Gå til innhold
  • Bli medlem

Møter med elg i skogen


Steggen

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når dere ser at det oppholder seg en eller flere elger på eller nær stien dere har tenkt å gå? Jeg leser ofte at man skal ha respekt for disse dyrene og heller ta en annen vei. I tett skog er dette ofte vanskelig, spesielt om vinteren når man går på ski og følger en trasé gjennom skogen hvor skogen ellers er veldig tett.

Er det farlig å prøve å skremme bort en elg? Hvis det er en elgku med kalv må man jo være mer forsiktig, men hva hvis det bare er en enslig elg? Møter med elg på fjellet er ikke noe problem, for da ser man jo dyrene på lang avstand og det er mye lettere å avvike fra ruta.

Det er egentlig elg jeg er mest redd for å møte når jeg går på tur alene, spesielt i mørket. I flere daler i Troms er det så tett med elg at man nesten garantert møter en når man går på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er umulig å forutse hvordan en elg vil reagere om du presser den. Jeg vurderer i hvert enkelt tilfelle. Oftest vil elgen trekke unna når du kommer innenfor en viss (individuell) radius. Om den ikke gjør det så ser jeg etter tegn på aggresjon. Noen ganger kan den presses litt, andre ganger er det nok best å trekke unna. Om du har mulighet er det uansett alltid best å gå rundt; det er tross alt elgens hjem du ferdes i... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å huie og bråke og veive med armene og ruse rett på når det er en elg som stenger stien foran meg og det er dårlig med alternative traceer. Det gjelder å vise psykisk styrke, vise hvem som har overtaket. Da pleier elgen å vike unna.

Hadde en episode i Bymarka for noen år siden (på barmark) da jeg fikk praktisert metoden. Kom joggende ned stien fra Rønningen mot Granåsen. Ved Strupen stod det ei elgku som sperret stien videre. Hender jeg er litt gira og blir uvant modig når jeg er ute og jogger. Og denne gangen hadde jeg det travelt (holdt på å sette ny pers på den ene fastløypa) så jeg var lite lysten på at elgen skulle ødelegge økta. Tok derfor opp en kjepp i farten til å forsvare meg med ved eventuelle elgangrep og ga gass. Tror elgen ble overrasket over en så uortodoks oppførsel så den lot meg passere. Men det var nære på, tror jeg passerte den på et par meters avstand.

På nedsiden av elgen stod det også noen turgåere, men de nølte og torde ikke gå forbi. Og med en slik oppførsel så blir elgen mye modigere.

Vet ikke om jeg vil anbefale metoden til alle. Kan nok hende at man overvurderer egen styrke også, og da kan det gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde et fint møte med tre fjorårsdyr for tre dager siden, gikk med ski og pulk langs ei elv, hører at elg støkkes i skogen, tenker ikke mye på det, men fem sek etter kommer alle tre løpende rett mot meg,snakka høyt til dem når de var på ca 40 meter da bøyde de av rett tilbake i skogen.

tror kansje at de ikke skjønte hva jeg var, og ville kjekke seg, dette var om natta.

min regel er at elg er ufarlige dyr sålenge du ikke overasker dem eller kommer mellom ku og kalv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre deres erfaringer. Jeg møtte i fjor tre elger i mørket ca. 50 meter fremfor meg, meg de stod ca. 10-15 m til siden fra traktorveien jeg gikk på ski på. Jeg ropte og heiet og blinket med hodelykta, samt lyste litt på meg også slik at elgene kunne se hva det var som lagde bråk. Etter noen minutter forsvant de og jeg kunne gå videre. Hadde det ikke gjort noe å passere de på 10-15 meters avstand og samtidig late som om man ikke har sett de? Det var på en traktorvei som går langs ei elv, som var delvis frosset på det tidspunktet, og elgene stod rett på andre siden av elva. På motsatt side av veien var det bratt og tett skog, og umulig å gå på ski der med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo ikke noe fasitsvar på hvordan elg oppfører seg så jeg tar mine forholdsregler når jeg treffer på elg i skogen.. Har hatt "ikke skytbar" elg 5-10 meter fra posten min på jakt og de har trukket seg unna når jeg har pratet til de og flyttet litt på meg, men jeg foretrekker å snu eller gå en omvei når jeg møter på de allikevel..

Her er det en som var uheldig, og det er jo ikke direkte uvanlig at turgåere/jegere blir angrepet og skadet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3969245.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo ikke noe fasitsvar på hvordan elg oppfører seg så jeg tar mine forholdsregler når jeg treffer på elg i skogen.. Har hatt "ikke skytbar" elg 5-10 meter fra posten min på jakt og de har trukket seg unna når jeg har pratet til de og flyttet litt på meg, men jeg foretrekker å snu eller gå en omvei når jeg møter på de allikevel..

Her er det en som var uheldig, og det er jo ikke direkte uvanlig at turgåere/jegere blir angrepet og skadet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3969245.ece

Hender at Elgen også taper!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3954090.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok derfor opp en kjepp i farten til å forsvare meg med ved eventuelle elgangrep og ga gass... så den lot meg passere.

Du er absolutt inne på noe her når du nevner psykisk overtak. Husker godt Arne Nevras filmer fra Wrangeløya og Kamtchatka-halvøya. På Wrangeløya brukte en beboer som het Nikita å skremme vekk isbjørner med en svær stokk for å vise at han var større. 99 % lot seg skremme, men den siste 1 % gjorde det ikke. Denne "Nikita-metoden" ble også brukt mot bjørner på Kamtchatka, og der var det en kar som til slutt møtte på den bjørnen som gikk til motangrep og drepte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha samanheng med at det er fleire elgar i skogane våre.

Jo, en kan jo kanskje tenke seg det, men mener jeg har rett, slik Zabel også påstår..

Jeg har en kamerat i Porsanger som bor avsides, og er plaget med at elg "ofte" kommer inn i hagen og gnager det som er av småbusker og trær. Han jager elgen med å ta en snøspade og rekke den på strak arm over sitt eget hode. (rett opp). Hans egen teori er at elgen da oppfatter han som høyere enn elgen selv, og det er det som skremmer den. Han sier akkurat dette funker hver gang, og elgen stikker hver gang han løfter spaden over hodet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å ha hørt på discovery at det i løpet av et år, i alaska, blir drept flere mennesker av elg enn av bjørn. så det du sier stemmer sikkert.

Det er helt sikkert flere som blir angrepet (og drept) av elg enn bjørn. Men å si at det derfor er farligere å provosere elg enn bjørn blir ett merkelig regnestykke i hodet mitt. Ikke at jeg ønsker å provosere hverken elg enn bjørn, men det er mulig at jeg hadde prøvd å skremme vekk en elg fra stien. Det hadde jeg ALDRI gjort med en bjørn!

God trygg tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert flere som blir angrepet (og drept) av elg enn bjørn. Men å si at det derfor er farligere å provosere elg enn bjørn blir ett merkelig regnestykke i hodet mitt. Ikke at jeg ønsker å provosere hverken elg enn bjørn, men det er mulig at jeg hadde prøvd å skremme vekk en elg fra stien. Det hadde jeg ALDRI gjort med en bjørn!

God trygg tur!

Jeg snakker ikke om å gå inn for å "provosere" noe som helst med vilje, men prøvde å skape et bilde på "hvor" farlig Elgen er. Det er kanskje lettere å få et bilde av det når man sammenligner det opp mot noe annet. Når en prøver å skremme vekk en elg fra en sti, kan det jo henne den føler seg provosert?! ikke vet jeg. Fangstmennene på Svalbard jager isbjørn med rop, og skramling med kasseroller, eller å slå med en kjepp på et tomt oljefat. Det er sjeldent de må ty til skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at flere blir drept av elg enn av bjørn, er som å si at det er tryggere å være soldat i Afganistan enn å kjøre bil på norske veier...

For det første så tror jeg sjansen for å møte en bjørn er langt mindre enn å møte en elg. Og at flere dør er vel for at det er en del sjeler rundt omkring i verden som tror at elgen er snill, imens bortimot alle vet at bjørnen er farlig.

(Noen vil kanskje mene at sammenligningen over er litt drøy, men har selv tjenestegjort i utlande, og dette er faktis et argument som ofte blir brukt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om å gå inn for å "provosere" noe som helst med vilje, men prøvde å skape et bilde på "hvor" farlig Elgen er. Det er kanskje lettere å få et bilde av det når man sammenligner det opp mot noe annet. Når en prøver å skremme vekk en elg fra en sti, kan det jo henne den føler seg provosert?! ikke vet jeg. Fangstmennene på Svalbard jager isbjørn med rop, og skramling med kasseroller, eller å slå med en kjepp på et tomt oljefat. Det er sjeldent de må ty til skarpt.

Da er vi enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Stort sett ikke noe farlig å treffe elg, men jeg har blitt jaget ett par ganger da jeg har hatt med hund og kommet litt for nær, og kommet mellom kalv og elgkua. Men det ser du - legger den ørene bakover og reiser "bust" på nakken er det tid for å ta en "usain bolt"....eller en northug spurt om du er ute på ski!!

andre ganger har jeg sittet veldig nært og fotgrafert uten att elgen har brydd seg i det hele tatt.

det er med dyr som med mennesker, det er veldig individuelt hvor mye de tåler av vårt nærvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du får som regel et skinnangrep hvis du kommer for nær, og kan da justere kursen din etterpå. Jeg har oppplevd dette menge ganger, og det går alltid bra. Det ser ut som hunder i bånd provoserer dette litt før tobeinte uten dette selskap.

Bjørnen gjør likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.