Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurtige truger?


barre

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt veldig intressert av å kjöpe truger! Mest på grunn av at jeg er så dårlig på ski. :lol:

Vill ikke lengre vare utstängt fra fjellet halva året!

Men nå undrar jeg: Hur fort går man med ett par truger, for exempel i Jotunheimen? En stäcka som til fots tar 7 timer, hvor lang tid kommer det til att ta med truger i mye snö?

Og, da jeg enda er igang; hvor lang tid bruker man normalt med ski samme etapp?

Jeg pröver til å komma på hvis det kan vare et virkelig alternativ til ski, så som truge-producentere sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett at det er en del tyskere som bruker truger istedet for ski på en til to ukers turer over Hardangervidda. Her er lenke til en av sidene:

http://www.gooutdoor.de/UnsereTouren.htm

Det er noen videoclips på sidene deres , men du må laste ned Real Player (gratis) fra www.real.com for å kjøre videoclippene.

Jeg har vært i kontakt med tyskerne angående truger og de sier at det går gjennomsnittlig bare litt langsommere med truger enn med ski. Jeg vil anta at under tunge snøforhold blir farten omtrent det samme, men når det er gnistrende forhold vil man nok tilbakelegge dobbelt eller tredobbelt distanse på ski.

Jeg har nettopp gått til innkjøp av et par MSR Denali Evo Ascent truger med forlengere (flotation tails) som settes på når det er mye løssnø. (ca kr 2000 inkl. fortolling fra www.altitude-sports.com). Skal prøve ut disse i fjellet i vinter.

Foreløpig er det stort sett gjetning fra min side, men hvis det står 7 timer til fots vil jeg anta at det tar ca 7 timer med truger på rimelig bra snøforhold og kanskje 12-14 timer hvis snøen er skikkelig dyp. Men det ville det kanskje ta med ski også hvis man vasser og tråkker egne spor i dyp løssnø.

Viktig er det at hvis du skal dra på steder med mye løssnø, at trugene er dimensjonert etter disse forholdene. Du må også dimensjonere etter hvor mye vekt du skal ha på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Tack för svaret og linkerne! Jo, jeg har lest litt nå på nett, og jeg har förstått at det är veldig viktig at ikke ta för små truger! Så du gjorde nog helt rätt som tog de der forlengerene.

Egentllig skulle det jo vare greit at bare susa frem på ski i nedoverbakkene, men et par fjellski kostar vel bortåt 4000 kroner (?), og det är ganske mye pengar... Har hittat et par truger, modell TSL rando 227 för 129,95 Euro på www.worldscoutshop.org och de virker ju okej. Ganska store, 75 x 22,7 cm... Men det får nog bli til neste år, fordi jeg har mye jobb nå i vår. :wink:

Skriv gjerne hur trugerne var, när du har testat dem på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har kjøpt et par Hike 36" som jeg primært vil benytte til og fra hytta. Disse koster bare 1175,- for den største versjonen. Om du er lettvekter kan du klare deg med en mindre type som er litt rimeligere. Du finner dem på

http://www.norteamengros.no/

Har sammenlignet dem med dyrere truger, og kan ikke se det er så stor forskjell, men jeg har altså ikke fått prøvd dem enda. Rett og slett mangel av snø :wink:

I følge importøren er det første året de selger disse i Norge

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack for era svar, men nå fick jeg problem! Hade nestan bestämt meg för TSL, men nå vet jeg ickke längre..!

Har sjekket litt på nett, og Hike er tillverket av Redfeather, og syns til å vare helt greit. Jeg vil nog ha de där stora trugerna, 36 tum, så at man ikke sjunker ned för mye...

Det som kan vare et minus för Hike i jämförelse med TSL är att TSL har häl-förhöjare. Men jeg vet jo ikke heller om det er nödvendig, kansje går toppenfint at gå även utan disse.

Det er ju greit at jeg har litt tid till at fundera! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg bruker både truger og ski, men hvert til sitt bruk.

Trugene har jeg stort sett brukt når jeg har vært hjemme i byen og har trengt en liten luftetur. De er geniale å bruke i kuppert terreng og i skog, altså på steder hvor det er litt plundrete å gå med ski. Jeg ser også for meg at truger og fotoapperat er en fin konbinasjon, og for en snowboard-kjører er truger alfa og omega. For min del føler jeg meg mye friere hva gjelder veivalg med truger kontra ski.

Ski bruker jeg når jeg skal tilbakelegge distanse, for eksempel på fjellet. Det burde herske liten tvil om at ski er langt raskere enn truger, og jeg ville aldri i verden vurdert å bytte ut ski med truger på høyfjellet.

Konklusjonen min blir altså at truger er genialt til sitt, men at det ikke er noen erstatning for ski. Ergo: Ja takk begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet ut MSR Denali Evo Ascent truger nord for Finse i forrige uke. Tok en tur på ca 8 km i variert terreng i nærheten av Kyrkjedøri/Hallingskarvet. Snøforholdene var svært varierte på turen, tilnærmet is, skare, skavler og ca 20 cm løssnø.

Med hensyn til framdrift vil jeg si at det ble å sammenligne med en fottur om sommeren.

På løssnø sank trugene dypere ned og ble tyngre å gå med enn med fjellskiene mine (Combi Combat). Brukte forlengere (flotation tails) på trugene.

Der hvor det var skikkelig bratt syntes jeg at trugene kom godt til sin rett. Trugene hadde hælløftere som gjorde det behagelig å gå i bratte motbakker. Også det å gå på skrå i bratt, skavlet terreng gikk fint pga gode gripejern på denne trugemodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri selv brukt truger, men minnes en underlig opplevelse i Rondane en påske, - ut fra Grimsdalshytta mot Dørålseter. Dype store spor som etter en forvokst avskylig snømann. Skiløypa var tråkket helt i filler med stedvis gjennomtråkking på over halvmeteren. Hadde ødelagt hele nedrennet til Grimsdalshytta. Skiene bar ellers greit oppå der løypa ikke var tråkket i filler. Hørte rykter om at det var tyskere ja.

Moral: Truger og gjennomslagsføre passer dårlig sammen.

Må du bruke det når du tråkker igjennom, så vær så snill å ikke gå i skiløypa !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vea.

Hvis noen benytter truger istedenfor ski under en 2 ukers tur over H.vidda, må de isåfall være ekstremt dårlige skiløpere.

Ski er langt raskere og mye mindre energikrevende enn truger på en slik tur. Sånn er det bare, ferdig ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må innrømme at jeg har null peiling på truger, men er nysgjerrig på hastigheten man får med dem. Kanskje dumme spørsmål, men jeg tar sjansen likevel;

går det fortere å gå på truger på snøen, enn man går til fots på veien... i såfall hvorfor?

Jeg ville trodd at på grunn av ekstra vekt og en viss nedsynking i snøen så ville det gå langsommere. I tillegg til at man ikke har noen glid på flatene og i nedoverbakkene. Så hvem har egentlig bruk for truger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå også fått prøvd mine truger i 1-2 m dyp nysnø og det var en fin opplevelse! Jeg tror den turen jeg hadde ville blitt mye tyngre med ski på bena. I dyp nysne tror jeg de er ski helt overlegne. I oppoverbakke vel å merke :) Så også at det var lett å gå/løpe i brattenedoverbakker.

Truger er overlegne ski på jakt (tror jeg) og når man stopper ofte og setter opp stativ for å ta bilder. Likeså er de overlegne ski om man skal gå til en topp og renne snowboard ned igjen. Når jeg skal til hytten min og skal bære mye i variert terreng er de mye bedre enn ski i det terrenget jeg må gå igjennom.

Og selvsagt går det fortere å gå med truger enn til fots siden man ikke synker ned i snøen. De veier nesten ingen ting, og man merker ikke at man har dem på. Den turen jeg fikk testet nytrugene ligger på http://www.kjiver.no/tosen.htm

Jeg tror det blir mer vanlig med truger og jeg er enig med Vea. Ja takk begge deler. Både ski og truger, til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

går det fortere å gå på truger på snøen, enn man går til fots på veien... i såfall hvorfor?

Jeg ville trodd at på grunn av ekstra vekt og en viss nedsynking i snøen så ville det gå langsommere. I tillegg til at man ikke har noen glid på flatene og i nedoverbakkene.

Du går ikke fortere med truger på snø enn du går med sko på vei, ved mindre veien ikke er veinterbrøytet, eller om den har speilblank is og du skal gå i motbakke. Uansett hvor lange truger du har og om du putter på en kilometer med tails vil du synke litt ned. Det eneste unntaket er om det er halvtykk skare som du akkurat bryter gjennom med sko, men holder deg oppe med litt mer areal under beina. Men selv i dette tilfellet vil du gå noe saktere, fordi du må gå litt mer som Donald Duck med truger (Slik som du gjør med stegjern), og du får mer motstand når du går.

Så hvem har egentlig bruk for truger?

Jeg har bruk for truger. Jeg hater å gå fiskebein i løssnø i tett skog. Det er en værre følelse enn å våkne opp dagen derpå med pels på tenna, melk i ørene og en ølkork stappet opp i anus. Jeg ender alltid med verkende hofter, stikkende klam ulltrøye, snø i vottene og et rødsprengt hode. Du kan gjerne si at dette nok er et festlig syn for andre, men for meg er det svært traumatisk. Man kan selvfølgelig bruke feller på en slik tur, men å drive og dra disse av og på er også kjipt. Jeg vil ikke si at det er ølkork i anus, men det er definitivt melk i øret om du får en grankvist i felle-limet. Ja, jeg får en grankvist i fellelimet. Det er murphys lov.

Med truger kommer du lettere til steder som er vanskelige å manøvrere seg i med en meter planke foran og bak. Jeg har et inntrykk av at folk som stiller spørsmålet "TRUGER???" og ser på deg med store øyne stort sett ser på potensielle turområder som de som er flate og har trikkeskinner i snøen, eller i det minste er kvistet. Det er ikke her du trenger truger. Trugene trenger du når du går 90 grader ut fra løpa og opp i åsen. Hva skal du der å gjøre, tenker sikkert mange. Jo det skal jeg fortelle deg. Det er der alle andre ikke går. Og for min del har det, siden jeg kjøpte mine første truger, vært den type terreng som har ligget rett utenfor døra hjemme.

Jeg beklager at jeg blir så revet med, og jeg håper dere ikke får varige psykiske mén av dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, må slutte meg til Vea sitt innlegg om at truger har helt andre bruksområder enn ski. I skog, som jeg har kjærest, er truger overlegent, selv om du ikke nødvendigvis går fortere enn med sko på barmark. En kan dog gå tilnærmet normalt med mange nyere truger da de som regel bygger mer i lengden enn bredden. Noen truger har lite buksevennlige stegjern/klør, men dette blir man etterhvert vant til å passe seg for. Jeg vokter derimot mine skritt nøye når jeg har en eller flere hunder i nærheten. Ser med skrekk på det å skade en firbent turkamerat med trugeklørne (dette gjelder og stålkanter på ski)

Truger er et flott alternativ til ski for oss som ikke klarer å holde oss ute av skogen vinterstid, men i løypa er nok ski best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.