.3 kilo.

Som det er beskrevet tidligere er det en god ide å bruke to liggeunderlag, et selvoppblåsbart med isolasjon og et bamse e.l. Skulle det selvoppblåsbare punktere har du fortsatt celleunderlaget.

Det er klart bedre komfort med et godt selvoppblåsbart og et celle, enn to celleunderlag.

Husk at det er svært vesentlig å ha nakkekraven helt omsluttet nakken når det er i grenseland kaldt for posen din. Ligger du urolig blir det stadig utskifting av luft. En god lue og gode sokker eller fotposer er et must når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.