Gå til innhold
  • Bli medlem

hodlykt spørsmål


fjellreven79

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei! Har nå hatt denne lykta i snart to sesonger nå, og er meget godt fornøyd! Har ikke hatt noen problemer overhodet og lysstyrken er meget bra. Har hørt om at noen har hatt problemer med laderen, men alle de 8 jeg og mine venner kjøpte fra Hong Kong har fungert meget bra. Bruker den mest på ski og den er suveren. Er også fin til løping, men ei lykt med noe mer spredning er vel kanskje mer optimalt her. Til sykkel og ski er lykta topp!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en kjempelykt, du får ikke bedre enn den til under 3000 kr.

Selv angrer jeg på at jeg kjøpte fra Hong Kong (500 kr) fordi jeg har et brudd i kontaktene som jeg ikke får fikset pga dårlig service (Jeg har en eldre versjon, den du linket til er forbedret med silikonkontakter og batteri osv..)

Den hodelykta der, Zebralight H31 og en Zebralight med 120 graders spredning er alltid med på tur. Har brukt den til jogging (Teipet batteripakken fast til hodebåndet, superbra! samt ski og sykkel. Lyser opp alt mellom himmel og jord.

Er kjempefornøyd sjøl.

Den versjonen du linket til har mye freshere batteri enn det jeg kjøpte fra Hong Kong, men DX har den også nå tror jeg. bedre kvalitet og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kraftig og til den prisen finnes det rett og slett ingen alternativer..... Kjør på. Vurder om du vil kjøpe fra Deal extreme de har en versjon som har 5 moduser også. 3 styrker og 2 blinke blinker da får du samme 2 styrkene pluss en enda lavere og da holder batteriet veldig lenge.

Dette med batteriet var noe med en feil som kunne føre til at batteriet kunne ta fyr når det lå lagret. Etter det jeg har lest så har det skjedd null ganger eller bare en gang. Det har likevel blitt rettet opp i slik jeg har skjønt det. En jeg kjenner som kjøpte den og når han kom tilbake fra første prøvetur på ski ble han skuffet over lysene på bilen sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den fra Hong Kong med 5 modus Den har funket suverent.,

Eneste som har gått i filler var kontakt på en skjøteledning jeg kjøpte. Grunn var uforsiktig bruk i fjor vinter da det var som kaldest. Da blir plasten litt hard så en må være litt forsiktig. Men nye kabel kostet vel den nette sum av kr 15. Så når har jeg en ny pluss en i reserve.

Selve lykta lyser superbra. Glad jeg valgte den med 5 modus. Bruker laveste modus mer enn jeg trodde. Når man går eller bruker den i camp trenger man ikke mer. Så går det i medium på skiturer stort sett. Kun noen få ganger jeg bruker den på maks. Som f.eks sykkeltur i høstmørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med noen kritiske kommentarer:

Ser at magicshine MJ-808 har en lysstyrke på imponerende 900lumen/vekt 535g, men vær obs på at lysstyrken er ikke det eneste som betyr noe når man skal velge hodelykt, vekt betyr også ganske mye, spesielt dersom du ønsker å ha batteriet festet til pannebåndet (for øvrig en stor fordel, mye mindre utsatt for tretthetsbrudd på ledningen bl.a.). Min erfaring er at til skigåing så er det tilstrekkelig med 200-250 lumen. Kjøpte meg ny hodelykt før jul (Silva Alfa2, 2500kr - 480lumen(1time)/240lumen(2t)/60lumen(8t), vekt 160g + 100g batteri) og er svært godt fornøyd. Bruker den for det meste til langrennstrening og da synes jeg det er nok med 240lumen.

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/lykter-lamper/hodelykt-alpha-2-1061551

Tidligere hadde jeg Silva XCL 9Ah, kjøpt i 1988 og brukt hver dag i ”mørketida”, så Silva er en fabrikant som kan lage holdbare hodelykter.

Men vil du bære på litt ekstra vekt så er sikkert MJ-808 et godt valg og du får mye lys for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd den Silva Alpha.

Er absolutt enig med deg at en lysstyrke på rundt 250 lumen er mer enn nok, absolutt.

Min Magicshine hodelykt har jeg koblet opp til hodebåndet, massevis av teip fikser det kjempebra og den er faktisk veldig behagelig. Tretthetsbrudd er SVÆRT sjelden på den MAgicShine Arctic Edition forresten..

Kjøp et mindre batteri til Magicshine så blir alt i alt 300 Gram.

Selvfølgelig, MAgicShine lykta er ikke 900 EKTE lumen, nærmere 600 lumen ca.

For min del er Alpha altfor dyr med for kort batteritid 2t på 240 lumen mot Magicshine 10t på 250 lumen (dette har jeg testet og det er riktig)

Hadde Alpha vært like billig hadde jeg nok gått for den, dog, men hadde kjøpt større batteri tror jeg. Dessverre, i samme prissikte finnes Lupine Piko ;)

Batteriene tapper seg ikke i kulda, så du veit det Phaser :) Lithium-ion er så nice.. Men disse gamle halogen lyktene med Nimh batterier tapper seg som bare f..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) nå har jeg val bare sagt noe om lithium ion en gang i en annen tråd. Men jeg står på at de ikke har de beste kulde egenskapene når det gjelder mine erfaringer med batteridriller. De tapper seg ikke for strømmen er der når man får varmet opp batteriet men drillen funker ikke når batteriet er kaldt uansett ;) Dette er sikkert veldig lite relevant med lykter og problemstillingen blir annerledes da det er snakk om ett helt annet effektbehov over mye lengre tid. Det kan jeg ikke noe om men tar det som en grei forklaring på hvorfor det fungerer fint til lykter og ikke så fint til drill i kulda. Men for all del jeg vil ikke ha noe annet enn li-ion drill heller :) (til det kommer noe bedre)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, rart!

Jeg har aldri hatt sånne problemer.. Tapper drillen din mye strøm i kulda?

Ville nesten trodd at dette er noe å kunne klage på, fordi mine Lithium batterier holder på spenningen og kapasiteten til -35, etter mange kalde hyttenetter hvor jeg har lagt igjen batteriene ;)

Li er ihvertfall best ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, rart!

Jeg har aldri hatt sånne problemer.. Tapper drillen din mye strøm i kulda?

Ville nesten trodd at dette er noe å kunne klage på, fordi mine Lithium batterier holder på spenningen og kapasiteten til -35, etter mange kalde hyttenetter hvor jeg har lagt igjen batteriene ;)

Li er ihvertfall best ja :)

Men som du sier så er det snakk om Li-ion batterier da, som er mindre utsatt for ytelsestap i lave temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.