Gå til innhold
  • Bli medlem

"Mini-Monsen"


Windir

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte litt på hva folk synes om denna karen: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/1.7433524 , og hans møte med bjørn!

Er han verdig navnet Mini-Monsen?

Og hvis det er noen der ute (som det helt sikkert er) som ferdes litt i femundsmarka, hvor sannsynlig er det at han så bjørn i det området? Hørte fra en lokalkjent som hadde gått i marka i drøye 50 år, da jeg var der, at han aldri hadde sett bjørn der, og heller ikke trodde at det var bjørn i det området. Det ville i følge mannen ha vært veldig usannsynlig å støte på den.

Hva med resten av dere friluftsfolk, biter dere på dette her? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til Fjellforum.

Jeg og Fimax (også medlem her inne) har funnet det vi antar er bjørneavføring (rimelig fersk avføring, altså samme dag kort tid før vi ankom stedet) på den svenske siden av Femunden, øst i Rogenområdet. Jeg merket at hunden min oppørte seg oppmerksomt og årvåkent da vi nærmet oss området hvor vi fant dette, oppførselen hennes var påtagelig.

Vi fikk dog ingen visuell kontakt med bamsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, minimonsen er vel et bra navn det? Føler man må få lov å kalle seg opp etter monsen, om det skal være ønskelig..:) Jeg har vel selv slengt på både et amundsen og nansen etter friske skiturer, og det er vel enda større navn å leve opp til?:roll:

Angående bjørn i Femundsmarka, så er de områdene jeg har ferdet i temmelig bjørnfrie.. Men var en tur i Rogenområdet i sommer, og tviler engentlig ikke et sekund på at det kan streife en bjørn innom i ny og ne, men som sagt, det er bare noe jeg tror, har ikke noe fakta å bygge konklusjonen min på, men området på svenskegrensa innenfor femundsmarka er temmelig stort, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men jeg er fortsatt skeptisk, da Mini-monsen virker en smule PR-kåt sånn jeg kjenner han, og at han fortalte at han var en halvtimes gange fra den ene havna, og var på vei mot revsjøen.

Fortalte også i Drammens tidende at han skulle være mutters aleine i en uke, før og etter oppholdet. Jeg møtte en felles bekjent av oss på Langen, som sa at han skulle til "Mini-Monsen"... Dette var altså 2 dager etter at Mini-Monsen dro inn i marka. Han annonserte I DT etter hjemkomsten at han både så bjørn, og var mutters aleine i femundsmarka en hel uke, pluss at han måtte dra hjem tidligere pga en storm, som verken jeg eller turkamerat så noe til, annet enn litt duskeregn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Oppfordrer dere til å lese netikettereglene som dere godtar når dere melder dere inn på Fjellforum.

Personkarakteristikker/diskusjon av person og dess like er uønsket her.

Nettiketteregel 3

Upassende innlegg

Innlegg, bilder, signaturer og avatarer som kan oppfattes som sjikane mot enkeltpersoner eller grupper tillates ikke. Dette gjelder alt fra negative personkarakteristikker til innlegg/bilder som kan oppfattes som diskriminerende basert på kjønn/rase/religion og lignende. Det samme gjelder innlegg/bilder som bryter med norsk lov. Moderator leser ikke alle innlegg, så vi ber det enkelte medlem melde fra hvis man finner upassende innlegg. IP-adresser logges.

Dersom tråden forsetter i samme tone blir den stengt.

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med martin.m, det er useriøst om tråden startet for å så tvil om en person som prøver å formidle sunne verdier. Man trenger ikke ha alle 2000 metertoppene, eller 7 summits for å kunne formidle friluftslivets gleder.

Spennende å finne bjørnedrit! Har samlet en del i Pasvik til Svanhovd, har til gode å finne elgdrit som ligner på bjørndrit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noe annet enn elgdritt, men er ikke bjørnedritt også rundt og ligner litt? Greia er at jeg har sykt lyst til å se denna bjørnen, men trur jeg må tusle lenger inn i sverige for å ha sjansen. Derfor jeg begrunnet hvorfor jeg hadde mine tvil til hvor pålitelig mini-monsen er. Ikke meninga å henge ut noen som helst. Dog synes jeg det er drøyt å ta navnet til Lars Monsen, min store helt på den måten ;P samme går forresten for Amundsen og Nansen og! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax: Flaks! Lite som er finere en å møte de store rovdyra i sitt rette element!

Windir: Om og når det evt. blir observert bjønn i femundsmarka, så er det nok relativt unge streifdyr, skal du være "sikker" på å møte bjørn i Norge, kan du dra helt sør i pasvikdalen, rundt Gjøkåsen, der er kjangsene ganske gode, i tillegg til stor mygg, godt fiske og mulighet for noen vannvittige naturopplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det streifer nok en og annen bjørn innom Femundsmarka fra Svensk side. Har loffet rundt der noen ganger, og har selv kommet over fersk bjørnemøkk. Dette skjedde i området litt vest for Revsjøen i 2007. Antar ca 1-2 timer siden bjørnen hadde gjort fra seg. Med noe erfaring i sportegn er det heller ikke vanskelig å se forskjell på om det er bjørn, ulv, elg eller annet som har gjort fra seg.

Forøvrig er bjørnen meget sky, og om en ikke har hund eller ser sportegn, er det lite sansynlig å selv få sett bjørn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med martin.m, det er useriøst om tråden startet for å så tvil om en person som prøver å formidle sunne verdier.

Hvorfor er det useriøst? For å få et balansert forum må det kunne stilles spørsmålstegn ved påståtte helter like mye som å skryte av påståtte helter.

Ensidig ryggdunking gjør ingen glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg der, Springsteen.

Grunnet netiketteregel som jeg har publisert lengre oppe, samt at det fremgår jo at trådstarter har vedkommende i bekjentskapskretsen og burde da ha baller nok til å si ifra til vedkommende selv etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig, synes at det å gå ut i et forum, for å så negativ informasjon om en person, som man kjenner personlig, er dumt. Kanskje useriøst er feil ordvalg, men la oss ikke diskutere semantikk. La ikke et forum som skal være et møtested for friluftsintresserte bli et forum for å senke personeres troverdighet.

Slik jeg leser det, så kunne trådstarter skrevet, finnes det bjørn i femundsmarka, og avsluttet med dette, om det var det han ville ha svar på. Evt startet en diskusjon angående om han er "verdig" navnet. Men det virker som at han drar inn denne minimonsen kun i den hensikt å kaste drit. Det kan være jeg har misforstått. Men jeg mener altså at dette ikke er et slikt forum verdig.

Og, ensidig ryggdunking gjør i hvertfall en person glad;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder "mini-monsen", så har han på mange måter bevegd seg inn i sfæren "offentlige personer". Han driver aktivt en blogg og skriver der at han (altså bloggen hans) nyter godt av all den publisiteten han har fått, spesielt gjennom ut.no .

Jeg er enig i at man ikke skal bedrive sjikane, men når en person beveger seg ut i offentlighetens lys burde man tåle litt meir "støy" enn den ordinære mannen/dama i gata. Dette har også vært sentrale temaer i en del rettsaker, uten å insinuere at denne saken er i en slik størrelsesorden.

Jeg oppfattet ikke OP som sjikanerende på noen måte, selv om det lyser igjennom at vedkommende har en agenda med å skrive det han gjør, sannsynligvis å bekrefte sine egne tanker/idéer/motforestillinger. Dersom "mini-monsen" virkelig farer med løgn for å få seg et navn og en blogg-butikk, så burde dette kunne diskuteres. OP kom med noen påstander som egentlig er oppsiktsvekkende, og dersom det viser seg at de er sanne er det grunn til å spørre seg hva annet han har jugd om. Det er viktig å huske at slike produkter som "mini-monsen" er nettopp dette; et produkt. Bloggen hans doblet seg i antall treff etter oppmerksomhet i media, og er iflg ham selv oppe i 1000 treff om dagen. Det er slettes ikke ille for en som liker seg best borte fra tastaturet.

Jeg unner "mini-monsen" alt godt jeg og synest det er bra han setter fokus på friluftslivet i en epoke av livet der andre ting kan virke mer spennende. Og det burde egentlig være i hans interesse å ta diskusjonen rundt ham; dersom vi etterpå tror at han har gjort det han sier, har han styret sitt image og påvirkningskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg der, Springsteen.

Grunnet netiketteregel som jeg har publisert lengre oppe, samt at det fremgår jo at trådstarter har vedkommende i bekjentskapskretsen og burde da ha baller nok til å si ifra til vedkommende selv etter min mening.

Det har jeg da også gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke her for å slenge dritt, og hvis det ikke skal gå ann å stille seg kritisk til enkelte ting, så er nok ikke dette et forum for meg heller. Jeg er her både for å høre hva dere synes om å kalle seg mini-monsen, og for å se om folk som kan litt om naturn biter på alt det mini-monsen kommer med. Jeg har hatt baller nok til å la han få vite hva jeg synes og hvordan jeg oppfatter saken, så ikke vær så rask til å trekke den slutningen om at jeg sitter her for å baksnakke noen.

Når det kommer til den bjørnen, så skal jeg sørge for å snakke om den i en ny tråd, siden det ser ut til at det er et stort problem og mye hodebry for enkelte, med flere ting å diskutere i samme tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Windir.

Det at man diskuterer flere emner i en tråd er ganske så normalt her inne. :!:

Fint med øvrige oppklaringen fra deg.

Jeg publiserte nettiketteregelen som er reaksjon på utsagnet fra Siig, da det i min bok regnes som sjikanøst og ikke spesielt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.