Gå til innhold
  • Bli medlem

Lunsj på topptur.


veger

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen.

Dette blir mitt første innlegg på sida so no er eg spent :D

No i slutten av januar skal eg på ein 9-dagers skitur i kystfjella i British Colombia i Kanada.

Går på skule her borte, og dette er eit kurs på skulen.

Vi blir flydd med helikopter til basecamp der vi slår opp teltleir og har dagsturar frå den campen.

Det eg lurer på er om det er nokon som har forslag til ein ferdiglaga lunsj eg kan lage før og ha med meg.

Målet er å kvar morgon berre nappe ein ny pose med lunsj opp av baggen og starte dagens tur.

Er ikkje kresen.

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til fjellforum :D

Grovt brød(gjerne rugbrød) med det pålegget du foretrekker, gjerne noe som inneholder litt fett. Lurt å ta med litt nøtter og sjokolade også, hjelper når man begynner å gå tom for krefter.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød fungerer dårlig for meg når jeg er i høyaktivitet . Brakk meg da jeg spiste brød på 4000 meterstopper.

Jeg liker franske landpølser, sjokolade/frukt/nøtteblandinger og varm sterk solbærsaft...hvis det er en stående lunsj. Foretrekker å småspise på hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen.

Det eg lurer på er om det er nokon som har forslag til ein ferdiglaga lunsj eg kan lage før og ha med meg.

Målet er å kvar morgon berre nappe ein ny pose med lunsj opp av baggen og starte dagens tur.

Tusen takk

Lag noe godsaker selv eller kjøp ferdig. Lag f.eks. en langpanne med havregryn, sirup/honning, nøtter, smør, melkepulver, sjokoladedragert og pakk den inn i plastposer. Holder seg bra og er som du kanskje ser stappfull av energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde pannekaker er en lettspist og god lunsj med masse raske karbohydrater. Sukker/sitron eller noe annet kan brukes som "pålegg". Posevarianten stekes raskt opp kvelden før eller om morgenen. Pannekaker kan også kjøpes ferdigstekte i velassorterte dagligvarer. Enkelt å innta gående i dårlig vær. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg er på dagstur så har jeg "riktig mat". alt fra brød skiver til ost, spekemat eller en påse med real turmat.

på expedition som feks denali så har jeg tørket frukt, nøtter, sjokolade, energidrikk, vann. (masse vann hvis du drikker energidrykk)

enkelt å kaste i seg da man spiser i full bekledning fortsatt inne i taulaget på vei mot dagens camp.

tenk energi, rask og langsom karbohydrater. tenk på frokosten som det viktigeste måltidet. her legger du grunnen for suksess under dagen. middagen fyller på lagerne etter dagens tur.

god tur overthere

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekakene hørtes veldig godt ut, men nok ein gong usikker på kor gode dei blir etter ei veke. Har som kjent ikkje tenkt å lage pannekake kvar morgon.

Den langpanna med havregryn og ymse anna godt skal eg prøve å lage idag. trur det kan funke heilt konge.

Tusen takk for alle svar folkens. Trur nok eg skal få til noko skikkeleg bra no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørrket kjøtt, spekepølser av elg eller noe slik, men ikke av de som er mest salta, men også nøtter og rosiner.

bruker selv veldig mye tørket kjøtt, noen ganger har jeg også med flattbrød.

Denne kosten fungerer veldig bra for meg, men viktigste er at du får nok drikke ennten det er vann eller sportsdrikk.

Drikker mest vann selv, men om jeg skal på turer jeg trenger litt ekstra bruker jeg en blannding av cola og vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel kjøpe noe der borte - ganske strenge restriksjoner på hva du kan ha med av mat.

Jada. All mat vert kjøpt der borte. Studerer i Canada så eg reiser bort ei god stund før turen.

Men kva i alle dagar er Graukase??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag noe godsaker selv eller kjøp ferdig. Lag f.eks. en langpanne med havregryn, sirup/honning, nøtter, smør, melkepulver, sjokoladedragert og pakk den inn i plastposer. Holder seg bra og er som du kanskje ser stappfull av energi!

-RM

Korleis blandar du eigentleg dette ihop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn en oppskrift på havrebomber for en stund siden. Kan legge den inn en gang til.Disse havrebombene har jeg vanligvis pakket inn i sølvfolie og de kan selvsagt fryses også. Lettvindt å ta med på tur og veldig enkelt å lage.

Fine å ha i sekken på søndagstur så vel som på ekstreme toppturer .Sukkermengden kan reduseres noe .

500 gr havregryn

500 gr smør(kan og bruke godt smør noe som gir enda bedre smak)

500 gr sukker

2 never tørket aprikos

2 never rosiner

1/2 plate kokesjokolade

2 never mandler

Fremgangsmåte:

Hakk aprikos , kokesjokolade og mandler , og bland dette med rosiner sukker og havregryn . Smelt smøret , tilsett alt det tørre og bland godt .Hell blandingen over i en langpanne .Deigen skal være 2 - 3 cm . Stek det hele ved 170 grader i 15 - 20 minutter Avkjøl og skjær i terninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. All mat vert kjøpt der borte. Studerer i Canada så eg reiser bort ei god stund før turen.

Men kva i alle dagar er Graukase??

he he

det er vel Tirols svar på gammalost eller lutefisk - en halvsmeltet grå ost med eddik...ganske godt hvis man liker den slags "spesiell" mat....noe jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brødmat på tur foretrekker jeg mørkt rugbrød, kalles vel fortsatt swartsbrot. Dette er oppskåret i passe tynne skiver med tanke på hvor kraftig kost det er og vakumpakket i fine murstener. kjøpes i mange dagligvarebutikker. Jeg kjøper mitt på Meny. Salt kjøttpålegg er fint da det tåler å stå seg og det er bra for saltbalansen i kroppen. Tingen er vel uansett å ha med seg mat som ikke er ferdigsmurt og dermed får begrenset holdbarhet samt at det er lett å tilberede og oppbevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du satser på brød, vil jeg tro at peanut butter jelly sandwich med evigvarende supermarkedbrød er en bra kombinasjon. Fra mitt opphold i "topptur distriktet" i sødre Florida, hvor jeg var i ett år, husker jeg godt egenskapene på dette brødet. Det holdt seg ferskt i en uke, et brød kunne presses sammen til noe på størrelsen men en ert...for så å ekspandere til full størrelse....perfekt på topptur. Ellers seg jeg at GU er svært pop - men det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn en oppskrift på havrebomber for en stund siden. Kan legge den inn en gang til.Disse havrebombene har jeg vanligvis pakket inn i sølvfolie og de kan selvsagt fryses også. Lettvindt å ta med på tur og veldig enkelt å lage.

Fine å ha i sekken på søndagstur så vel som på ekstreme toppturer .Sukkermengden kan reduseres noe .

500 gr havregryn

500 gr smør(kan og bruke godt smør noe som gir enda bedre smak)

500 gr sukker

2 never tørket aprikos

2 never rosiner

1/2 plate kokesjokolade

2 never mandler

Fremgangsmåte:

Hakk aprikos , kokesjokolade og mandler , og bland dette med rosiner sukker og havregryn . Smelt smøret , tilsett alt det tørre og bland godt .Hell blandingen over i en langpanne .Deigen skal være 2 - 3 cm . Stek det hele ved 170 grader i 15 - 20 minutter Avkjøl og skjær i terninger.

Prøvde å lage denne blandinga. smakte heilt fortreffeleg so det blir nok det samman med ymse andre ting som tørka kjøtt, tørka frukt og nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.