Gå til innhold
  • Bli medlem

arc'teryx alpha


kjartanhaaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er mange som er blodfans av denne jakka, men sjølv ville eg vera skeptisk til å betala 5500 NOK for ei heilårsjakke som ikkje har lommer ein kan stappa frosne nevar i - eller vottar og slike ting i. Veldig mange bukser manglar stikklommer så då er det ein ulempe at jakka óg nærast er fri for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se heller på Theta AR. Lang jakke med gode lommer for votter osv...

Eller Theta SV som har en litt bedre hette.

Arcteryx kan anbefales 100%, og bestiller man fra USA er også prisen veldig fin. Jeg betalte 2200kr for min Theta AR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til investering av Alpha SV i sommer. Dette er en solid skalljakke. Jeg vil si meg enig i at det er en klatrejakke... Savner lommene å putte kalde fingre i om høsten og våren. Om vinteren ser jeg ikke helt problemet siden jeg altid bruker varme votter (også her skall med lag-på-lag under). Jeg vil si at det er veldig praktisk å ha lommer på brystet. lettere å finne ting i lommene her enn det er på midjen.

Mine erfaringer oppsumert:

Positivt:

+ Fantastiske vanntett-egenskaper. Tett som oljeklær, men ikke like klamt.

+ Stor og god hette, som aldri føles for liten.

+ Fine innsydde "pølser" som holder jakken nede under hoftebelte eller klatresele.

Negativt

- Jakken er ikke er sydd i tettsittende "macho" snitt. Derfor egner den seg heller dårlig som byturjakke :P

- Den har heller ikke snølås. Derfor er man avhengig av bukse med bib.

- Goretexen puster ikke så godt som produsenten skal ha det til... I regnvær om sommern er det full gjennomlufting under armene.

- Ingen lommer i midjen for å putte hende i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til investering av Alpha SV i sommer. Dette er en solid skalljakke. Jeg vil si meg enig i at det er en klatrejakke... Savner lommene å putte kalde fingre i om høsten og våren. Om vinteren ser jeg ikke helt problemet siden jeg altid bruker varme votter (også her skall med lag-på-lag under). Jeg vil si at det er veldig praktisk å ha lommer på brystet. lettere å finne ting i lommene her enn det er på midjen.

Mine erfaringer oppsumert:

Positivt:

+ Fantastiske vanntett-egenskaper. Tett som oljeklær, men ikke like klamt.

+ Stor og god hette, som aldri føles for liten.

+ Fine innsydde "pølser" som holder jakken nede under hoftebelte eller klatresele.

Negativt

- Jakken er ikke er sydd i tettsittende "macho" snitt. Derfor egner den seg heller dårlig som byturjakke ;)

- Den har heller ikke snølås. Derfor er man avhengig av bukse med bib.

- Goretexen puster ikke så godt som produsenten skal ha det til... I regnvær om sommern er det full gjennomlufting under armene.

- Ingen lommer i midjen for å putte hende i.

En kamerat av meg har Arcteryx Stinger og den har snølås. Den er ganske lik Alpha SV (som jeg har) men er mere egnet for skigåing. Den koster det samme som Alpha SV og hadde jeg fått valget igjen hadde jeg kjøpt Stinger. Info: http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Stinger-Jacket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg jobber på et klatresenter så jeg får alt til innkjøpspris, derfor er pris ingen problem for min del :wink:

en ting til jeg lurer på om alpha sv er lengden. er det noen som har noen meninger til lengden forran på jakken ?

har sett litt på buksa til alpha sv, har noen erfaring med denne, er den laget for ski/toppturer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på et klatresenter så jeg får alt til innkjøpspris, derfor er pris ingen problem for min del :wink:

en ting til jeg lurer på om alpha sv er lengden. er det noen som har noen meninger til lengden forran på jakken ?

har sett litt på buksa til alpha sv, har noen erfaring med denne, er den laget for ski/toppturer ?

Skal du på topptur ville jeg gått for softshell, synes ikke vanlige skallplagg puster bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Arc'teryx Alfa SV jakke og bib på toppturer sein høst, vinter og vår. Er superfornøyd. At den ikke har snølås, varmelommer eller lommer nede på biben har ikke vært noe savn til nå (brystlommer på biben). Ei heller at den er kort foran. Detter er ankepunktet til mange. Ville jeg hatt lommer til hendene, og lengre jakke ville jeg vurdert Arc'teryx Stinger og Norrøna Lofoten (begge snølås) til skitoppturer eller Arc'teryx Theta SV og Klättermusen til allround bruk (om sommeren, sein vår og tidlig høst bruker jeg softshell med superlight i sekken).

Mitt råd er: Tenk passform og bruk (til hva, hvor og når).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.