Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av fjellski


Henrik.S

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av fjellski i år!

Vil bli brukt på hardangervidda i all hovedsak, men også andre anbefalte turer.

Litt usikker på om jeg trenger noe som går i spor?

Jeg har titta på Åsnes sine modeller Ingstad og Amundsen.

Av sko synes jeg Crispi Antarctic satt bra, men er usikker på om jeg skal ha bc eller 75mm.

Simplisiteten til en 75mm appelerer veldig til meg, men har ingen erfaring med hverken det eller BC.

Har skjønt det sånn at 75mm ikke går i spor, så det er jo også en faktor igjen om jeg skal ha sporvennlige ski. Virker for meg som 75mm er mye stivere og enklere. Kult å rocke litt oldschool.

Jeg kommer til å gå med alt fra lett dagstursekk til tung storsekk.

Jeg er rett under 180cm høy og veier ca 80kg.

Spør om det er noe jeg har glemt. Takk for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

75mm går i spor, men du må ha 10-15mm oppbyggingsplate. Anbefaler Voile sin 15mm med hælløfter hvis du går for 75mm.

Har selv Ingstad, og de er tung gådde til vanlig bruk og går ikke i spor. Verken av det ene eller andre slaget :D Gode ski, men tunge til siviliserte turer.

Ville gått^^ for Nansen(Amundsen er mer gågågå ski, og har du lite ferdigheter blir det vel tryning hver bakke :lol: )(pass på at du får dobbeltsjekket at spennet passer deg, siden dette visstnok varierer fra par til par :P )

De går visstnok i turspor, tvilsomt at de passer preparerte.

Fellelås er selvsagt.

Standard med 75mm er at hælvairen ryker, og du står der på fjellet uten reserve og mobildekning :evil: (hørte nettopp om en som fikk haik med røde kors :) )

Sålebrudd der tåbinding brukes mye kan forekomme og.

Rottefella magnum er bindingen hvis du satser NNN. Går du på overvann, kan den ises i lås... Silikonspray er visstnok motmiddel.

Har du Crispi fot er Stetind NNN modellen som brukes mye.

Endel moderne polarhelter bruker NNN, så ikke avskriv systemet pga. soliditet.

I spreng kulda kan du bruke forsvarets fotposer med NNN hvis du ikke da har størrelse hest :wink: kjekkt til isfiske ol.

Kanskje dine lokale gode sportsbutikker har demoutstyr?

Blir mye synsing uten egentlig å få prøvd...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75mm er meget bra om du skal stå mye nedover på skia, bortover kan de oppleves noe stivere en nnn bc. 75mm er også breie og tar mye plass og blir for trangt i opptråkka spor om de ikke er oppbygd. Fordelen med bc er at du har knekken foran på tærne og er kjempe enkle å gå bortover på ski med, de er mere solide en de ser ut til, velg manuell framfor auto. mens 75mm er knekken under tåballene som etter mye bruk fører til at skoa kan revne der knekken er, har sett det med selvsyn på flere godt brukte 75mm. Men sko varer ikke evig og etter 4-5 år med mye bruk så er uansett tur og skisko over sin levetid (ja, man kan fortsatt bruke de, men fastheten, såle, sømmer og muligens membraner er tynnslitte) er det jeg har sett, hørt og erfart om tursko og skisko, hardt bruk gjør det med skoa, Lars Monsen sier nitti dager kontenuerlig bruk er det gode tursko skal tåle.

Generelle tips prøv sko, og kjenn hva som passer deg best, vi er alle ulike på fotene.

På valg av ski, tenk over hva du skal bruke dem til, Åsnes ingstad er flotte ski som kan brukes til mye forskjellig, men litt tynne for mye løs sne og lange nedoverbakker, men fårstår det ikke er temaet her, dessuten er kortfelle systemet genialt, lett å ta av og på.

Lykke til med valg, fler butikker kjører pakke på ski, så kan være lurt å se etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Åsnes Nansen før jul, men har med skam å melde enda ikke brukt dem. Monterte mine gamle Rottefella 412, som er en kabelbinding. 10 mm plate.

Årsaken til at jeg tok utgangspunkt i Åsnes var kortfellelåsen. Gikk en del med Montanan sine kortfeller i fjor må et par godt brukte Atomic ARC fra nitten pil og bue. Den buede frontplata på kortfellen skrapet i sporet og løftet skien foran fellenopp fra sporet/ snøen. Dårlig gli. På skaren, særlig i unnabakke, skrapet plata skikkelig. Så derfor tok jeg Åsnes fremfor andre merker.

Dernest sto det mellom Nansen og Ingstad. Ingstad ble det sagt var for brede for spor, og det tror jeg på. Det er kjekt å kunne benytte seg av sporet når det er der, og ofte er det store delen av turen innover daler og vidder som følger spor. Nansen er smale nok for spor men skal også ha gode egenskaper utenfor sporet og unnabakker i løssnø. Ingstad har en del større innsving og så vidt jeg husker lite smørelomme.

Årsaken til at jeg fortsetter med de gamle 412 bindingene, er at jeg er godt fornøyd med dem, de er enkle i bruk. Byttet en wire på den ene bindingen og har en i reserve i sekken. Da bekymrer jeg meg ikke for nye 15 år med de bindingene. Disse er vel ute av produksjon, men jeg ser at de omsettes brukt. Fikk nylig tak i et par identiske Atomicski som jeg har fra før, med nærmes ubrukte 412bindinger og et par pene lærstøvler i min størrelse på Finn.no for 200 kroner! bra noen rydder i boden og selger på finn fremfor å kaste!! Så nå har jeg reservedeler til bindingene og sko livet ut :P

Det jeg ser på som fordel med 75mm er at man etter behov kan stramme spennet i bindingen. Slakk bortiver og stramme når det er lengre utforkjøringer og mye svinging. 412 har en svært enkel stramming i forkant som kan gjøres med vindvåtter på.

Skulle jeg kjøpt nye bindinger hadde det blitt nye 75 mm. Bindingen og skien blir fort litt bredere enn BC og dersom man går igjennom skaren og synker litt nedi, erfarte jeg relativt heftig slitasje på front/ side av skoen. BC-sko har ofte forsterkning for skare på tåa. Så da er det bare frem med litt gaffatape :)

Jeg valgte dette utstyret ut ifra det området jeg kommer til og har gått mest i, sunnmørsfjellene og innover Tafjordfjella. En del løyper med brede spor innover i fjellet/ daler og mye opp opp opp og ned ned ned.. og selvfølgelig fellesystemet.

Jeg ser fordelen av BC, men til sitt bruk, bortover... men dette er det nok mange meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My 2 cents:

Åsnes Nansen med Voile 3-pin cable (75 mm) - med avtagbar kabeldel og hælløfter - er et oppsett som (for meg) fungerer bra bortover og nedover. Skiene går med et nødskrik ned i spor men brukes mest utenfor. Brede (og lange) nok til å klare seg i løssnø. Nansen-paret mitt har bra smørelomme - voksen skrapes ikke av spesielt fort. Likevel er de svingbare - i alle fall for meg. Nansen er selvsagt ikke spesielt egnet som toppturski men med stive nok lærstøvler (Varg Skavl) og påsatt wire klarer jeg meg fint. Bedre kjørere klarer seg fint med Rottefella Super Telemark og lefsesko på beina...

Har brukt skiene mye i fjor og så langt i vinter, og det eneste jeg har å utsette på skiene er at overflatefinishen er ikke spesielt holdbar. Den ene skien har etter hvert fått en god del aralditt på for å dekke avskrapt coating. Men dette kan ha sammenheng med at mitt par er 2. sortering, har skarpe stålkanter og er relativt lange (205 cm, jeg er 184). Med så lange ski er det tydeligvis lett å tråkke på sine egne ski når man går oppover uten feller... Uansett - en super kombinasjon synes jeg. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt 75 mm på skiene mine de siste 7-8 åra, og det har aldri vært noe problem for meg at bindingene subber i sporet. det skal ikke mange løperne til som har gått før deg, og sporet vider seg ut. jeg tar borti her og der, men det gjør meg ingenting.

her kan du forøvrig lese litt om bredde på skispor: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=91866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen er vel i utgangspunktet for brede til spor , eller ? Har etter mye overveielser tenkt å lande på Åsnes Amundsen av den grunn. Noen som har praktisk erfaring med Nansen i spor ( dog spor på fjellet og ikke trikkeskinner i marka ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tråden om sporbredder det er linket til ovenfor forteller, så varierer bredden i oppkjørte løyper fra område til område.

For eksempel passet mine Åsnes Ingstad (med BC-bindinger) passet fint i sporene på Skrim i nyttårshelga, mens de var altfor brede på tur i Oslomarka i går.

Kan forøvrig gå god for at skiene fungerer godt i nedoverbakker med BC-bindinger, selv for en som har pleid å dette _mye_ tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ingstad, Kona har Nansen. Begge har Rottefela supertelemark med kabel.

Hadde jeg valgt ski på ny, hadde jeg valgt Nansen.

Hadde jeg prøvd BCbindinger på forhånsd, hadde jeg pensjonert 75mm skoene, og kjøpt BC magnum med en gang.

Mye bedre å gå med, og med gode sko, fungerer de fint til noen pene telemarksvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Crispi fot" er vel at føttene dine passer best i Crispi sko.

Jeg har nå fjell-skisko, fjellstøvler, og telemarks støvler fra Crispi så jeg anntar at jeg har "Crispi fot". (har prøvd mange forskjellige merker før jeg kjøpte og endt på Crispi i 44 hver gang gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Utrolig nyttig og interessant tråd! Veldig gode svar her. Her er allikevel flere spørsmål rundt samme løsning:

1: Har noen erfaringer med Nansen-ski i trikkeskinnespor? Eller rettere sagt - i de vanligste sporene i marka?

For min del ønsker jeg å kunne bruke dem både i løypa og utenfor. Men vil helst gå for Nansen istedet for Amundsen, siden det prosentvis er ganske stor forskjell på bæreevnen i løssnø til ski som er 76mm vs 67mm.

2: Hvordan går det med 75mm binding i trikkespor? Burde man legge på en plate under for å bygge opp bindingen til løypebruk? Hvordan vil isåfall dette slå ut i bruken når man kjører utenfor løypa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nyttig og interessant tråd! Veldig gode svar her. Her er allikevel flere spørsmål rundt samme løsning:

1: Har noen erfaringer med Nansen-ski i trikkeskinnespor? Eller rettere sagt - i de vanligste sporene i marka?

For min del ønsker jeg å kunne bruke dem både i løypa og utenfor. Men vil helst gå for Nansen istedet for Amundsen, siden det prosentvis er ganske stor forskjell på bæreevnen i løssnø til ski som er 76mm vs 67mm.

2: Hvordan går det med 75mm binding i trikkespor? Burde man legge på en plate under for å bygge opp bindingen til løypebruk? Hvordan vil isåfall dette slå ut i bruken når man kjører utenfor løypa?

Hei.

1. Tror bestemt at du nok vil slite med subbing i sporene i markaløypene. Disse blir kjørt opp, med en bredde på 60 mm. på hvert spor. Mine Rago (forgjengeren til Amundsen) går greit nok men med 76 mm. bredde vil du nok slite litt i nyoppkjørte spor. På den annen side, det å begi seg ut i marka på Nansen blir vel litt overkill?

2. Normalt sett, i nye spor, vil binding/støvel subbe borti sporkantene. Kjøp en standard oppbyggingsplate ( http://www.oslosportslager.no/produkt/oppbygningsplate-10-mm-5748.aspx ).

Denne kan t.o.m. forbedre svingegenskapene ved at du får kantet skiene bedre på hardt underlag, og i pudder påvirker ikke disse 10 mm. tykke platene svingegenskapene negativt etter min mening.

Se for øvrig tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.