Gå til innhold
  • Bli medlem

Romjuls test av ny lavo - Røykfullt...


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Da fikk jeg skvisa inn en liten test tur av en ny lavo jeg kjøpte i høst (Frisport - Vassfaret).

Tok meg en overnattingstur i marka sammen med en kompis for å teste lavoen, samt få oss en tur ute.

Vi hadde ca 10 minus da vi dro på tirsdag formiddag og javnt 15 minus ila natta og morgendagen. Det var flott skyfri nattehimmel

og utenfor løypene var det lett puddersnø. På korte turer så bruker jeg stort sett Kjekstadmarka (Lier/Røyken) og dette var intet unntak.

På egnet plass slo vi leir og satte opp lavoen. Enkelt å sette opp, bare ha nok ski, staver, barduner og raier.

Lavoen ble stram og fin og vi fylte opp med alt stæsjet. Så fiksa vi nok ved til å holde det gående natten igjennom om vi ønsket.

Vi fyra opp bålet, og dro igjen "døra". Nå kom overraskelsen:

R Ø Y K.

Vi hadde først røyk fra toppen og ned til øverste barun festene, men i det øyeblikk døra ble dratt igjen, ble det en røykeovn..

Ikke så vi meter`n og lungene mine hoster fortsatt opp bjørke røyk. Her var det bare og rive opp døra og ventilere...

Vi fant ut at med døra igjen fikk vi raskt 25 varme grader, men nok røyk til å røyke en laks.

Med døra åpen fikk vi sikkert 10 grader, men vi overlevde røyken. Var bare å ligge og ikke overgå 50 cm fra bakken....

Det er da verdt å nevne at lavoen IKKE har noen utluftingsventiler, men vi hadde kjørte uten topphatt (mao full åpning i toppen).

Vi fikser en gryte, spiser og venter på at bålet skal dø ut. Ble enige om å lukke døra, ligge uten bål og heller har litt ekstra klær på i posen.

Når det var litt ild og igjen lukket vi døra ned med ca 25 cm åpning. Så sov vi godt gjennom natten...

Morgen etter tok vi bålet ute i fint vær og hadde en deilig frokost med egg, bacon og toast. Så pakket vi sammen og dro hjem til skrikende unger og bleieskift.

Jeg har i ettekant lurt på denne røyken i teltet... Noe hadde med dårlig ved å gjøre, det tar jeg min kappe, men alikevell så var det noe realt galt her...

Så spør jeg en kompis som "kan Lavo"...

Angivelig er trisket å lage 3 ventileringer. Døra må stå med ca 20-25 cm åpning. Så lager mann ventilering ved å løfte opp duken kl. 10 og kl 2 ift døra.

Så graver mann en kanal ut fra laven på de tre punkene slik av lufta sirkulere javnt... Dette må prøves neste gang.

Om noen har tips og triks, taes de imot med stor takk!

post-8710-133474736048_thumb.jpg

post-8710-133474736061_thumb.jpg

post-8710-133474736068_thumb.jpg

post-8710-133474736075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ikke at jeg har erfaringen eller kunnskapen, men det bålet ditt virket jo rimelig overdimensjonert. Hva med å få seg en ovn? Da får du mer varme ut av veden, og evt kan du sette på røykrør.

- det kom fra en med null erfaring med lavvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til lufting og kanaler kan det være lurt å få bygget opp bålet slik dette ikke blir det laveste punktet i teltet. En bålkasse eller rundbrenner kan være løsningen. Om du har lyst til å ta med ovn så kikk litt på denne, den har jeg lyst på https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=23057&highlight=teltovn .

En annen ting å tenke på er bruk av topphatten. Denne åpnes opp etter behov for å beholde mest mulig varme. Om det er trekk i lufta eller vind så skal topphatten være plassert slik at åpningen blir på le side. (slik at det ikke blåser ned i lavoen) Når den er plassert riktig så bidrar det til å "suge" ut røyken, men dette har ikke noe å si om det er helt vindstille. Ev bør døråpningen plasseres på vindsiden for å få luft inn.

En del røyk må du nok regne med uansett, er du heldig så er det ganske ok en meter opp. Skal du ha det røykfritt så blir det ovn og pipe som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har vært inne på at bålet virker noe overdimensjonert. Selv har du tydeligvis funnet ut av at ventilasjon er alfa og omega for å få bålet til å oppføre seg sånn noenlunde. Ut i fra bildene kan det se ut som om veden kan ha vært det største problemet. Til bål i lavo er det ingen fordel med for grov ved. Den veden som vises på det første bildet ser ut til å være best egnet til en god gammeldags vedovn. Forsøk med pinneved/kløyve veden til mye mindre biter og heller legge på bålet oftere. Det var iallefall noe som reduserte røykproblemet i min lavo, en Varanger 4-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på ovner her og med Large ovn herfra http://www.titaniumgoat.com/stoves.html får du ca en halvkilo lettere ovn enn med medium ovn herfra https://kifaru.net/stoves2009.html. Da er ovnene ca sammenlignbare på størrelse og pipelengde. Den letteste er i Titan og den tyngste i rustrfritt stål. Titanovnen blir da på ca 1,5kg med lengste pipa (nesten 3,5m totalt). 17,7x21,6x38,1cm og koster 480$ = 2834,16 + frakt og moms og ev avgift. Ikke så forferdelig ille for en ovn man kan bære med seg ett stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som noen sier en fordel å få bålet litt opp så en får god trekk fra undersiden. Kan bygge opp med noe stein f.eks. Bare man få luft under.

Så er det luftekanaler. Grav gjerne et par "kanaler" i snøen ut. en ved døra og gjerne en til under duken.

Bruk fin ved, ikke sleng på for store kubber. Så lenge det er bra med flammer så blir det ikke så mye røyk.

Fordel å bruke hatten hvis det er en trekk slik at åpning i lesiden suger ut røyk.

Beste er så klart en ovn men det er jo en del ekstra å dra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Det meste her er vel vurdert.

Man må gjerne spekulere i om bålet var for stort, men min vurdering var at det var passe.

Men at veden var for grov kan være en idè. Jeg skal høgge den mindre neste gang.

Bålet lagde jeg flytende på ved for å få lufting, men dette holde som kjent ikke veldig lenge.. litt vanskelig å finne stein under 50 cm snø... dette med ovn er jo også en ide, men det krever jo at man har med seg ovnen.... Hvis jeg klarer å få til fyring uten oven er det enklest, men jeg har vurdert en rundbrenner f.eks: http://www.frisport.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=9&Itemid=3

Og da er vel tørr nok ved og god ventilering kanskje fasiten...

Noen som har erfaringer med en rundbrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit med rundbrenner i lavvo. Den gir mer plass i lavvo'n og det blir "renere" enn bål. Det er selvfølgelig litt mer å dra på, men rundbrenneren kan fint henges utenpå sekk/pulk. Jeg bruker denne: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=1534. Man må hogge veden en del finere enn til bål. Kjelen settes på toppen av brenneren. Anbefales :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte festa til den Helsport brennern, men 2,3 kg i alu!! Laget en større sammenleggbar i rustfritt stål selv som ble samme vekta . Kan hende at pga varmen så måtte de opp i godstykkelse på aluen.. Kom forøvrig fram til at det enkle ofte er best og laget en rektangulær brenner i stedet. Denne ble vel rundt kiloet i rustfritt. Her har du bilder av de to jeg laga.

http://timmey78.zenfolio.com/borgefjell09/h1c7aed4#h1c7aed4

http://timmey78.zenfolio.com/p752366246/h1b7f7bf8#h1b7f7bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Sånt, Timmey78 syntest jeg er drit tøft!

Kunne lage sånt sjøl! Da blir det liksom litt egen stil og sjarmover ting :P

og så kan man kanskje spare en slant i samme slengen :P

Hvordan gjorde du det? Fremgangsmåte og materiell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet eller vilje til det, så kan man kjøpe pellets på Felleskjøpet, gir mer energi en ved, og forurenser mindre (nei, jeg tenker ikke på klimakvote, men på mengde røyk i teltet.

Du nevnte også lufting, jeg har hørt at trikset skal være 2 stk 1,5L flasker, der man kapper og kaster bunn og topp av (slik at du sitter igjen med bare den "tykke" delen av flaska/midten) og legge to slike ved siden av hverandre på 2-3 steder på duken (f.eks 10-2-6 eller liknende) da kan du ha åpningen på lavvoen lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt, Timmey78 syntest jeg er drit tøft!

Kunne lage sånt sjøl! Da blir det liksom litt egen stil og sjarmover ting 8)

og så kan man kanskje spare en slant i samme slengen :wink:

Hvordan gjorde du det? Fremgangsmåte og materiell?

Har alt tilgjengelig på jobb og lite å gjør på i helgene;) Ja det er moro å ha snekret ovnen selv! Litt testing og endringer underveis, men det er jo bare metall.

Her har du noen bilder av den sammenleggbare (bruk piltastene så ligger der 5 bilder på rekke)

http://timmey78.zenfolio.com/p565579088/h10839952#h10839952

Denne kommer nok til å bli brukt på vinterturer der vi må smelte snø. Den ble for tung rett og slett, men den går nok i pulken. Ellers så går vi for den lille som veier under halvparten og varmer nok i den 6mans lavvoen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt. Du må ha trekk inn i lavvoen for at røyken skal dra ut. Tre steder rundt lavvoen bør det komme inn frisk luft.Jo større bål jo mer luft må inn. Noenlunde tørr ved bør også brukes. Hvis "rå"ved brukes må det være lange lengder,og fyres på midten. Bruk også topphatten dratt litt opp på vindsiden slik at det blir "sug",da trekker røyken lettere ut.

Uansett hva du gjør vil du måtte tollerere noe røyk i en lavvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.