Gå til innhold
  • Bli medlem

Söker bilde av Heftyes Renne (og Vigdals Sva).


Torodd

Anbefalte innlegg

Hei.

Kan noen poste bilde av Heftyes Renne ? Gjerne også av Vigdals Sva.

Et slikt bilde er vel det nærmeste jeg noen sinne kommer denne renna. Jeg har gitt opp ambisjonen om å klatre Storen da jeg er for feit, lat og i feil land. Dessuten mangler jeg helt balanse i kroppen, noe mine stadige sykkelcrash beviser. Et piano er en bedre fjellklatrer enn jeg er (med henvisning til Ola Berges uttalelse om "fortepianoer" i tauet).

Et slikt bilde (gjerne flere) ville glede meg da jeg har sett bilder fra Hjörnet og over Heftyes Renne. Selve renna er for meg "the missing link".

Jeg takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 år senere...

Her har du et bilde fra Vigdals sva. En smal utoverhellende hylle, der det er vrient å holde seg fast med hendene. Vel forbi den utstikkende nabben går en slags renne opp der det virker mindre utrygt for en som ikke er noen utpreget klatrer. Bilde fra 3. juli 2008. Undertegnede er den som strever seg forbi her.

post-480-133474568077_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kyndig fører kom jeg opp her uten å belaste tauet, så du kommer helt sikkert ned om du kan veien. Siden jeg bare har gått her en gang oppover vil jeg ikke uttale meg om det er lett å finne veien ned igjen, det avhenger av så mangt. En godværsdag vil du nok føle at du går mot enveiskjøringa om du tar den veien ned.

Normale mennesker går ikke på Storen.

De unormale som likevel går på Storen har normalt med seg tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette svaet man kan bruke for å ommgå Halls hammer?

Du tenker nok på Patchells sva.

Jeg kjenner ei dame i idrettsklubben som gikk Storen uten sikring, vedder på at hun gikk opp til Mohns skar over Slingsbybreen uten tau og derfra lett klyving til toppen. Nå er Slingsbybreen visstnok smeltet en del, så øvre parti til skaret er dekket med sva. Et alternativ er Andrews renne som kun er grad 3. Jeg har ikke gått Storen, og er ingen kjentmann. Ta derfor ikke mine ord for god fisk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står på starten av Heftyes renne har du Tandbergs renne ut til høyre. Og opp.

Vigdals sva går ut til venstre og opp.

Jeg har opplevd et par personer som har klatret storen alene uten noen hjelpemidler. Begge har vært utrolig sikre og beveget seg i fjellet på en sikker måte! Vi andre normale bruker tau. Basta!!

Kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et bilde fra Vigdals sva. En smal utoverhellende hylle, der det er vrient å holde seg fast med hendene. Vel forbi den utstikkende nabben går en slags renne opp der det virker mindre utrygt for en som ikke er noen utpreget klatrer.

Hva gjorde at dere gikk Vigdals sva istedenfor Heftyes ”snilen”? Var det for å gå en annen rute enn ”alle andre”? Spennende veivalg i hvert fall. Jeg husker jeg studerte Vigdals sva, men syntes at den veien så mer utsatt ut en Heftyes renne. Likte overhodet ikke den utoverhengende hylla kombinert med sva. Heftyes følte jeg var grei når man først hadde kilt seg inn i renna og kunne åle seg oppover. Utfordringen for en som er baktung var å komme inn i renna.

Jeg kjenner ei dame i idrettsklubben som gikk Storen uten sikring, vedder på at hun gikk opp til Mohns skar over Slingsbybreen uten tau og derfra lett klyving til toppen. Nå er Slingsbybreen visstnok smeltet en del, så øvre parti til skaret er dekket med sva.

Vi observerte også en person som alene gikk opp til Mohns skar fra Slingsbybreen, da vi var på Maradalstindene i 2006:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6197&highlight=maradalstind

Blar man ned i turraporten til bildet ”Pionerruta.jpg”, ser man denne personen øverst på snøfeltet. Til venstre i bildet ”Vegvalg opp Sentral søregga.jpg” kan man se gapet fra Slingsbybreen og opp til Mohns skar. Mye sva som er kommet fram i dagen ja. Noen sprekker er det jo også på Slingsbybreen, så en god utfordring er denne også, spesielt alene! :P:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen har jeg hør tilhører det øvre sjiktet i norsk isklatring :P

Når vi var dert inne nå, var det enda såpass mye snø at svapartiene var dekket for det meste hele veien opp. Kanskje april/mai er en fin tid å bestige storen på uten tau.

Men den Slingsbybreen er slettes ikke sprekkfri oppover, tror man med fordel kan være noen flere i følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde at dere gikk Vigdals sva istedenfor Heftyes ”snilen”? Var det for å gå en annen rute enn ”alle andre”? Spennende veivalg i hvert fall. Jeg husker jeg studerte Vigdals sva, men syntes at den veien så mer utsatt ut en Heftyes renne. Likte overhodet ikke den utoverhengende hylla kombinert med sva. Heftyes følte jeg var grei når man først hadde kilt seg inn i renna og kunne åle seg oppover. Utfordringen for en som er baktung var å komme inn i renna.

Vi gikk 2 taulag med innleide førere fra Turtagrø samtidig. Gjengen min gikk sist oppover men da vi kom til klatringen gikk vi først videre. Den andre gjengen var litt treigere enn oss og jeg tipper førerne stokket om på rekkefølgen slik at oss gamlinger som faktisk klarte oss best skulle gå først og ikke bli hindret av de andre. Tipper at førerne valgte Vigdals sva for oss, slik at den andre gjengen kunne gå igang med Heftyes renne fortest mulig. Bortsett fra en tur tidlig i juni var dette første turen opp for Norgesguidene i år, så de ville kanskje også utforske litt. Det var også snakk om Tandbergs renne, men de hadde ikke nok tau ble det sagt.

Selve svaet var ekkelt. Det heller utover, det rant litt vann her og den nabben som stikker ut har ingen tak. man må klemme håndflatene inntil fra begge sider og åle seg rundt. Følte ikke at jeg hadde ordentlig fotfeste eller tak med armene, men kom da forbi etter en skjelvende opplevelse. Jeg la merke til at føreren brukte ekstra lang tid her. Etter nabben var det bratt, men grei klatring videre oppover, dog mere åpent lende enn i Heftyes renne.. Hylla øverst der man går over i klyving til toppen var skummel på den måten at den var full av løs stein. Jeg sto stille som en mus mens de andre kom etter, men da jeg begynte å gå igjen sparket jeg løs noen steiner, som treffer både ruten opp Vigdals sva og videre ned i galleriene. Heldigvis gikk det bra.

Rimelig barskt av salige Vigdal å gå her alene uten sikring i 1890 for å utforske en ny vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen spesielle utfordringer for en som skal gå på Storen en finværsdag i juli eller august, og den største utfordringen ligger i at det er så mange andre som skal ta samme turen som deg den samme dagen.

Jeg har selv observert over 100 personer opp på Storen på en dag. De fleste sikter seg inn på Heftyes renne, og det blir garantert kø og venting på Hjørnet og ved rappellen ned. Det er ikke uvanlig med 2-3-4 timers venting på disse stedene. Og det er da det blir interessant med andre alternativer.

Litt om de mest vanlige alternativene:

Heftyes renne er i praksis en kort klatrepassasje opp en hammer med lite tak og så rett inn i en renne. Står som grad 4, men her er det lett å føle at man kaver litt. Deretter grei klatring på grad 1-2 i ca 50-60 meter til topps. Før den tidligere nevnte hammeren er det fra Hjørnet en enkel, men luftig passasje bortover en hylle og opp et enkelt sva.

Vigdals sva er allerede kommentert, det går to hakk til til venstre for Heftyes renne.

Av de rutene jeg har gått opp på Storen er vel Tandbergs renne den ruta med den letteste/korteste klatringen. Den er også gradert 3+ men det er mye kortere passasje med klatring. Ruta Tandbergs renne starter ved hammeren under Heftyes renne og tar ut høyre der. Et 3+ punkt i det man runder rundt og inn i det som er Tandbergs renne. Hvis jeg husker riktig føltes ikke dette punktet spesielt utsatt, men det er vel 13 år siden jeg gikk det (med sikring) så ikke ta dette ukritisk. Herfra og opp grei klatring på grad 1-2 til topps.

Andrews renne er gradert 3+, grei klatring når det er tørt fjell. Men det er lengre klatring enn de andre alternativene, gjerne 2-3 fulle taulengder med fin klatring på 3 tallet. Denne ruta starter fra et annet sted mye lavere punkt enn Hjørnet og går mer direkte opp mot selve toppen. Aldri kø og finere og lengre klatring. Anbefales!

Retur

Den vanligste veien ned er 45-meters rappellen som går ned ruta Sydvestveien. Den starter (litt kjip start) i et meget stort sett av slynger ca 10 meter skrått forbi toppen av selve renna i ruta Heftyes renne og ender ned i nærheten av Hjørnet.

Her blir det kø, regn med minst 15 minutter per person i tidsforbruk på de foran deg i køen og dermed at 8 personer foran deg betyr minst 2 timers venting. Se i tilfelle etter alternativer. De er å enten rappellere ned forbi Heftyes (en rappell og en løpende taulengde ned/bort til Hjørnet) eller to lange rappeller ned Andrews renne (har du gått denne opp, finner du standplassene lett).

Det er også en rappell ned på svaene, men da trafikken bli "silt" på 45-meters rappellen er det sjelden kø her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker nok på Patchells sva.

Vet Halls hammer rett opp risset er rundt gr 6.

Hvordan er Patchells sva teknisk sett; tak, utsatthet/konsekvens utover skrubbsår evt vrikket ankel etc (på tørt føre)?

Evt ifht Pinakkelen fra N på Austanbotntrav eller S.Nål Knutholstrav.

De færreste ha vel gått der usikret, men ifht til Crux'ene på ovenfornevnte punkter med el uten sikr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de fleste som går Skagastølsryggen sørover velger å gå Patchells sva i forhold til Halls hammer som er grad 6+. Tror Bjarne Lindholdt har gått svaet!

Ja, stemmer det, men det er mange år tilbake. Husker Patchells sva som meget skummelt og utsatt.

Jeg lurer på at det skulle være kjekt å gå Halls hammer med to taustiger og to Frens i rett størrelse, ca. 5-6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, stemmer det, men det er mange år tilbake. Husker Patchells sva som meget skummelt og utsatt.

Jeg lurer på at det skulle være kjekt å gå Halls hammer med to taustiger og to Frens i rett størrelse, ca. 5-6?

Aidklatre hammeren altså? hm... Er det noen som kan poste et bilde av Halls Hammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rutene jeg har gått opp på Storen er vel Tandbergs renne den ruta med den letteste/korteste klatringen. Den er også gradert 3+ men det er mye kortere passasje med klatring. Ruta Tandbergs renne starter ved hammeren under Heftyes renne og tar ut høyre der. Et 3+ punkt i det man runder rundt og inn i det som er Tandbergs renne. Hvis jeg husker riktig føltes ikke dette punktet spesielt utsatt, men det er vel 13 år siden jeg gikk det (med sikring) så ikke ta dette ukritisk. Herfra og opp grei klatring på grad 1-2 til topps.

Ja Tandbergs renne husker jeg også (fra sept.2000). Jeg studerte den litt, og vurderte å benytte den veien. Den så ikke så vanskelig ut, men det å komme inn i selve renna virket å være cruxet, som du nevner ”vertikal”. Etter hva jeg husker var det mange små tak oppover i renna, så etter 3+ punktet du nevner virket det forholdsvis greit.

Hvordan er Patchells sva teknisk sett; tak, utsatthet/konsekvens utover skrubbsår evt vrikket ankel etc (på tørt føre)?

Konsekvensen ved et fall ut mot Styggedalsbreen er med stor sannsynlighet fatalt. Jevnt over bratt nok den veien om man skulle glippe/snuble.

Patchells sva er det bilde av på Bergtatt.net:

http://bergtatt.net/turer/omr5/20030716_skagastolsryggen/MyAlbum/img_4130.html

dette bildet ses Halls hammer tydelig, og Patchells sva går jo til venstre for denne. Selve svaet er ikke så synlig der, men at det er forholdsvis bratt ned mot venstre ser man i hvert fall. Der vil man helst ikke falle ned... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.