Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Tarp 3x4m, Grønn


J.S

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har den. Ikke den beste tarpen der ute. Kunne godt hatt noen flere bardunfester. Det er ingen fester til eller forsterkede punkter inne på duken heller som begrenser mulighetene til å bruke duken. Selve duken virker til å være av grei kvalitet. Bardunene og strammerne virker billige. Heller ikke noe system for oppheng av barduner under frakt men det er ikke vanlig på noen og kan lett fikses selv. Pluggene som følger med er også av veldig simpel kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva har du over deg når du skal ut å sanke ved etter å ha laget deg tak? Bare sånn for å være nysgjerrig over hvor praktisk det er å ha multifunksjon på akkurat dette.

Hehe litt pirkete spørsmål da :wink: men okei, jeg ville nok ha på min vanlige goretex jakke....regner det tilstrekkelig mye så hadde jeg mest sannsynligvis ikke sanket noe ved fordi veden er våt. Noen ganger vil jeg sanke veden lenge før jeg lager leir, feks hvis jeg skal over tregrensen og planlegger bål i høyfjellet/på vidden

Poncho bruker jeg hvis det regner mye når jeg forflytter meg, den dekker meg til knærene og sekken, og som ly i leir, ved litt småregn så gjør goretex nytten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har flere forskjellige tarp og har brukt slike siden broderen og jeg farvet og impregnerte bommullslaken først på 80-tallet. Har gått veien derfra via ren plastikk og glassfiberarmerte presenninger, men det som blir desidert mest brukt er Magasinets Tarp 3 på 3 x 3 meter. Rett nok har jeg sydd på noen ekstra bardunfester, men du får utrolig mye for pengene synes jeg. Tarp 4 på 3 x 4 m er også real og bare marginalt tyngre, men vanligvis synes jeg det blir for stort og mye vindfang.

Til "uforutsett" bruk er Jerven fin og ha. På turer med andre som også har er de greie å koble sammen, men de blir litt "tunge" og henger litt mye ned i forhold til rene tarp, synes jeg.

På små fisketurer eller andre korte turer bruker jeg en ponchosak til regntarp som likner litt på Magasinets. Mener å huske den måler 120 x 260 cm, men du verden så mye hygge jeg har hatt med kaffekoppen under den lille rakkaren. Utrolig anvendelig og er sammenlagt på størrelse med en ølboks (eller brusboks, haha).

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker og Magasinets 3x3m. Brukt som skydd ved siden av telt så går det flere enn 2 under, f.eks spent over en sittestokk eller slik.

Den tåler og mer enn man skulle tro til prisen. Mange maljer på den samt ekstra feste midt på så man kan spenne en bardun der for å løfte den.

Min er noen år nå og ikke noe galt enda. Fikk seg en solid runde vind i sommer så jeg ventet på at noe skulle gå i filler, men ingenting skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en 90 g presenning pr kvm

ca 3,5x2,5 m 0.835kg

med lars monsen knute i hjørnene altså ikke tau igjennom maljene har enda ikke revnet i sterk vind

og til 58,- så er den helt konge til de fleste turene for å lage et lite tak over teltet.

Tarp blir vel mest brukt i områder med litt skog og hvor ofte er det egentlig storm??

nå bruker jeg mest telt, derfor ikke invistert i noe dyr tarp.

om vinteren på isfiske turer når det er -10 og fint så har vi brukt enkle preseninger, stort bål og et lite enkelt festivaltelt om vi ikke kan ligge ute rundt bålet som pl anlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å sette opp tarpen som et "telt" og overnattet?

Hvor stor tarp bør en ha da for å få grei plass? Dette kan jo være et flott og lett alternativ i skogen?

Jeg har overnattet under en vanlig Helsport tarp satt opp som vist i mitt første innlegg i denne tråden.

Du trenger ikke mer plass enn at du er helt dekket av duk. Duken hindrer at dugg og lett regn gjør soveposen våt.

Du kan oppnå samme effekt hvis du ligger under et stort grantre med vide tette greiner. På store grantrær som står litt for seg selv blir ofte de nederste greinene hengende litt nedover og under der kan du ligge ganske tørt hvis det ikke regner for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å sette opp tarpen som et "telt" og overnattet?

Hvor stor tarp bør en ha da for å få grei plass? Dette kan jo være et flott og lett alternativ i skogen?

3x4m er ikke stor nok til å ha tette vegger rundt det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige presenninger funker fint til enkelt friluftsliv. For 39 kr får man en presenning som gjør jobben helt fint til turer i marka der ikke vekta spiller en alt for stor rolle. Enig med den over her som skrev at man bør knyte hjørnene og ikke bruke maljer der det kan bli litt tak av vind.

Ulempen med de billige presenningene er at de bråker litt mer i vinden, og er selvsagt litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.