Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av valp på Liberg Stall


Torgis

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min er i prossessen med å finne oss en valp, og i den sammenheng har vi fått et bra tilbud fra Liberg Stall i Løten. Vi vurderer sterkt å slå til på dette, men vi er litt usikre på noen ting rundt disse oppdretterne. Bl.a. har vi opplevd litt kommunikasjonsproblemer siden eierne er utenlandske. Dette gjør telefonkontakt litt vanskelig til tider, og vi lurer på hvor viktig det er for oss som førstegangseiere å kunne ta kontakt med oppdretteren. Disse oppdretterne er tydeligvis nye på markedet, og vi har vansker for å finne noen referanser. Er det noen her som har erfaring med Liberg Stall fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg ville gjort en henvendelse til Norsk kennel klubb og hørt om de har noen erfaringer/informasjon om stedet. Du kan eventuelt også poste en forespørsel på canis.no.

Hvilken rase er det snakk om Torgis? Det er en virkelig spennede prosess å få seg valp, jeg har vært uten hund i snart halvannet år og begynner å kjenne på at lysten på en ny hund melder seg mer og mer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kontaktet NKK og Norsk Siberian Husky Klubb, og førstnevnte kunne gi meg ganske standard data, mens det respektive lokallaget til NSHK ikke hadde hørt om disse oppdretterne. Nå har de uansett Liberg Stall trekt tilbudet sitt om valpekjøp med grunnlag i at de ikke skal selge hunden, og det føyer seg litt inn i rekken av useriøse hendelser fra deres side. Jeg er glad for at jeg i dette tilfellet valgte å holde tilbake forskuddet litt.

Som du ser så er det en Siberian Husky vi er på jakt etter :-) Vi driver ikke med jakt (enda iallefall), så det er primært en turvenn vi er på jakt etter. Det ER en spennende prossess å finne en valp, iallefall for førstegangs hundeeiere slik som oss. Det er mye som skal læres, og vi har bestemt oss for å bruke god tid til å finne både en oppdretter vi stoler på og en hund vi begge faller for. Så nå fortsetter letingen videre :)

Vi er litt "kresne" på farger, men dersom noen vet om en oppdretter som har (helst hann-) hunder til salgs, og som er svort/hvite (vi liker kontraster), si gjerne fra her eller send meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sibirian H. er en rase jeg óg liker.

Men som førstegangseiere, hva er grunnen til at du vil fortrinnsvis vil ha en hann? Størrelsen, instinkt/gemytt?

Litt etter rase, og hva slags hunder de nye eierene evt. har hatt befatning med i barndom eller annet, vil jeg noen ganger anbefale tisper til førstegangseiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dårlig grunnlag for å komme med slike påstander.

Well, Springsteen har et poeng i at penger ikke bør bestemme når man bestemmer seg for hund. Men uttalelsen min var kanskje lett å misforstå; tilbudet var ikke (bare) av økonomisk art. Det var rett og slett en flott hund som var henteklar når det passet oss, og som prismessig lå i samme klasse som andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sibirian H. er en rase jeg óg liker.

Men som førstegangseiere, hva er grunnen til at du vil fortrinnsvis vil ha en hann? Størrelsen, instinkt/gemytt?

Litt etter rase, og hva slags hunder de nye eierene evt. har hatt befatning med i barndom eller annet, vil jeg noen ganger anbefale tisper til førstegangseiere.

Du er ikke den første som sier det, og vi har faktisk noen tisper i kikkerten etter å ha sondert terrenget/nettet :-) I utgangspunktet var hannen valget fordi den kommer til å bli brukt til kløv/pulk, men SH har sterke tisper også. Vi anså det også som litt enklere å håndtere en hannhund mtp. løpetid og graviditet, men vi begynner å lure på om det kanskje ikke er egentlig motsatt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann, Siberian husky er en vennlig hund, som kan ha sterk jaktdrift. men både hannhund, og tispe vil egne seg godt som 1. hund for ferske hundeeiere. bare man husker at dette er en aktiv hund med stor trang til å komme seg ut, uansett vær.

vil anbefale å lese seg godt opp på rasen, et bra sted å begynne er : http://www.siberian-husky.net/ eller http://www.nay-la-chee.net/

forøvrig vil man få alle de samme gode egenskapene av en alaskahusky, da får man ikke et flott registreringsbevis fra NKK med de fordeler, og ulemper det måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.