Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av pulk


Kenneth

Anbefalte innlegg

Jeg skal endelig kvitte meg med tung ryggsekk på mine skiturer denne vinteren. Men jeg sliter med valg av pulk. Noen som har erfaringer med Fjellepulken kontra Acapulka?

Mitt bruk er ikke værre enn at pulken skal tåle en tur over Hardangervidda og tilsvarende turer.

Tips mottas med takk!

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellepulken kontra Acapulka.

Har ingen erfaring med Acapulka, men derimot en eldre Fjellpulken har jeg brukt siden 1983, og bruker den fortsatt. God stødig pulk, selv på sporete underlag. De første åra brukte jeg den til min sønn, de senere år som alternativ til ryggsekk. Jeg er reumatiker, og sliter endel med ryggen, så uten pulk ingen tur sånn sett.

Bruker den i skogen blant trær og stubber, og i fjellet "Dovre stort sett".

Fjellpulken er romlig, lavvo, fjelltelt, soveposer, kokeutstyr, og rikelig med mat og klær er ikke noe problem. Pass på å få hovedtyngden like bak midten av pulken, og de tyngste tingene i bunn. Etter litt trening kan du kjøre de utroligste steder uten fare for velt ol. sidekjøring på skare, krever litt mer trening, men bruk hendene på draget for korrigering av pulk.

Min konklusjon: Jeg vil altid bruke fjellpulken, den kjenner jeg. "Eldre modell"

Hva angår Acapulka, kan jeg ikke uttale meg om, men se litt på pulkens lengde og bredde. Lengde er god stabilitet som bredde, og litt viktig for lasting. En kortere pulg blir mer staupete, enn en med lengde.

Vet ikke om dette var til noe hjelp, men vil tro du kan gjøre den noe tanker omkring valg av pulk. Det må bli ditt valg.

Ps. jeg er ikke sponset av Fjellpulken.

Ønsker deg lykke til med valget, og riktig god tur.

Mvh.

Oddvar R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ingen dum idè å bytte ryggsekken med en pulk. Særlig når du skal gå i områder med relativt flatt terreng, eks. hardangervidda. Kiloene blir lettere enn ved bruk av sekk, såsant terrenget er egnet for pulk.

Har personlig ingen erfaring med acapulca, men mener å huske at den bla. blir brukt av Børge Ausland på sine ekspedisjoner, noe som burde tale for kvalitet.

Har selv en fjellpulken ekspedisjon KIII som jeg er meget godt fornøyd med. Men har også brukt en fjellpulken barnepulk som transportpulk, noe som fungerte greit, særlig hvis en har barn der en kan kombinere den til flere formål.

Men jeg ville kanskje anbefalt en fjellpulken birken eller veteran til ditt bruk, forutsatt at du velger fjellpulken. En venn av meg kjøpte den, og har foreløpig ingenting negativt å utsette på den (veteran modellen)

Uansett valg så tror jeg at vinterturene vil bli "lettere" ved bruk av pulk. Såsant du ikke skal gå i tett bjørkeskog eller i veldig ulendt terreng.

Mvh Per Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "Fjellpulken" barnepulken 1983 modell, ca. 1,30 m lang, og 0,48 bred.

Har tatt ut alt innvendig, bare trekket er igjen som originalt. Min høyde er ca 172 cm, og vekt ca 75-80 kg og har ingen problemer med 30-50 kg i pulken. Dvs man må jo velge terreng/ rute etter vekta på pulken. Prøv deg litt frem, er det bratt så henger den jo baki, og kan være tung og bremse. Jeg har montert en ring i skottet på pulken, slik at jeg kan feste en line for at andre kan hjelpe å holde igjen. Ps. legg da inn forsterkning av fiberstroppe langs kanten på pulken og bak til kroken så bakstykket ikke ryker. Jeg har også bygd omm draget litt, så det virker på samme viset som støttinger til hest. Dvs. når jeg bremser går draget ned på bakken, og pulkens tyngde gjør at den bremser, Aluminiumsbeslag er brukt for vektas del.

NB. Skiene mine.: Trak novax touring 2000, lengde1,9m. med Rottefella BC auto.

(Stålkant, smørefri)

Jeg ferdes på fjellet, og i skogen med pulken på slep, det er en vanesak. :wink:

Som å kjøre storbil, semitrailer, hold godt framm i svingene, og gi tilnærmet f i rundkjøringer. Du er trekkvogna og svingskiva. :lol::D

Mvh.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en vanesak ja, å ferdes i skog og ulendt terreng med pulk på slep. Ble mye knall og fall på meg sist :wink: da jeg suste ned en li med "hengeren" som pushet på...

Enig i at det er dyrt med pulk, men hvis du prøver å få tak i en brukt så vil du nok "spare" en del på det. Jeg fikk min for halv pris da jeg handlet brukt...

Mvh Per Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.