Gå til innhold
  • Bli medlem

Jentetur på 250 mil


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Vil bare takke for all hjelp jeg har fått her på fjellforum for å komme igang med planleggingen av "Norge på langs"...

Her har dere resultatet: www.jentetur250mil.no

Dere var til stor hjelp,-

hilsen Tonje :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Jah, Tonje ringer ikke etter SeaKing Helikopter denne jenta nei, om så bjørnen er bare 1meter unna... ;)

Men jeg tenkte etter jeg leste bloggen i dag, hva tenkte moren? Hysterisk datter, med Bjørn i teltåpningen, åsså blir det stille... ;)

Men, etterpåklokskap nå som man er i bjørneland er nok å henge/legge mat å alt som lukter nam, et godt stykke unna teltet...

Heise opp itre med tau så blir den ikke spist opp heller...

250-bloggen er beste bloggen jeg leser i 2011.! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok enda verre for moren. Vite at datteren har en bjørn utenfor teltet i bekmørket. Jenta som er mørkeredd. Og så brytes kontakten..herregud for en følelse for en mor.

Jeg har fått to tilbud om å reise sammen med Tonje, men har desverre ikke anledning. At bloggen hennes er en av de beste Norge på langs -bloggene er sikkert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på jeg, var det virkelig en bjørn? Så hun den? Spor? Det er mange dyr som snøfter og puster, bl.a rein...Jeg tror hunden ville ha reagert helt annerledes hvis det hadde vært en bjørn bare et par meter unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

må si jeg er søkkimponert. Tror neppe jeg hadde turt noe slikt da jeg var 17 år. Uten tvil beste bloggen i 2011. Hadde jeg hadt mulighet skulle jeg gjerne vært med, men slik det er nå er det vanskelig bare med en tredagers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lurer på jeg, var det virkelig en bjørn? Så hun den? Spor? Det er mange dyr som snøfter og puster, bl.a rein...Jeg tror hunden ville ha reagert helt annerledes hvis det hadde vært en bjørn bare et par meter unna.

Var det virkelig en bjørn, det lurer jeg også på. Er ikke angitt hvor hun gjorde denne "bjørneobservasjonen", men 8-10 dagsmarsjer nord for Umbukta tyder på at hun var i Saltfjellområdet og der finnes det neppe bjørn. Rein (tamrein) er det derimot mye av på Saltfjellet. Tipper derfor at det var en rein som gikk og luska rundt teltet den kvelden.

Men uansett bjørneobservasjon eller ikke, hun ei sprek og utholdende dame, neppe noen 17-åring som har gjort noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja nå ser jeg dere diskuterer hvorvidt jeg har hatt bjørn utenfor teltet eller ikke...

Jeg skjønner flere reagerer slik, siden det er YTTERST uvanlig at slik skjer. Men, når det er sagt, så er jeg helt sikker i min sak. Selv om jeg ikke stakk kameraet utenfor teltet å blitset ned dyret, trenger det ikke dermed å være usant.

Jeg var der, jeg våknet av bråket, av hunden som stod som en pinne, nervøs og usikker,

Jeg hørte lydene den lagde, traskingen, snusingen, den merkelige måten å puste og lukte på, harkingen.

Jeg har til og med forhørt meg med flere lokale som BOR der, og alle sa det samme:

"ja, det var nok en bjørn du hadde besøk av. Sorsele er den kommunen i Sverige med MEST bjørn i, og de er overhodet ikke så folkesky som vi skal ha det til, spesielt ikke når det kommer til MAT. Og de fleste innbyggerne i Norbotten, har støtt på bjørn MER enn en gang i sitt liv der oppe."

(bare at de sa det på svensk da;)

Jeg vet hva jeg hørte, jeg var der og jeg er sikker. Trengs det virkelig et fysisk bevis for at dette skal være sant? Jeg er litt lei nå av å gang på gang måtte forklare til folk som ikke tror på det, og som t.o.m har sagt jeg måtte ha drømt eller vært i tåka. Makan til frekkhet.

For å si det litt skarpt til dere som kritiserer, stikk en tur selv til nord-sveriges indre villmark, slå opp midt inne i skogen hvor det fins overe 2000 bjørner, med mat stående utenfor teltet, og se hva som skjer.

Mvh Tonje Blomseth

PS, jeg er ikke suuuuuuuur altså, bare vært litt vel mye styr om dette........ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
For å si det litt skarpt til dere som kritiserer, stikk en tur selv til nord-sveriges indre villmark, slå opp midt inne i skogen hvor det fins overe 2000 bjørner, med mat stående utenfor teltet, og se hva som skjer.

PS, jeg er ikke suuuuuuuur altså, bare vært litt vel mye styr om dette........ :)

Synd det ikke er "liker" her på fjellforum. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.