Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeapparat


REs

Anbefalte innlegg

Min far var et aktivt friluftsmenneske og en ivrig sportsfisker og jeg har nok ervet mye av min interesse fra ham, men desverre ble han bare 42 år.

Nå ville han ha vert 85, og min mor er like gammel.

Min mor driver nå og rydder i huset sitt og i den forbindelse har jeg gitt beskjed om at hvis det skulle dukke opp noe fra min fars friluftsaktiviteter eller noen minner fra den gang så er jeg interessert i alt.

Fra før har jeg en del fiskestenger, både hjemmelagede og kjøpte, som jeg har tatt vare på. Jeg har også hans gamle fiskerhatt. faktisk samme typen som kong Harald bruker. :P

Like før jul kom hun med et lite kokeapparat, som lå i en eske som tidligere hadde inneholdt en fiskesnelle,og lurte på om dette kunne være av interesse. Hun visste ikke om noen av delene var hjemmelaget, siden min far var veldig flink til å lage nesten hva som helst, men hvis jeg ikke var interessert så gikk det på dynga.

Jeg var selvfølgelig interessert og nå lurer jeg på om noen her på forumet vet om dette er en ting som har vert i handelen eller om det kanskje er noe han har snekret sammen selv.

post-4379-133474736206_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jo en stor samleverdi for deg.

Forøvrig er vel løsningen ikke langt fra trangia på trekantfot, og kan brukes både på tur, til matvarmer og fondue.

Foten kan jo være hjemmelaget.

I såfall veldig fin.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir en ekstra dimmensjon over både tur og familieliv og ha slike ting etter sine, enten de er hjemmelaget eller ikke. Særlig for deg som mistet din far så tidlig.

Det er noen holdepukter for hvorvidt foten er hjemmelaget eller ei. Om den er hjemmelaget er det sannsynligvis en stålnite med tydelige hammerslag på den ene siden og ett eller bare få flate partier på motsatt siden etter klinkingen. Eventuelt er det en hulnite. Er det en aluminiumsnite som er rund og fin på begge sider er det nesten 100% sikkert industrielt eller verkstedsprodusert fot. Du kan også se langs kantene om er skåret og filt/pusset eller om det er stanset og tromlet. Du får også en grei indikasjon når foten er sammenslått på om hver del praktisk talt er identisk, noe som er lite sannsynlig selv for nøyaktige og netthendte personer. Særlig med tanke på hvor mye mindre en hadde å hjelpe seg med på hjemmebane for 40-50 år siden eller deromkring.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.