Gå til innhold
  • Bli medlem

alenetur, ensomt. tips??


mariussteen

Anbefalte innlegg

Annonse

1) Ta med en bok som lesestoff, gjerne bøker som omhandler turer og villmark.

2) Ta med en liten reiseradio/mp3-spiller.

3) Kjøp deg en skjekniv og lag noe når du kjeder deg, f.eks. en turkopp.

4) Lær/øv deg på å spille munnspill.

Er det jeg kommer på i farta. Sikkert hundrevis av andre ting man kan bedrive tida med hvis det å stirre inn i bålet ikke er fascinere nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg en notatblokk, enten jeg planlegger studiearbeid eller ikke. Det blir som regel mye tenking og grubling på stort og smått på soloturer, og slikt kan ofte være greit å få ned på papir synes jeg.

Fotografering er jo også et fint tidtrøyte, det mangler sjeldent på bra motiver på tur. Om du ikke vil slepe på eller investere i speilrefleks finnes det masse veldig gode kompaktkameraer nå.

mp3-spilleren er forøvrig gull verdt for min del. Radioresepsjonen podcast og et variert musikkutvalg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar som regel opp i marka både for tur og fiske.

Fiske er jo greit tidfordriv. har og med bikkja som selskap. HUn sier jo ikke så mye annet enn litt brumming og andre "pratelyder".

Har og med et kamera og et lite lettvekststativ.

Så har jeg HTC Desire som er greit til en kjapp surf på nyheter samt et lite spill eller to.

hender jeg har med en liten radio.

Nå er jeg dog stort sett på tur når det er ok vær så jeg har ikke så mye behov for ting til tidsfordriv i telt.

Kommer det ei skur så er jeg ute med regnponcho som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få mobildekning noen steder. Kanskje en løsning for deg å ringe av og til? Det finnes også solcelleladere til telefonen.

Kan ellers bare anbefale å stikke innom en travel turisthytte, men jeg skjønner at slike ganskje ikke alltid ligger akkurat på ruten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som nevnt over er en turradio en fin ting å ha med på aleneturer.

Da jeg hadde hund bedrev jeg også sportrening samt finpussing på dressur/innlæring.

Lesestoff er selvsagt også ofte med, i tillegg bruker jeg også en del tid på kart og småturer i terrenget rundt leir.

Da jeg har et yrke som medfører utstrakt sosial kontakt (samt et forholdsvis rikt, indre liv:) så pleier jeg å trives godt i eget selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med en liten notisblokk. Noterer litt hva som har skjedd, hva som er sett i løpet av dagen. En slags logg. I tillegg er en liten radio fint. Gir litt sivilisert lyd samtidig som værmeldingen er kjekk å få med seg på kvelden. Jeg benytter alltid turisthyttene til å kunne slå av en prat og få tilfredsstilt snakketøyet :D. På hyttene snapper jeg ofte opp tips om aktuelle steder jeg burde sjekke, f.eks. gode fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på korte turer holdeer det med fiskestang og hund.

Men på lenger turer har jeg med radio og noen spørsmålskort for å bruke hode litt

Men bruker også litt tid på kart og gps om kvelden .

Få egentlig alltid tiden til å gå, plukker litt sopp eller gjør leirplassen litt finere.

hogger litt ved og slikt for neste dag .

Viktig å gjøre middagen til er høydepunkt, bruk litt tid og kos deg med den, men det er ikke alltid det passer, men mat er viktig.

Er alltid litt uvant å være alene de første gangene du prøver, men blir bedre og bedre for hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariussteen!

Her er det bare gode tips å få, har sjøl med nesten alle tinga som er nevnt ovenfor på egne turer.

For den værste ensomhetens del har jeg radioen og bikkjene som mine beste venner. Men det å føle seg ensom på tur blir bare enklere og enklere jo mer du er på tur!

Du er kjempeflink som drar så mye på tur, bare 17 år! Det å føle seg alene på tur kan også være godt for noe. Tak tak i følelsene og kjenn på de, skriv de ned, repeter de for deg selv når du kommer hjem osv. Man lærer seg selv og kjenne bedre, og etterhvert vil du lære å mestre flere situasjoner der ensomheten slår inn over deg.

Det å drive med ett eller annet som de fleste foreslår over her, er noe jeg sier meg helt enig i. Kanskje kunne du brukt en time ekstra på fremdrift, tatt fler bilder eller ruslet opp på en høyde nær campen? Bygge en ovn på sommeren, eller lage en fet le-vegg på vinteren? Alternativene er mange.

Poenget mitt er: Hold deg i aktivitet mot ensomhet! Hjernen er teit sånn, gjør man en eller annen aktivitet så glemmer man fort det man begynte å tenke på.

Èn ting til: MÅ man være smør-blid hele jævla døgnet?

Lykke til med videre turer! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldene er utrolig mye lengre på denne tiden enn fra slutten av februar. Er det lyst ute og litt varmere, får man ikke så mange kjedelige timer i teltet. Jeg har valgt å gå senere på vinteren de siste årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podcaster er tingen;

Trikset er å ikke velge de som er mest "safe", radioresepsjonen er en vinner for det fleste. Men når du har plenty med tid, prøv noe nytt. Jeg vil anbefale P2-akademiet (NRK P2) og Radiodokumentaren (NRK P2) her kan det være riktige perler. (noe er litt for sært, men ..)

Alene i mørket, så er en åpen for det meste, og så skal du se at du plutselig sitter inne med kunnskaper om helt ukjente eller marginale emner.

http://nrk.no/podkast/

Filmpolitiet (NRK P3)

Friluftsmagasinet (NRK P1)

Grøssere på nett (NRK P2)

Kurer (NRK P2)

Museum (NRK P2)

Mytekalender (NRK P2)

Mørkets opplevelser (NRK P2)

Naturens verden (NRK P1)

Naturtelefonen (NRK P1)

Radio Migrapolis (NRK P2)

Radiodokumentaren (NRK P2)

Radioteatret (NRK P2)

Språkteigen (NRK P2)

Studio Sokrates (NRK P2)

Sånn er livet (NRK P2)

Trygdekontoret (NRK P3)

Verden på lørdag (NRK P2)

Verdibørsen (NRK P2)

Verdt å vite (NRK P2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lasta ned en APP til min iPhone som gjør at jeg kan se på NRK ganske greit. Betaler kun 10 kr uansett, så jeg blir TV-tittende i en god stund når jeg er på tur! er faktisk veldig gøy, og smart.

Ellers har jeg med dette som tidsfordriv:

- Munnharpe

- Bok

- Radio /Podcaster

Får en del underholdning da ja! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det som står skrevet her er med, og stort sett alltid en fluestang om vinteren (den er en selfølge om sommeren, ettersom den er grunnen til turer i sesongen)

Så står eg der alene, midt i skauen og lurer på hva eg driver med, så slenger eg frem stanga og over på presisjonskasting. Har også med en liten del bindeutstyr og reisestikke for mørke kvelder og stormfulle dager. Er ikke mye vekt det dreier seg om heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podcaster er tingen;

Trikset er å ikke velge de som er mest "safe", radioresepsjonen er en vinner for det fleste. Men når du har plenty med tid, prøv noe nytt. Jeg vil anbefale P2-akademiet (NRK P2) og Radiodokumentaren (NRK P2) her kan det være riktige perler. (noe er litt for sært, men ..)

Alene i mørket, så er en åpen for det meste, og så skal du se at du plutselig sitter inne med kunnskaper om helt ukjente eller marginale emner.

http://nrk.no/podkast/

Filmpolitiet (NRK P3)

Friluftsmagasinet (NRK P1)

Grøssere på nett (NRK P2)

Kurer (NRK P2)

Museum (NRK P2)

Mytekalender (NRK P2)

Mørkets opplevelser (NRK P2)

Naturens verden (NRK P1)

Naturtelefonen (NRK P1)

Radio Migrapolis (NRK P2)

Radiodokumentaren (NRK P2)

Radioteatret (NRK P2)

Språkteigen (NRK P2)

Studio Sokrates (NRK P2)

Sånn er livet (NRK P2)

Trygdekontoret (NRK P3)

Verden på lørdag (NRK P2)

Verdibørsen (NRK P2)

Verdt å vite (NRK P2)

kjempetips! takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vel kansje litt rart og ta med seg fremmedfolk på tur:P

er dessuten bare 17 år, men turlivet er en del av meg.

kommer jo litt an på hvor du bor i landet men DNT UNG har en god del fellessturer og andre opplegg der vil du sikkert treffe flere som blir med deg på tur. gå fra hytte til hytte eller ha base på en hytte er en mulighet.

ser noen har skrevet å ta noen telefoner til venner, det gjør jeg ikke mister liksom litt av roen man opplever på turene, noe som er grunnen til at jeg drar på tur.

hvis du er 17 år og kjeder deg alene på tur, bør du spørre deg selv, ønsker jeg å være alene på tur - har du mange gode aktiviteter nevnt i innleggene. hvis du ønsker å ha med deg turfølge - prøv å få med andre på tur. start med venner, DNT UNG, så på oppslagstavla på butikken jeg bruker at det hang en lapp om tur for de som ønsket det for ungdom på din alder, det er jo kanskje litt spesielt men utrolig bra. prøv å få med deg ei jente. ja sikkert mange flere også.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit åssen det er etter mange dager i ensomhet på fjelltur, det kan faktisk bli litt kjedelig. Har av og til med meg en MP3-spiller som jeg lytter til mens jeg går på tur. Mange rynker da kanskje på nesen og mener at naturens egne lyder er vel så bra, og det er de, men det kan være deilig å koble ut lyden av ens egen pust og fotskritt med litt musikk. ;) Dessuten gir det meg et ekstra gir når bakkene blir harde og eggene smale.

Radio har jeg faktisk aldri brukt i teltet, men det burde jeg se å ta med. Podcast og lydbøker var også smart! Vanligvis har jeg kost meg med Donald Pocket og potetgull i teltet når jeg kommer ned fra tur (dersom det ikke er så sent at det er leggetid med en gang etter middag). Er det mobildekning så er det kjekt å kunne ta en telefon hjem samt sende misunnelses-smser til turkompisene som måtte være hjemme med kjerringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjeder deg på tur, må du ha glemt noe av det mest vesentlige ved å være på tur. Nemlig å observere naturen rundt deg. Landskapet, blomster og trær, kulturminner, skiftinger i været, lysets skiftinger og stillheten i naturen. Lær deg å sette pris på disse verdiene, og du har opplevelser for et helt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fenomen som jeg ofte har opplevd. Psykologer kan sikkert forklare det med "menneskets frykt for å bli forlatt" eller noe slikt. Fenomenet er at mange mennesker har en enorm trang til å lage støy når de er ute på tur i naturen. Enten med stemmen eller med noe annet. Opplevde det samme i Thailand hvor de brukte tomme kolabokser med småstein i for å lage lyd når vi var ute i skogen. Du finner det samme både hos speidere og andre grupper som er på tur. Samlet rundt bålet eller i andre sammenhenger så må det på død og liv synges eller spilles på et eller annet instrument.

Resultatet er at de kan være på tur i dagevis uten å se tegn til verken fugler eller dyr, og det kan vi jo godt forstå.

Hva er vitsen med å dra på tur hvis vi ikke skal lytte til naturens lyder, eller som jeg pleier å si: "Opplev naturen med alle sanser og innhaler den med fulle lunger."

Enten det nå er naturens lyder og lukter eller naturens stillhet så er det jo musikk for sjelen og valium for sinnet.

Jeg hadde en gang en onkel som ikke fikk sove de første nettene på hytta vår siden det var for stille. Han mente at han kunne høre stillheten og at det holdt ham våken. (De eneste lydene vi hørte nattestid var vindens rasling i eikeløv, en fjern snekke eller påhengsmotor eller av og til en hubro eller en kattugle som ropte langt borte.)

Jeg synes det er fantastik å være på tur alene eller bare sammen med meg selv, men så er jeg, sikkert i likhet med de fleste andre, omgitt av mennesker på alle kanter hele døynet ellers. Jeg har også noen turer som turleder for Turistforeningen hver sommer, og det kan ofte være stress det i forhold til en alenetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.