Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor lang tur i bæremei?


peterdillard

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre folks erfaringer med hvor lange turer dere har tatt med barna i bæremeis. Min dreng vil være rundt 1 år til sommeren, men vil også gjerne høre erfaringer med 2-åringer. Jeg tror det er vanskelig å finne info, annet enn "de må sitte så lenge de klarer å sitte hjemme ", som selvfølgelig ikke hjelper mye. Han har siddet 2,5 timer i en bil uten problemer, men finner det vanskelig å sammenligne dette med tur.

Først tenkt på en tur til Islandøya (Landmannalauger til Thorsmörk), men var usikker på om han kunne håndtere en tur fra hytte til hytte 4-dagers etapper ml. 12-15 km. Etter å ha lest følgende da jeg tror kanskje vi finner noe annet ,det virker langsfra alvorlig hvis det var bare oss, men sannsynligvis for vanskelig for en så liten en.

Hikers can expect:

• to carry a pack weighing up to 20 kg for up to 16 km each day

• a 10km climb up to 1000m on the first day to Hrafntinnusker

• steep declines

• rough, rocky and slippery surfaces

• at least one day of rain while on the track

• non-bridged river crossings of icy glacial rivers through water up to a metre deep

• beautiful views and high temperatures when the weather is good, no views at all, horizontal rain and freezing temperatures when the weather is bad

Kanskje en tur til Norge, turforslag er velkomne. Helst hytte til hytte, men mer realistisk er sannsynligvis et sted-baserte eksempel. Beitostøl og så dagsturer derfra.

Takk på forhånd

/Andreas

Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener og huske at for 4 år siden var tommelfingerregelen at barnet kunne sitte like lenge i bæremeis, som det kan sitt oppreist for egen maskin på gulvet, dette går på at når barnet sitter i meis, så støtter det en del med ryggmuskulatur, og denne skal ikke overbelastes.

Den turen så ganske frisk ut med bæremeis ja..:roll: Det er mye annet og å tenke på i tillegg som barnet må ha med, jeg har en turkompis som ble far for 2 år siden, og vi har funnet ut at kano er den enkelste måten å få barnet ut i naturen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge det kan sitte hjemme er urelevant for de fleste barn. De sitter ALDRI stille 8) Det beste er jo å prøve. Gå noen turer der du har mulighet til å avbryte med kort vei til bil eller hjem. (gå flere runder) Men for en ettåring tror jeg ikke du bør satse på noe mer en 1-1,5 time før en brukbar pause på 30min eller mer. Det er uansett lurt å prøve dette på forhånd da det er lite kult å stå 12timer fra bilen med en hysterisk unge. Når min var ett år så sov hun en del i meisen. Nå er hun 2år og syns det er veldig gøy og helt greit å sitte 2timer i ett strekk. Vi må ofte løpe da det er krokodiller og bjørner i skogen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tak phaser

Har også tænkt at først gå nogle ture 1-2 timer og se hvordan han reagerer... så senere en lidt længere tur på 3-4 timer hvor man kan afbryte. I DK er der jo ikke langt til bus el. lign :roll: Fik også et interessant svar på denne danske side

http://www.outsite.org/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4501&highlight=&sid=fb7b37d8f94c9a0371ac63335a13a553

Hvis nogen har forslag til turer så skriv gerne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom dette to ganger med barn som nå er 3 og 5 år. Min erfaring var at det stort sett gikk greit på turer inntil en time. Da måtte vi ha en lang pause før vi kunne gå en time tilbake til der vi starta. Når barna var rundt ett år++, hendte det at de sovna i meisen. Da var det fint å ha en støttekrage til halsen slik at hodet ikke blei hengende å slenge. Da kunne vi av og til gå lenger enn en time.

Turen på Island virker kanskje i heftigste laget med barn i meis.

En tur som kanskje kan være et bra alternativ for dere, er denne i Sør-Trøndelag, litt nord for Oppdal:

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=3036&fo_id=773

Her er det tre hytter som ligger kun noen få kilometer fra hverandre. Har ikke prøvd den sjøl, men har hørt andre skryte av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert bæresele i stedet? Mer kroppsnært og med en regnponcho over er dette suverent. Da slipper du den problematikken med sittesmerter osv.. Vår bæresele heter Menduca - fungerer veldig bra. Vi bruker også meis..

Jeg har ellers gått den turen du tenker å ta. Flott - men det er som kjent ofte mye regn... Husk også at det er en del vading på denne turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tur til Norge, turforslag er velkomne. Helst hytte til hytte, men mer realistisk er sannsynligvis et sted-baserte eksempel. Beitostøl og så dagsturer derfra.

Litt avhengig av hvor du bor i Danmark, kan det være like enkelt å dra til sørlandet/sørvestlandet.

I området til STF (Stavanger Turistforening) er det tre hytter som bare ligger 8-9 km fra hverandre.

(Blåfjellenden, Langavaten og Sandvaten)

Det er ikke så veldig ofte det er små barn på hyttene, og enda skjeldnere at de drar fra hytte til hytte, men det forekommer.

Det er lite klyving underveis, og lite folk i midten av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går bra. Vi har brukt meis mye, og det mest ubehagelige vi har vært borti, er at guttungen har blitt kald på føtter og tær hvis det er minusgrader.

Det fine med meis er tempoet, og 12-15 km går fint med bra pause. Vi har gått 18 km som det lengste på en dag. Vi hadde da en lang pause i en varm hytte, men sommerstid er nok ikke dette nødvendig.

Pausene våre ble nesten til nødvendige onder, for i meis slappet han av og sov greit. Soving kan være en utfordring hvis meisen ikke gir bra nok hodestøtte, men selv i en bra meis kan hode bli liggende forkjært. Den av oss som ikke bærer, må da fysisk legge hodet bedre tilrette. Dette går somoftest greit, men det er viktig at den som ikke bærer ofte kontrollerer hodestillingen. Når barnet er våkent er dette selvfølgelig ikke et problem.

Vi har ikke prøvd sånne nakkeputer som en kan få kjøpt, men de fungerer sikkert helt fint.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne høre folks erfaringer med hvor lange turer dere har tatt med barna i bæremeis. Min dreng vil være rundt 1 år til sommeren, men vil også gjerne høre erfaringer med 2-åringer. Jeg tror det er vanskelig å finne info, annet enn "de må sitte så lenge de klarer å sitte hjemme ", som selvfølgelig ikke hjelper mye. Han har siddet 2,5 timer i en bil uten problemer, men finner det vanskelig å sammenligne dette med tur.

Først tenkt på en tur til Islandøya (Landmannalauger til Thorsmörk), men var usikker på om han kunne håndtere en tur fra hytte til hytte 4-dagers etapper ml. 12-15 km. Etter å ha lest følgende da jeg tror kanskje vi finner noe annet ,det virker langsfra alvorlig hvis det var bare oss, men sannsynligvis for vanskelig for en så liten en.

Hikers can expect:

• to carry a pack weighing up to 20 kg for up to 16 km each day

• a 10km climb up to 1000m on the first day to Hrafntinnusker

• steep declines

• rough, rocky and slippery surfaces

• at least one day of rain while on the track

• non-bridged river crossings of icy glacial rivers through water up to a metre deep

• beautiful views and high temperatures when the weather is good, no views at all, horizontal rain and freezing temperatures when the weather is bad

Kanskje en tur til Norge, turforslag er velkomne. Helst hytte til hytte, men mer realistisk er sannsynligvis et sted-baserte eksempel. Beitostøl og så dagsturer derfra.

Takk på forhånd

/Andreas

Danmark

Skjønner ikke helt poenget med å teste noen grenser når det gjelder så små barn, eller hvilken glede de vil ha av en sånn tur. Barn stortrives riktignok i naturen, men finn på noe som er mer på barnas premisser. Desverre må man fire litt på egne interesser som foreldre...

Håper dere finner på noe dere alle kan ha glede av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt bæremeis, men har båret snuppa mi mye i sjal på tur. Jeg er enig med forrige poster om at jeg synes alle skal ha glede av turen. Derfor har jeg ikke lagt opp til lange transportetapper og tur der det handlet om å se hvor langt jeg kan dra henne generelt. Stort sett har jeg basert meg på en basecamp og dagsturer derfra. Enkelte dager har gjerne vært satt av som "mine" og dermed hatt lengre etapper, mens andre har vært mer hennes og fokusert på steinkasting i bekken eller kortere turer.

Da snuppa var 1,5 år bodde vi i telt ikke alt for langt fra Gjendebu en ukes tid sammen med venner. Mye å finne på der for både store og små. Jeg hadde også mulighet til å få litt barnevakt og dermed kom jeg meg på tur på egenhånd. Skal ikke undervurderes det heller.

Til det konkrete spørsmålet: Jeg tror det lengste hun satt i sjalet den sommeren var 5 timer på en dag. Det var nok i overkant for henne, men veldig godt for meg. Dagen etter ble det steinkasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt bæremeisen veldig ofte på dagsturer og vi gjorte det slik at Simon var 2-3 timer i bæremeisen og 1 -1,5 på egen fot. I denne måte hadde vi dagsturer mellom 10 km og 20 km og han var stolt når han kan gå og gleder seg også på a sitte og ta det med ro i bæremeisen.

http://gallery.me.com/guido.steinhart/100154/100_4778/web.jpg?ver=12392867270001

http://gallery.me.com/guido.steinhart/100154/100_5417/web.jpg?ver=12392755220001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.