Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilder av varder


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har vært oppe ved mange varder gjennom åra, men da jeg begynte å lete, fant jeg ut at jeg har vært dårlig til å forevige dem. Fant i hvert fall et par fra nordlige strøk som jeg har besøkt i samband med rypejakt og for å få telefonforbindelse.

post-4167-13347473651_thumb.jpg

post-4167-133474736519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du etterlyser historier knyttet til de avbildede vardene, Dag. Dessverre kan jeg bidra dårlig der. Men jeg kan jo bidra med Lars Monsens syn på dette med varder. Jeg siterer fra hans bok: 90 dager på loffen i Børgefjell.

"En annen og enda verre fornærmelse mot det erværdige Børgefjellet er reising av varder, i hvert fall de som er ment som veivisere. Toppvarder kan til nød godtas." Videre forteller den godeste Monsen at han dekonstruerer tilløp til vardebygging på sin vandring i villmarka.

Personlig har jeg ved flere anledninger hatt god nytte av varder når veien har vært vanskelig å finne.

post-4167-133474736616_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ved flere anledninger hatt god nytte av varder når veien har vært vanskelig å finne.

Særdeles vakkert fjell du viser til i bildet ditt larka.

Jeg har også hatt glede av varder for å finne frem i tåke og vanskelig terreng, men samtidig så mister jeg mye av "utforskergleden" når jeg tramper inn på stier, varder, gamle misbrukte bålplasser etc. så det er en både òg tilværelse i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du etterlyser historier knyttet til de avbildede vardene, Dag. Dessverre kan jeg bidra dårlig der. Men jeg kan jo bidra med Lars Monsens syn på dette med varder. Jeg siterer fra hans bok: 90 dager på loffen i Børgefjell.

"En annen og enda verre fornærmelse mot det erværdige Børgefjellet er reising av varder, i hvert fall de som er ment som veivisere. Toppvarder kan til nød godtas." Videre forteller den godeste Monsen at han dekonstruerer tilløp til vardebygging på sin vandring i villmarka.

Personlig har jeg ved flere anledninger hatt god nytte av varder når veien har vært vanskelig å finne.

Akkurat i Børgefjell skjønner jeg at han ikke liker varder, Børgefjell er ment å være uberørt villmark.

Problemet til Monsen (slik jeg har hørt historien) er at flere av de vardene han rev ned var satt opp av samer på det som for dem er hellig grunn.... Flaut for Monsen som selv er same...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senumsvarden på Evje er vel ikke finest, men ikke være langt fra en av landets høyeste ?

Andre varder ??

Høy varde, denne strakk jeg meg godt etter og kom til at den måtte være over 3m høy. Den høyeste jeg har sett, Dregetua/Stranda.

5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtfrå den største, men staseleg likevel: Digerronden.

Varden på Store Dyrhaugstind vart reist i 1916 av den dåverande drivaren på Turtagrø. Litt av eit prosjekt... :wink:

Og til dei som liker varderiving så er det ikkje berre i Børgefjell vardane kan ha historisk verdi. Vardebygginga er ein fleire hundre år

gamal tradisjon så ein risikerer å øydelegge historiske og kulturelle verdier om ein riv "feil" varde.

post-1129-133474736694_thumb.jpg

post-1129-133474736701_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i Børgefjell skjønner jeg at han ikke liker varder, Børgefjell er ment å være uberørt villmark.

Problemet til Monsen (slik jeg har hørt historien) er at flere av de vardene han rev ned var satt opp av samer på det som for dem er hellig grunn.... Flaut for Monsen som selv er same...

Jeg ferdes mye der "samene" ferdes. De er ikke vardebyggere, hverken før i tiden eller nå. Jeg har også vært på Ifjordfjellet hvor andelen "søringer" er stor og der var det alt for mye varder, kunne med fordel fjernet 90 % av det som var der.

Konklusjon: søringer bygger varder, noringer drar til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ferdes mye der "samene" ferdes. De er ikke vardebyggere, hverken før i tiden eller nå. Jeg har også vært på Ifjordfjellet hvor andelen "søringer" er stor og der var det alt for mye varder, kunne med fordel fjernet 90 % av det som var der.

Konklusjon: søringer bygger varder, noringer drar til fjells.

Riktig som du sier at det ikke er noe vardebygging i samisk religion og kultur. De hellige "seitene" (spesielle steinformasjoner, ofte "kløvde" steiner) er slik naturen har skapt dem, men det ble knyttet forestillinger til dem og ofret rundt dem.

Forøvrig er ikke alle samene i nord... Samisk kultur strekker seg helt ned i Hedmark, og før i tiden enda mye lenger sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finnmark er det til og med varder som er med på UNESCOs verdensarvliste. Det vil vera ei tragedie dersom nokon fjerner desse.

http://www.geoforum.no/kurs-og-konferanser/publiserte-foredrag/2006/foredrag-fra-geoforum-2006/plenum/plenum-bjorn-geirr-harsson-geoforum-2006.pdf

Og her er eit skriv om Nasjonal verneplan for kart og oppmåling, med fleire bilder av verneverdige varder med historia bak. http://www.geoforum.no/kurs-og-konferanser/publiserte-foredrag/2009/foredrag-fra-kommunal-geodatakonferanse/nasjonal-verneplan-for-kart-og-oppmaling/view?set_language=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treriksrøyse mellom Norge , Finnland og Russland var nok den første varden jeg fotograferte. Det ble gjort for så mange år siden at "Kaptein Sabeltann" ikke hadde mobiltelefon og kamera lagret bildene på noe som hette film i stedet for megapixsler. Dette er derfor ikke det bildet jeg tok, men det er veldig likt.

Jeg har også et bilde av meg selv på toppen av Ben Nevis, men det fant jeg ikke i farten.

Håper ikke jeg blir hengt for ikke å bruke egne bilder. :lol:

post-4379-133474736835_thumb.jpg

post-4379-133474736843_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.