Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan pakke sekken best mulig?


Apollon85

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen ville dele erfaringer omkring hvordan sekken pakkes for tur??

er jo selvfølgelig avhengig av når på året, hvilke sekk og hvilke utstyr, men noen genrelle prinsipper og tips må det da være.

Har nå selv sekk uten sidelommer (sumo95) men har vært vant til sidelomer fra tidligere, så tar litt tid å venne seg til.

Det jeg lurer på konkret er:

- Plassering i nivå av de ulike tingene (hvor langt nede i sekken)

- Fargesystem på pakkposer? (hvis pakkposer i det heletatt) i såfall, hva er i de ulike posene

- Plassering av ting som kamera og andre ting som gjerne trenger litt ekstra beskyttelse men er greit å ha lett tilgjengelig

- osv

Man kan selvfølgelig svare at dette er noe jeg bør føle på selv og finne et system som jeg selv liker..... men er ikke menneskeheten kommet dit den er i dag ved å lære av andre?? (tenker ikke da på jordens undergang, global oppvarming og alt det hvis noen følte for å kommentere det :))

På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plasser tunge ting lengst mulig inn mot kroppen slik at tyngdepunktet kommer mest mulig inn mot kroppen din

Tunge ting i bunnen gir bedre balanse, men dårligere oksygen opptak

Tunge ting oppe i sekken gir dårligere balanse, men bedre oksygen opptak, jeg pakker vanligvis soveposen i bunnen og så tyngre ting over der, dette med pakkramme sekk.

Selvfølgelig bør vekten være jevnt fordelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips - men det er sikkert flere enn meg som ikke skjønner hva CO2-opptak har å gjøre med pakking og bæring av sekk.

Eller mener du at du puster bedre og friere med det tyngste nederst i sekken? (O2- opptak). Dette har jeg aldri merket noenting til, men hvis noen påstår de puster friere hvis de pakker slik eller sånn så er jo det nyttig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar... selv om jeg ser bort i fra CO2 tipsene :-)

Merker du virkelig forskjell på hvor ting blir pakket og O2 opptaket?

Eneste jeg merker er kanskje hvis brystreimen er veldig stram.... ellers

Tenkte mer konkret hvilke system dere har... hvis dere har noe.

Pakker det tyngste nederst pga lavere tyngdepunkt jeg og, men tenkte mer konkret

eks: Bunn: Sovepose, m/toalettsaker i

Midt: Rød pakkpose med brensel og stormkjøkken

blå pakkpose med mat for uke 1 grønn for uke 2.

Topp: Tørt skift

Lokk: Førstehjelpsutstyr, hodelykt, kart, etc

Utvendige lommer/fester: bla bla bla...........

Det er selvfølgelig ikke tvang å svare.... så de som ikke vil bruke energi på det, gjør selvfølgelig ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fordeler tingene mine i sekken litt vilkårlig, og avhengig av hvilken type tur og hvilken årstid, det er få ting som får henge på sekken, og det er meget viktig å få en jevn vektfordeling (spesielt sideveis)

Bunn: Sovepose (som jeg gjerne har tørre sokker og/eller lite frottehåndkle i, til beina, når jeg endelig har kommet meg i posen)

Inntil ryggen midt i sekken: Telt og bålkos på flaske.

Midt i sekken plassert litt på gefühlen etter vekt: Pakkpose som ligger ca midt i sekken med klær som har funskjon som skift, isolasjon til kvelden + evt crocs til leirsko, i tillegg en pakksekk med brenner o.l, og en egen pakksekk med mat, på lengre turer pleier jeg å dele det opp i en forkostpose, en middagspose (med alle middagene for turen i) osv.

På toppen av sekken har jeg ting som jeg kommer til å kunne trenge under marsj, som førstehjelp, nødbivuakk, hvileklær, camelbacken, lue, hansker, regnjakka/regnbuksa,

I topplokket ligger hovedsaklig repareringsutstyr, hodelykta, fiskesluker, røyken og snusen, lighter o.l.

Jeg har helt sikkert glemt noe, men det er slik jeg gjør det i grive trekk. Det kommer veldig an på hvilken type tur du skal på, men liker godt og organisere i pakkposer.. Det eneste som får lov til å være på utsiden av sekken min er isøkser, fiskestenger eller hagla, i tillegg til kniven som alltid henger der. Hater ting som ikke henger fast på sekken.

Det varierer også hvilken type tur jeg er på, sover jeg i telt med mulighet for å ha sekken i fortelt, eller inne på hytte, er det ikke så farlig hvor tinga ligger, bare jeg har organisert slik at jeg ikke må leite meg i hel, en annen ting er dersom jeg må ha sekken i ei sekkegrop, og bare kan ta enkelte ting med inn i teltet pga plassbesparelse.

Hovedregelen må vel bli, ha kontiutet i hvor du har tingene dine, slik at du alltid finner de, og organiser i pakkposer.

Intressert i å høre hvordan dere andre gjør dette? Kanskje det går an å plukke opp noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på konkret er:

- Plassering i nivå av de ulike tingene (hvor langt nede i sekken)

- Fargesystem på pakkposer? (hvis pakkposer i det heletatt) i såfall, hva er i de ulike posene

- Plassering av ting som kamera og andre ting som gjerne trenger litt ekstra beskyttelse men er greit å ha lett tilgjengelig

- osv

Alt som kan komprimerast, komprimerar eg. Då er forholdet vekt/volum ganske likt for det meste, så treng eg ikkje ta hensyn til det lenger. Alt som ikkje skal brukast før teltet er oppe att, har eg i botn av sekken. Over dette ligg teltet. Og det som skal eller kanskje skal brukast i løpet av dagen ligg på toppen.

Fotoutstyr har eg i ei vatntett Ortlieb-kameraveske som heng på magen/brystet. Der er det lett tilgjengeleg og godt nok beskytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sekk uten sidelommer, men har kjøpt sidelommer tilhørende min Arcteryx Bora sekk separat.

TIPS: De aller fleste sekker har kompresjonsreimer på siden av sekken, og alle MOLLE lommer vil stort sett være mulig å feste på disse reimene såfremt de ikke er bredere enn 1 tomme. Se HER for et utvalg lommer hos ArmyGear. Ellers så har jeg sett flere produsenter selger sidelommer til sine sekker, de festes stort sett på kompresjonsreimene og vil dermed passe andre typer sekker.

Når det gjelder pakking varierer det fra sesongene men i all hovedsak gjør jeg som følgende:

Bunnlomme: Sovepose

Kengurulomme i front: Telt

Sidelomme 1: 2 stk gassboks eller 1 liters sigg flaske med brennstoff, brenner og 1 liters kokekar

Sidelomme 2: Førstehjelpsutstyr, spiseredskaper, kopp og kaffe/te/kakaopulver

Topplokk: Slukboks, Leatherman, kamera, ullhals/balaclava, vanter/votter, hodelykt etc.

I hovedrommet pakker jeg følgende:

Pakkpose 1: Tykk fleecejakke og bukse

Pakkpose 2: Ekstra ullundertøy og sokkepar

Pakkpose 3: Frokostrasjoner

Pakkpose 4: Middagsrasjoner

Pakkpose 5: Tilbehør til fiskemiddag (potetstappe, ris, osv.)

Pakkpose 6: hodepute

Stekepanne

Som flere andre her påpeker så er det en meget stor fordel å pakke slik at man ikke må ut med halve sekken for å finne frem en enkelt gjenstand ved f.eks pauser og lignende. Det er også smart å gruppere forskjellige ting som har med hverandre å gjøre i samme pakkposer, slik at du ikke må ut med halve innholdet i en pakkpose for å finne frem lunchen som ligger sammen med brenselet...som forøvrig er en meget dårlig ide i seg selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å pakke alt i pakkposer. På den måten blir det mer orden i sekken. Alle maten i en egen pose, klærne likeså. Bonusen kan foreks være at klesposen blir hodepute om natten i teltet. Personlig tenker jeg ikke på hvor jeg har vekten i sekken, men hva det kan tenkes jeg får bruk for unde marsjen. For eks. ligger skalljakka rett under lokket(hvis jeg ikke har den på meg) og likeså førstehjelp posen med gnagsår plasteret. Soveposen ligger alltid nederst, siden jeg ikke trenger den før kvelden. Bonusen der er at den holder seg tørr selv i øspøsende regn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ut.no 's tips

Generelt bør alt med unntak av lette gjenstander (som for eksempel liggeunderlag), pakkes inn i sekken.

* Legg tunge gjenstander inn mot ryggen. På sommerstid foretrekker mange å la det tyngste ligge høyt i sekken.

* Soveposen legger du nederst.

* Legg ting du trenger under turen (regntøy, skift, mat, stormkjøkken og lignende) lett tilgjengelig i topplokk og sidelommer.

* Kart og kompass eller GPS har du selvfølgelig i lommen eller i en egen kartmappe.

* Pakk tingene inn i plastposer eller vanntette pakkeposer, så holder det seg tørt i tilfelle regn.

* Pass på at vekten blir likt fordelt på begge sider av sekken.

http://ut.no/article/page/view/1.6678481

Er jo veldig basic, men jo flere tips jo letter er det å kombinere så de passer det du skal pakke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Legg tunge gjenstander inn mot ryggen. På sommerstid foretrekker mange å la det tyngste ligge høyt i sekken.

hvorfor? antar det har noe med at høyt tyngdepunkt og skigåing ikke er en god kombinasjon. men hvorfor ikke la det tyngste ligge nederst om sommeren også?

selv har jeg tre regler for pakking av sekk.

- sovepose i bunnen

- ting jeg trenger i løpet av dagen lett tilgjengelig øverst

- brensel og andre ting jeg ikke vil blande med mat har jeg i sidelommene

ellers så passer jeg på at skarpe kanter ikke gnager mot ryggen, og at jeg ikke lar det være igjen tomrom innimellom pakkposene nede i sekken slik at jeg får utnytta all plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips, er vel bare å sitte seg ned og laget et eget system basert på dette!!

Ser at sidelommer er ganske greie å ha.. blir noen ekstra liter og greit med tanke på å holde ting separert.

Har også sekk uten sidelommer, men har kjøpt sidelommer tilhørende min Arcteryx Bora sekk separat.

TIPS: De aller fleste sekker har kompresjonsreimer på siden av sekken, og alle MOLLE lommer vil stort sett være mulig å feste på disse reimene såfremt de ikke er bredere enn 1 tomme. Se HER for et utvalg lommer hos ArmyGear. Ellers så har jeg sett flere produsenter selger sidelommer til sine sekker, de festes stort sett på kompresjonsreimene og vil dermed passe andre typer sekker.

Noen som har erfaring med å henge på sidelommer på sekker som har kompresjonsreimer, men som egentlig ikke er beregnet til dette???

Så på linken fra HansMarius, virker veldige grei de lommene, men ser for meg at de vil "dingle" litt og muligens bli et irritasjonsmoment over tid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt en sticky tråd om denne kunsten.

Fattigmanns vanntette sidelommer ca. 180 kr levert:

Kraftige vanntette lette pakkposer med løkker for kompresjonsremmer.

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16469&category_id=295

Har 8l fra før, ble litt små/plundrete på min Bora 80.

Tror 13 l passer bra siden rolltop åpning er plundrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar... selv om jeg ser bort i fra CO2 tipsene :!:

Merker du virkelig forskjell på hvor ting blir pakket og O2 opptaket?

Eneste jeg merker er kanskje hvis brystreimen er veldig stram.... ellers

ikke jeg som mener, studier viser det...men om det er signifikant forskjell for deg kommer jo litt an på hvilken tur du går, hvor lenge og langt osv

tenk deg at du pakker de tunge tingene nede og lengst ut fra ryggen din, da må du gå enda mer fremoverbøyd for å få tyngdepunktet inn mot kroppen din som igjen gjør at du får dårligere OKSYGEN (hehe) opptak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vel kanskje noe i det da. Men hvis man pakker slik at man har dårlig balanse bruker man vel en del energi på å kompansere for dette, og kanskje behovet for O2 blir større?? bare en tanke.....

Så det ideelle er altså å pakke lavt og tett til ryggen. Dette for balansen, og for å slippe å bøye seg fram og dermed få dårligere O2 opptak??

Jeg ville ha sett det iforhold til hvor du skal gå, om du skal klatre litt så kunne det være en ide å pakke tyngre ting litt lenger nede i sekken...bedre balanse men dårligere O opptak.

Skal du bare gå flat terreng så hadde jeg ikke pakket tyngre ting nede.

Men når alt kommer til alt så henger jeg meg ikke opp disse tingene for mye, viktigere er at de tyngre tingene kommer mest mulig inn til ryggen din. Etter det så pakker jeg alltid soveposen helt nede, det som havner helt oppe er det jeg vil ha lettest tilgjengelig når jeg slår leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt en sticky tråd om denne kunsten.

Fattigmanns vanntette sidelommer ca. 180 kr levert:

Kraftige vanntette lette pakkposer med løkker for kompresjonsremmer.

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16469&category_id=295

Har 8l fra før, ble litt små/plundrete på min Bora 80.

Tror 13 l passer bra siden rolltop åpning er plundrete.

Er det fri frakt fra denne butikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når du logger inn trekkes Vat(moms) ifra.

På småvarer er det et par pund(5£) i frakt.

Varer under 200kr er toll/momsfritt og havner rett i postkassa/postkontoret.

Bestillt Titankopp, vanntett sovepose yttertrekk/underlag, syntetisk/dun jakke, mikro karabinere, hodelykter, dongeri bukser(!) og vanntette pakkposer med topp kvalitet til en fornuftig pris.

Hodelykta deres til 12£ er uslåelig på markedet!

Små størrelser på ting, men så er det jo klatrere(anorektiske ;) ) som driver sjappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ikke tull på frakt, så varens verdi utenom frakt er max 200.

Selv passer jeg somregel på at totalsummen er under 200 siden jeg ikke gidder tanken å stå i postskranken å krangle om regelverk eller måtte vente på vare i påvente klage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fargesystem på pakkposer? (hvis pakkposer i det heletatt) i såfall, hva er i de ulike posene

Nå har det kommet mange gode tips her som jeg også følger, så jeg skal ikke bruke tida på å kontradiktere informasjonen.

Men når det kommer til pakkposer så er tipset "jo flere, jo bedre". I min sekk har jeg opptil seks stk fordelt på litere.

1liter, 4liter, 10liter, 20liter, 20liter og 30liter. 1literen for never og fyrstikker(Putt fyrstikkene i en pose, ellers blir de fuktige av neveren), 4liter for elektronisk utstyr, 10liter for votter, lue, sokke 20liter for mat og 20 liter for klær(Kan hende jeg bare bruker en, spørs på om det er sekk eller pulk) og en 30liter for soveposen. Jeg har også en 10liter for teltet mitt.

Start med dette, og du får et solid system etterhvert.

Når det kommer til merkevalg for pakkposer, så anbefaler jeg VARMT http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/pakksekker/sts-pakksekk-std-20-l-1038367?searchWord=sea-to-summit De tåler en vanvittig mengde deng og juling, er helt fullstendig vanntette og lette å ha med å gjøre. :)

Det var mine pakkposetips. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.